ד"ר אבי שפירא: "ישראל תחטוף הרבה רעידות אדמה חזקות"

ד"ר שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, בכנס הביטוח של "גלובס" וארנסט אנד יאנג: "המוקד יהיה בבית-שאן" ■ "הממשלה החליטה לא להיערך לתרחיש הגרוע"

"בטוח נחטוף רעידות אדמה חזקות, והרבה". כך אמר היום ד"ר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, שהשתתף בכנס הביטוח השנתי של "גלובס", ארנסט אנד יאנג והמסלול האקדמי המכללה למנהל.

שפירא התריע בנוסף כי לאחר אסון טבע גדול שיקרה כאן "לא יהיה פה רע כמו שהיה בהאיטי אבל, לצערי, התוצאות גם לא תהיינה כפי שהיו ביפן שם לא נפל אפילו בניין אחד כתוצאה מרעידת האדמה הגדולה (הנזק נגרם מהצונאמי). ולידיעתכם - אף אדם לא מת מרעידת אדמה אלא אנשים מתים מבניינים. כך שההיערכות לרעידת אדמה היא לבנות נכון את הבניינים ולטפל ולחזק את הבניינים הנמצאים כיום. בניין שלא עומד בתנאים ויכול להתמוטט על ראשי האנשים, יש לראותו כלא ראוי".

לדבריו, התסריט האפוקליפטי של מדינת ישראל הוא רעידה בדרגת 7.5 שהמוקד שלה יהיה בסביבת בית שאן. "תרחיש כזה ישפיע על 95% מתושבי ישראל והממשלה החליטה לא להיערך לו ולא לשעבד את תקציב המדינה לטובת אירוע עם סבירות כה נמוכה - אחת ל-10,000 שנה. אנו נערכים למקרים אחרים".

הוא ציין כי על מנת להיערך כיאות יש לעמוד בתקנים ו"מחירו של בניין העומד בתקן גבוה רק בכ-2%-5% ממחיר השלד שלו". הוא פנה לראשי ענף הביטוח בביקורת "אל תבטחו בניינים העומדים על כרעי תרנגולת. אין תמריצים לחיזוק בניינים, והתערבות של חברות הביטוח בתימרוץ תמ"א 38 הייתה משפיעה".

פרופ' יורם עדן מביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למנהל, אמר כי "בארץ, כמו גם בעולם, אנו די אדישים כמשקיעים לשאלה של הקפדה על בנייה בהתאם לתקנים הנדרשים, וקנייה של דירות באיכות בניה ירודה".

איציק קליין, משנה למנכ"ל כלל ביטוח, התריע כי "במקרה של רעידת אדמה קשה, יהיה מחסור במשק באנשי מקצוע, והמחסור יקשה על המשק להתאושש". לדבריו, "במצב חירום חריף שיגרום בין היתר לנזק בתשתיות, חיוני שיהיה שיתוף פעולה בין חברות הביטוח לממשלה. במקרה של מגה רעידת אדמה לא נוכל לשקם במהירות את נזקי המבוטחים ללא שיתוף פעולה עם הממשלה". הוא קרא לממשלה "ליצור רובד ביטוחי נוסף - בניית קרן אליה ייצברו כספים שיהיו זמינים למקרי קטסטרופה - למקרים שמעבר לאלו שנערכים להם".