שרת הכלכלה הגיאורגית: "חברות פיננסיות מישראל בוחנות פעילות במדינה"

חברות הפעילות בשוק ההון הישראלי בוחנות את האפשרות לפעול בתחום השירותים הפיננסיים בגיאורגיה ונציגים של כמה גופים מקומיים מנהלים שיחות במדינה - כך אמרה ל"גלובס" שרת הפיתוח הכלכלי של גיאורגיה, אקתרינה שאראשידזה.

השרה השתתפה בשבוע שעבר בוועידת הנשיא, שארגן נשיא המדינה שמעון פרס. במהלך הוועידה פגשה שאראשידזה אנשי עסקים מישראל והציגה בפניהם את אפשרויות ההשקעה במדינתה. לאחרונה ניהל בנק לאומי מו"מ לרכישת 20% מהבנק הגיאורגי TBC, אבל הבנק הגיאורגי ביטל את העסקה בטענה שבאפשרותו להשיג תמורת המניות מחיר גבוה יותר.

לדבריה, בגיאורגיה ישנן הזדמנויות השקעה בתחום האנרגיה והתשתית, בזכות מיקומה של המדינה ומקורות המים שלה. על פי התוכניות של המדינה, ישנה כוונה לפתח את תחום ייצור האנרגיה באמצעות נהרות, ושאראשידזה טוענת כי בתחום זה יש אפשרויות עסקיות גם עבור המגזר העסקי הישראלי. לדבריה, היקף סחר החוץ של ישראל עם גיאורגיה נמוך, כ-50 מיליון דולר בלבד לשנה. עם זאת, אנשי עסקים מישראל גילו בשנים האחרונות את האפשרויות של הכלכלה במדינה והחלו להשקיע. היקף ההשקעות הישראליות בגיאורגיה נאמד בכ-200 מיליון דולר. לדברי שאראשידזה, עיקר ההשקעות הן בתחום הנדל"ן, שבו פעילות גם חברות ממקומות אחרים.

לדברי השרה, הכניסה של אנשי עסקים מישראל למדינה היא חלק מתופעה רחבה יותר של כניסת חברות זרות להשקעה במדינה, בין היתר בגלל מיקומה, אך גם בגלל המדיניות הכלכלית, אשר הביאה לצמצום ניכר במכשולים לעשיית עסקים. כיום פועלים בגיאורגיה בנקים זרים רבים, ובתחומי התיירות ישנה התרחבות ניכרת. גם בתחומים אלה ישנן הזדמנויות רבות, והדבר יכול לסייע לגוון את טווח ההשקעות של חברות ישראליות.

כלכלת גיאורגיה צמחה במהירות בשנים האחרונות, בשיעורים של יותר מ-8% בשנה. צמיחה זאת התרחשה למרות סכסוכי גבול וסכסוך עם חבל אבחזיה. שאראשידזה ציינה כי עבור החברות המשקיעות בגיאורגיה, הגורם הקובע היא היציבות הכלכלית בלב המשק, והעובדה שהממשלה במקום נוקטת את המהלכים הדרושים כדי להבטיח שהסביבה העסקית תמשוך חברות זרות להשקיע במשק המקומי.