עזריאלי שוב בוחן הנפקה בבורסה, לפי שווי של 1.5-2 מיליארד דולר

בעל השליטה בקבוצת עזריאלי החל בארגון פעילויותיה השונות תחת חברת אחזקות ציבורית אחת *ההנפקה אמורה להתבצע על בסיס דו"חות 2009, ולכן לא תצא לפועל לפני מאי 2010

שנתיים אחרי שהנפקה מתוכננת של קבוצת עזריאלי לא יצאה לפועל, בוחן בעל השליטה, דוד עזריאלי, הנפקה של כל פעילותו בישראל בבורסה בתל אביב. הנפקת הקבוצה תבוצע לפי שווי של 1.5-2 מיליארד דולר, ובמקביל יבוצע ארגון מחדש של הפעילויות השונות. נדגיש שמדובר בשלב מקדמי ביותר, והיקף ההנפקה עדיין לא נקבע.

בין נכסי קבוצת עזריאלי ניתן למנות את האחזקות הבאות: חברת קנית, שבונה ומנהלת את עשרת הקניונים שבבעלותה בישראל, ובנוסף מחזיקה ב-61% מגרנית הכרמל, הפועלת בתחום הגז ומחזיקה בחברות סונול, טמבור, סופרגז ו-GES; בתחום הפיננסים, 4.8% ממניות בנק לאומי, שנרכשו בחודש שעבר מקרן סרברוס תמורת 736 מיליון שקל, ו-20% מחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שנרכשו במאי 2008 תמורת 360 מיליון שקל; בנוסף, קיימת קרן השקעות בחברות היי טק הנקראת "עזריטק".

קבוצת עזריאלי פנתה בשלב זה למשרד עורכי דין כדי לבחון היבטים טכניים שונים של המהלך. ההנפקה אמורה להתבצע על בסיס דו"חות 2009, ולכן תתקיים רק בתחילת הרבעון השני של 2010. ההנפקה נדחתה זמן רב בגלל המצב בשווקים, אך לאחר שבוצעו מספר הנפקות בשבועות האחרונים, הסיכויים של החברה לגייס הון במחיר סביר מוערכים כגבוהים.

מלבד ארגון כל הפעילות השונות תחת חברת אחזקות ציבורית אחת, הנפקת החברה בבורסה היא שלב נוסף בהורשה מסודרת של נכסי החברה. בחודש שעבר חגג עזריאלי יום הולדת 87, והוא אב לארבעה: רפי, שרון, נעמי ודנה. בת הזקונים דנה (42), היא היחידה מבין ילדיו החיה בישראל, והיא אף מכהנת בתפקידים שונים בקבוצה, בהם סגנית נשיא עזריאלי ודירקטורית בחברות שונות בקבוצה.

האיש מאחורי המילה "קניון"

לפני כשנתיים גייסה זרוע הנדל"ן של הקבוצה, קנית ניהול השקעות, כ-740 מיליון שקל באג"ח וזכתה לדירוג גבוה. החברה נטלה באותה תקופה גם הלוואות מבנקים בהיקף של 500 מיליון שקל, וסך החוב של הקבוצה עלה משמעותית. האשראי שימש לרכישת השליטה בגרנית הכרמל, בניית המגדל המרובע בעזריאלי, בניית הקניון במודיעין, ובניית מגדל בהרצליה.

עסקה אחרת, שלא יצאה לפועל בשל עלותה הגבוהה בעיני עזריאלי, הייתה רכישת אחזקותיה של אפריקה ישראל בקניון רמת אביב. גם כך, הפריסה הארצית של הקבוצה רחבה, והיא מחזיקה היום ב-10 קניונים ומרכזים מסחריים: איילון ברמת גן, הנגב בבאר שבע, קניון ירושלים בשכונת מלחה, מגדלי עזריאלי בתל אביב, קניון חולון, ביזנס פארק בהרצליה, קניון גבעתיים, בהוד השרון, מודיעין ואור יהודה.

עזריאלי, שהיגר לקנדה בשנת 1954 והקים בצפון אמריקה אימפריית נדל"ן, התחיל את פעילותו המשמעותית בישראל בשנת 1985 עם פתיחתו של הקניון הראשון בישראל קניון איילון ברמת גן, הנחשב להצלחה גדולה עד היום. עזריאלי הוא גם זה שחתום על המצאת המילה קניון, הכלאה בין "קניות" ו"חניון". *