נוחי דנקנר נותן גז: אי.די.בי רכשה 50% מהשליטה במודיעין

שוק חיפושי הגז והנפט ממשיך לייצר כותרות: צחי סולטן גייס את הבוס שלו מכלל חיתום, נוחי דנקנר, להיכנס כשותף במודיעין f בתגובה זינקה יחידת ההשתתפות ב-41% - מה שמקרב את מודיעין לגיוס של כ-70 מיליון שקל f ובינתיים, גדלה קופת שותפות זרח ב-58 מיליון שקל, בגבעות עולם התקיימה אסיפה סוערת, ואילו ב-IBI מעדיפים להזהיר מהשווי המתנפח של שותפויות דלק ואבנר / רון שטיינבלט ועירית אבישר

צחי סולטן מצא שותף להרפתקת חיפושי הנפט הפרטית שלו, שספק אם יכול היה לפלל לטוב ממנו - "הבוס" שלו בכלל חיתום, נוחי דנקנר. היום הודיעה קבוצת אי.די.בי, בראשות דנקנר, כי תיכנס לשותפות החיפושים מודיעין שבשליטת סולטן.

לאחר שבסוף חודש ספטמבר רכש סולטן את הבעלות על 95% מחברות נויה, המחזיקה ב-75% מהזכויות בשותף הכללי במודיעין (המנהל את ענייני השותפות), הוא ימכור עתה מחצית מאחזקותיו לאי.די.בי, בתוספת מחצית מאחזקותיו הישירות ביחידות ההשתתפות ובכתבי האופציה של השותפות.

היקף ההשקעה של אי.די.בי לא פורט, אך מדובר בכמה מיליוני שקלים, כאשר המחיר שתשלם הקבוצה הוא מחיר העלות של סולטן. אמנם היקף ההשקעה אינו גבוה במיוחד, אך על רקע זהות המשקיע החדש - שגילה בשנה החולפת חוש ריח מפותח להזדמנויות בשוק ההון - זינקה היום יחידת ההשתתפות של מודיעין ב-41.2%, במחזור מסחר גבוה של 2.8 מיליון שקל.

על-פי הערכות בשוק ההון, כניסתו של דנקנר לשותפות מהווה מעין גושפנקא לכדאיות ההשקעה במודיעין, מה שעשוי להגדיל את סיכויי ההצלחה בהנפקת הזכויות שלה התבצעת בימים אלה.

כתבי האופציה של מודיעין זינקו היום ב-40%, כך שמי שהחזיקו ביחידות ההשתתפות ביום ה"קום" (היום הקובע לחלוקת הזכויות), וקיבלו זכות לרכוש יחידות השתתפות במחיר של אגורה ועוד כמות גדולה של כתבי אופציה בחינם, רושמים רווח גבוה על השקעתם.

נזכיר, כי היקף הגיוס בהנפקת הזכויות של מודיעין הינו כ-20 מיליון שקל, ובמידה שכל כתבי האופציה ימומשו ליחידות השתתפות, ייכנסו לקופתה 50 מיליון שקל נוספים. על מנת שלא להיגרע מהמסחר בת"א בסוף החודש, זקוקה השותפות לגייס לפחות 8 מיליון שקל, ונכון לדיווח האחרון גייסה 4.1 מיליון שקל. היום האחרון לניצול הזכויות הוא חמישי הקרוב, ולאור הרווח הגדול הגלום בהן, סביר שבעלי הזכויות יממשו את זכותם, ולקופת החברה יזרמו כ-20 מיליון שקל.

אי.די.בי כבר מורווחת

מאז רכש סולטן את השליטה בנויה, נסקה שותפות מודיעין, כולל הזינוק של היום, בלא פחות מ-1,645%, כך שלמעשה אי.די.בי מורווחת היטב כבר עכשיו על הבעלות בשותף הכללי. בין הצדדים הוסכם על נציגות שווה של דירקטורים בשותף הכללי, וכל עוד דנקנר הוא בעל השליטה באי.די.בי, יו"ר הדירקטוריון יהיה נציג מטעמו. במקרה של מחלוקות בעתיד, ההכרעה תהיה בידי אי.די.בי.

עד שההסכם בין הצדדים ייחתם, תהיה לאי.די.בי האופציה לרכוש מחצית מכל ניירות הערך של השותפות שירכוש בעתיד סולטן, גם הם במחיר עלות הרכישה של סולטן.

בד בבד, דיווחה מודיעין כי היא שוקלת להגיש בשבוע הקרוב לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, בקשה לקבלת רישיון או מספר רישיונות חיפוש בים התיכון, ביחד עם שותפים. עד עתה דיווחה השותפות על הסכמים מותנים לרכישת זכויות בשני רישיונות, אם תצליח לגייס כספים בהנפקת הזכויות.

ההיכרות הובילה להזדמנות

דנקנר וסולטן מכירים תקופה ארוכה. בשנים האחרונות הוביל סולטן כיו"ר כלל חיתום, חברה בת של אי.די.בי, את כל ההנפקות של חברות הקבוצה, והוא נחשב לאחד החתמים המוערכים בשוק ההון. בשבועות האחרונים חיפש סולטן משקיע למודיעין, ואף פרסם כי הוא במו"מ מתקדם להכנסת שותף. ככל הידוע, לא מתכוון סולטן להכניס שותפים נוספים לשותף הכללי במודיעין.

מבחינת אי.די.בי, העסקה עם סולטן היא הזדמנות להיכנס לתחום פעילות חדש (ואופנתי) בהשקעה מינימלית - מיליוני שקלים הם השקעה מאוד נמוכה ביחס לגודל הקונצרן. ואולם, לצד הפוטנציאל לרווחים אדירים, מדובר בהשקעה בעלת רמת סיכון מאוד גבוהה, שכן סיכויי ההצלחה של הקידוחים נחשבים לנמוכים. אם מודיעין תיכשל, ההפסדים לאי.די.בי יהיו זניחים, אך אם תימצא תגלית, היא עשויה לרשום רווחים נאים.

הורדת המלצה לאבנר ודלק

ובעוד מודיעין צוברת מומנטום בעקבות כניסתו של דנקנר, איבדו היום שותפויות החיפושים של יצחק תשובה - אבנר ודלק קידוחים, גובה בעקבות הורדת המלצה של בית ההשקעות אי.בי.אי.

"אפשר להצדיק את השווי בו נסחרות מניות שותפויות הגז, אך זה יהיה חסר אחריות מבחינתנו לתמחר תרחיש כה אופטימי ולהתעלם לחלוטין מהסיכונים הנובעים ממנו", כותב האנליסט גיל בשן, שהוריד המלצתו לאבנר מ"קנייה" ל"נייטרלי", ולדלק קידוחים מ"נייטרלי" ל"הפחת".

מחירי היעד של שותפויות אבנר ודלק קידוחים נשארו 1.5 ו-8.15 שקל בהתאמה, נמוכים מהמחיר בו נסחרות השותפויות בשוק. "היוון תזרימי המזומנים הצפויים בכל שותפות, גוזר שווי כלכלי הנמוך משמעותית משווי השוק בהן נסחרות המניות, ובהתאם אנו ממליצים להקטין חשיפה", מציין בשן. "דברים רבים עוד צריכים להתרחש כדי שהרישיונות הנוספים שבבעלות השותפויות יצדיקו את השווי שהשוק משקף, לפחות בשלב זה".

עוד בגזרת החיפושים, בסוף השבוע האחרון פקע כתב האופציה מסדרה 1 של שותפות זרח, שהונפק בשנת 2006, ומועד פקיעתו נדחה מספר פעמים. 76.75% מסך כתבי האופציה שהנפיקה החברה מומשו ליחידות השתתפות, תוך שהשותפות מגייסת לקופתה כ-58 מיליון שקל, שיאפשרו לה לבצע קידוחים נוספים בשטחי הרישיונות שהיא מחזיקה באזור ים המלח.

אם כל המחזיקים בכתבי האופציה היו ממירים אותם ליחידות השתתפות, הדבר היה מזרים לקופתה של שותפות זרח כ-20 מיליון שקל נוספים.