הערכות: הנזק לתנובה - מיליון שקל ליום

עצירת אספקת הקוטג' של תנובה על-ידי העובדים יצרה מחסור במוצר בחנויות, והובילה לדברי קמעונאים לירידה של 20%-30% בכלל מכירות הקוטג' בארץ. תנובה היא יצרנית הקוטג' הגדולה בישראל, המחזיקה בנתח כספי של 71% מכלל המכירות שהסתכמו אשתקד ב-608 מיליון שקל. המתחרות, שטראוס וטרה, מחזיקות בנתח של 15% ו-13.8% בהתאמה.

לדברי קמעונאי בכיר, ביומיים האחרונים הכפילו שטראוס וטרה את המכירות שלהן בקטגוריית הקוטג', אולם לא הצליחו להתגבר על המחסור שיצרה תנובה.

"לטרה ושטראוס אין את היכולת. חברה שמחזיקה 15% נתח שוק, גם אם היא מכפילה את הייצור, לא מסוגלת לכסות על הפערים של תנובה", אומר אותו גורם ל"גלובס".

לפי שעה, עדיין לא ניכר מחסור בשוקו "שוק" של תנובה. אספקת השוקו הופסקה רק היום (ד') ומדובר במוצר שיש לו חיי מדף ארוכים יותר, לעומת הקוטג'.

קטגוריית השוקו נשלטת על ידי קבוצת שטראוס באמצעות המותג יטבתה, והיא החזיקה בשנה שעברה בנתח כספי של 64.4% מכלל מכירות השוקו שהסתכמו ב-410 מיליון שקל. תנובה היא השחקנית השנייה בגודלה בשוק עם נתח כספי של 32.6%, ואילו טרה מחזיקה בנתח כספי של 3% בלבד.

בשל עצירת קו הייצור של השוקו והצמצום הדרמטי בקו ייצור הקוטג', עיקר הנזק לתנובה הוא אובדן מכירות בטווח הקצר. ועד עובדי תנובה מעריך כי לחברה נגרם אובדן מכירות של מיליון שקל ליום, כתוצאה מהקוטג' בלבד. עם זאת, עדיין אין אומדן לגבי הפסד המכירות מהשוקו.