בעל המאה

הנאות החיים נמשכות גם בימי מיתון: צלחת צדפות, מופע אופרה, יין טוב, עיסוי, ספא, סל ירקות אורגניים, סדנת ציור בטבע, צעצוע מין, שמיכה איכותית, גאדג'טים, ענתיקות, פריטי אספנות ושאר בילויים וחפצים שלא עולים יותר ממאה שקלים. פרויקט אופטימי

סל אורגני התוצרת האורגנית קונה לה מקום בימים אלה אפילו על מדפי המרכולים. שם, בתוך שקיות מבהיקות מעוטרות בצילומים של אדמה, ניתן למצוא מלפפונים מעוצבים, עגבניות שוות שוקיים ופלפלים מדוגמים ללא דופי, במחירי בית מרקחת. מכיוון אחר לגמרי מגיע הארגז של ח*'ביזה, חקלאות בשיתוף הקהילה. שם מגדלים למעלה ממאה סוגים של ירקות ועשבים אורגניים, שבסופו של דבר מוצאים עצמם על שולחנותיהם של המנויים - השותפים מן הקהילה.

הקהילתיות היא חלק בלתי נפרד מהאורגני בח*'ביזה: היא באה לידי ביטוי בעלון "עלי ח*'ביזה" (בעצמם בקרוב בארגז) שבו משתפת בת עמי שורק, מייסדת החווה, בחוויות מגידול הירקות ("אנחנו רוצים לקרב את האנשים לירקות"), במתכונים שחולקים מקבלי הארגזים זה עם זה, אבל בראש ובראשונה בעצם העובדה שרוכשים מנוי (שבועי או דו-שבועי) לסל ירקות, וכך מאפשרים לחקלאי האורגניים להתפרנס בכבוד מבלי לשלם את פערי התיווך של כל הגורמים שבין האדמה למדף, ומבלי לשנע את התוצרת הלוך ושוב ולזהם את העולם. מי שרוצה יכול להצטרף לקטיף בשדות, ולקבל תמורת עמל כפיו את הארגז. השאר מוזמנים לאסוף אותו מהחווה שבמושב כפר בן-נון, או לקבלו הביתה תמורת 20 שקלים דמי משלוח.

בארגז (הקטן) יהיו תמיד 10-12 ירקות שזה עתה נקטפו, ממיטב תוצרת העונה, כלומר: לפי מה שיש. פלפלים, חצילים וקישואים, למשל, אין שם עכשיו, אבל ישנה כל הכבודה הבאה: ארבעה שורשי שומר מעופרים קלות, מתוקים כמו סוכריות, שלוש פקעות סלק מעופרות בכבדות, תפרחות ברוקולי רעננות, בצלים ירוקים שמנמנים, כרוב ענק, חסה, צרור שמיר, שני שורשי פטרוזיליה (כולל הפטרוזיליה) ולצדם, כדי שהילדים (והמבוגרים) יראו שמדובר באותה משפחה, שמונה גזרים על תפארת עליהם. לצורכי הסלט, שבלעדיו אי-אפשר, מצורפים בשקיות נייר גם מלפפונים ועגבניות, שבחורף מגיעים ממגדל אחר, ובקיץ (שזו עונת המלפפונים והעגבניות, לידיעתכם) הם מתנובת החווה.

המכורים מספרים שאלמנט ההפתעה העונתית דווקא מאתגר את היצירתיות הקולינרית (נסו פעם לאלתר שבוע אחר שבוע על סלרי), ושאין מחזה מרהיב יותר מילדים שמתנפלים על הארגז עם הגיעו כדי לנגוס בצנונית חיננית - הרבה יותר בריא מבמבה.

ארגז קטן של ירקות אורגניים של ח*'ביזה - 80 שקלים, בתוספת 20 שקלים דמי משלוח (בגוש דן, באזור רחובות-נס ציונה, במודיעין, בגוש עציון ובאזור ירושלים).

אינטרנט: www.chubeza.com

ענת גל-און

תיק קניות רב פעמי מעוצב שטיפת המוח המוצדקת להפליא בעניין שקיות הניילון עובדת, והארץ מלאה סלים רב פעמיים ירוקים, תרתי משמע, וזולים, המכריזים על המרכול התורן שניפק אותם והמשמשים לו עלה תאנה ירוק. עכשיו, כשברור שהמסר עבר, מותר כבר להודות: זה מכוער נורא. נכון, לא יותר מאסופת שקיות הניילון המרשרשות לנצח, אבל אין ספק שהאסתטיקה הוקרבה כאן על מזבח הלהט האקולוגי. הבשורה מגיעה מאוסטרליה, ושמה Envirosax - תיקי קניות (או ים, או בריכה, או גן) בשלל צבעים ודוגמאות, כולל ליין מתוק מאוד לילדים (ולמבוגרים), והמבחר רחב דיו כדי שכל אחד יוכל להרגיש יחיד ומיוחד בתור לקופה בסופר. הם קלים, דקים, נוחים לתלייה על הכתף, עמידים, כביסים, וניתנים לקיפול ולתחיבה אפילו לכיס, ויפים, כבר אמרנו? כ-40 שקלים.

אינטרנט: www.sustain.co.il

ענת גל-און

בר אויסטרים בפריז זה אמנם לא כשר, אבל נחשב למעורר מיני זוהר. לכן לא מפתיע שכל השמנה והסולתה הפריזאית מצטופפת ערב-ערב בבר האויסטרים הזה ברובע ה-16 בפריז. המאכל האפרודיזיאקי נחשב מאז ומתמיד למעדן צרפתי נפוץ אך יקר. הצדפות מלאות יוד, דלות כולסטרול, מסייעות לבעיות עור ומלהיטות חשקים. כל אלה מהווים סיבה מספקת לקבוצה של שותפי סוד, החולקים ביניהם מידע רב ערך בנוגע לפינה החצי סודית הזאת בפריז. אלה מגיעים על בסיס קבוע למקום, שפתוח רק שישה חודשים כל שנה.

זה אמנם בר האויסטרים הראשון שהוקם בפריז, ונראה כמו בקתת עץ על חוף הים, אבל עדיין אפשר לבוא לאכול פה רק אם מזמינים מקום מראש, ואז לסעוד ממבחר מצומצם ביותר של שלושה סוגי מנות: אויסטרים, שרימפס וגבינת עזים מפולפלת וטובלת בשמן זית. לפעמים יש גם טארט תפוחים, אבל לא כדאי לסמוך על העניין, כי קלוד, בעל המקום, הוא צעיר ספונטני, שנוהג ליהנות מהחיים ולארגן הילולות ליליות לחברים ולמקורבים. מי שנשאר עד מאוחר, מצטרף לחגיגה.

האויסטרים במקום הם מהנדירים שאפשר למצוא בצרפת, ומגיעים מאזור Ile D'oleran שבאוקיינוס האטלנטי. פעם בשבוע קלוד מביא משלוח של 300 ק"ג צדפות מסוגים שונים היישר מאביו, מגדל האויסטרים. נכון שהמחירים מגוונים, לפי סוג האויסטר והגודל שלו (מספר אפס הוא הכי גדול, וככל שעולים המספרים האויסטר קטן יותר), אבל אפשר לבוא בשביל תריסר ("דוזן") במחיר התחלתי של 13 אירו ולעלות עד 17 אירו. פחות ממאה שקלים כדי לראות צרפתים עשירים אוכלים בלי הכרה.

המקום פתוח רק בחודשים שכוללים את האות r, כי אלה החודשים שבהם מותר לאכול צדפות (ספטמבר עד אפריל).

Huitrerie Garnier Paris, 117 avenue Mozart, 75016 Paris, 33.1.40.50.17.27

מאיה נסטלבאום

חמים ונעים (1) אמנם החורף הנוכחי מאופיין בימים שמרביתם שטופי שמש, לצערם של רבים, אך החום של שעות האור איננו כמו הקור שעוטף את החשיכה. הערבים קרים, הלילות עוד יותר. בוורדינון מוכרים שמיכות כרבול שיחממו אתכם גם בחורף הבא בהוצאה חד-פעמית, והן כה יפות שאפשר גם סתם להטיל אותן בנונשלנטיות על ספה או על כורסה. שמיכות בגודל נדיב של 150X200 סנטימטר נמכרות ב-52 שקלים בלבד, לתוספת של קצת חיוביות וחמימות בימים אפרוריים וקשים אלה.

טלי הרדאבל

חמים ונעים (2) עד לאחרונה נחשב הבקבוק החם לאחד הפריטים הכי חסרי שיק עלי אדמות. לא עוד. עכשיו מגיעים בקבוקי הגומי המכוערים, אלה עם הסקס אפיל של בית אבות, במגוון כיסויים ועטיפות, מלבד צבעוני ועד פרווה, כמו זו הסינתטית, הנישאת על גלי הרטרו האופנתיים בימים אלה. זה נראה טוב, ולא להאמין כמה שזה עושה נעים, שלא לדבר על הקישור הקלאסי שבין צבע ורוד לגישה אופטימית לחיים. להשיג ברשת Enter, תמורת 70 שקלים.

טלי הרדאבל

אופרה של שבת בשביל הבילוי הזה של שבת בבוקר אפילו לא צריך לקום מוקדם. אחת לחודש, ב-11 בבוקר, מתקיים על במת האופרה הישראלית קונצרט של אריות אהובות מתוך אופרות ואופרטות, עם בימוי ותלבושות מרהיבות. המבצעים הם סולני האופרה הישראלית, מלווים בפסנתרן איתן שמייסר, ראש הצוות המוזיקלי באופרה, ולפני כל קונצרט ניתנת הנחיה קצרה של כ-15 דקות, על-ידי מיכאל אייזנשטדט, המתאם האמנותי של האופרה.

למשל, ב-28 בפברואר יוקדש הקונצרט לאמנות הדואט, עם דואטים על אהבה, על קנאה, על תשוקה ועל עוד חולשות אנוש שהאופרה כל-כך אוהבת לעסוק בהן. הדואטים הם מן הקרם דה לה קרם של הרפרטואר האופראי, מ"לה בוהם" של פוצ'יני ומ"לה טרוויאטה" של ורדי, ועד ל"נישואי פיגרו" של מוצרט, ל"דולי הפנינים" של ביזה או ל"יבגני אונייגין" של צ'ייקובסקי. חודש מאוחר יותר יתקיים קרנבל דרום אמריקאי עם יותם כהן ועם האנסמבל לפולקלור לטינו-אמריקאי, ובאפריל תהיה חשיפה לעולמן של זמרות המצו-סופרן, עם אריות ודואטים מ"כרמן" של ביזה, עבור ב"נישואי פיגרו", ועד "יוליוס קיסר" של הנדל. גם ויקטור הוגו ושייקספיר מצטרפים לחגיגה, עם מופעי אופרה המבוססים על המחזות שלהם, ואת הסדרה תחתום חגיגה צוענית, מ"כרמן" ועד "הרוזנת מריצה" של קלמן ו"נשף המסכות" של ורדי. משך כל קונצרט כשעה וחצי, ושלא כמו בהצגת אופרה באורך מלא ובליווי תזמורת, שלעתים צריך לשדוד בנק כדי לרכוש כרטיס, המחיר לאופרה של שבת הוא בין 70 ל-100 שקלים למופע בודד, והסדרה זוכה לפופולריות רבה.

המחיר 75-90 שקלים. המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19, תל אביב, טל' 03-6927777.

גליה גוטמן

אופרה מטאלית

ועוד קטנה אופראית: An Index of Metal הוא שמה של אופרת וידיאו, של המלחין פאוסטו רומיטלי, שתוצג בהקרנת וידיאו בביצוע אנסמבל כלי של גיטרות חשמליות, זמרת ג'ז ומוזיקה אלקטרונית. 26 בפברואר, 21:30, מוזיאון תל אביב, שד' שאול המלך 27, תל אביב, טל' 03-6077000.

גליה גוטמן

מופע בעיר האורות כבר כמעט נמאס להתלונן שמופעי תיאטרון ומחול בינלאומיים בארץ הם סוג של השקעה כמעט משכנתאית, בעיקר אם רוצים להתלוות בבני זוג או משפחה. המצב, למרבה ההפתעה, שונה כשמגיעים לפריז. הסיסמה חופש, שוויון ואחווה הביאה את הרשויות הצרפתיות להפחית את מחירי המופעים בעיר כך שיהיו שווים לכל נפש, ולרוב אפשר להשיג כרטיסים במחירים מצחיקים, שנמוכים אף מ-50 שקלים לכרטיס למופע שווה במיוחד.

ב-Theatre De La Ville, לדוגמה, שנמצא על כיכר השאטלה במרכז העיר, מציעים תוכנית של 97 מופעים שעולים 410 פעמים על בימות התיאטרון הזה. באולם יש 975 מקומות ותעריף הכרטיסים נע בין 8 ל-20 אירו לכרטיס. כעת מופיעה במקום הלהקה של הכוריאוגרפית המהוללת פינה באוש, עם המופע החדש שלה Sweet Mambo, כך שהצרפתים זכו לראות אותה במחיר הזול בעולם.

במהלך השנה אפשר למצוא במקום מופעי ריקוד ותיאטרון מעניינים לא פחות, כמו זה של ז'ולייט בינוש במופע כוריאוגרפיה, להקת המחול של אלווין איילי, ולפעמים אפילו וודי אלן מגיע לשתי הופעות סקסופון, בעיקר בחג המולד. רוב הכרטיסים שמורים למנויים, שהמחיר שהם משלמים אינו שונה בהרבה, אבל הם יכולים לבחור רק חמישה מופעים במהלך עונת מנוי אחת. זה משאיר הרבה כרטיסים פנויים לכל השאר.

גם באופרה העתיקה של פריז, גרנייה, מקומות האורקסטרה המשובחים (שעולים למנויים

90-160 אירו, תלוי במופע) נמכרים שעה לפני תחילת האופרה או הבלט תמורת 20 אירו לכרטיס. רוב המנויים לא מגיעים לכל הופעה, ומאפשרים לסטודנטים, לפנסיונרים ולתיירים לרכוש כרטיסים למקומות שלהם בפחות מ-100 שקלים.

בכל מופע באופרה גרנייה נמכרים שלוש שעות לפני המופע כרטיסים שמחיריהם בין 5-10 אירו למקומות פחות טובים באולם העתיק, שהתקרה שלו מצוירת על-ידי מארק שאגאל. החיסרון בדבר הוא שאי-אפשר להזמין מקומות מראש, וחייבים להגיע למקום לפני ההופעה. היתרון הוא שזה פשוט זול להחריד.

תאטרה דה לה ויל-מטרו שאטלה,

אינטרנט: www.theatredelaville.fr

אופרה בפריז: אופרה גרנייה - מטרו אופרה, אופרה בסטיל - מטרו בסטיל.

אינטרנט: www.operadeparis.fr

מאיה נסטלבאום

זר תותים טריים שוקולד זה משמין ופרחים זה משמים, וביניהם מצויה אלטרנטיבה מרעננת, טעימה ומרהיבה: זרים מפירות טריים. אצל אלונה'ס עינוגי פירות אפשר למצוא שילובים מעוצבים וצבעוניים מפירות העונה, עם או בלי שוקולד. במסגרת התקציב ניתן לקבל או לשגר זר תותים לוהט - כ-15 שיפודים שבראשם נעוץ תות ושתחתיתם נחבאת בתוך אגרטל קרמיקה צחור. זה אדום, זה רומנטי, וזה בדיוק בעונה. אפשרות נוספת, פחות מתפרצת בלהט אבל טובלת בשוקולד, היא מארז פרוטיפול (כך במקור), שבו חבויים תשעה תותים הטבולים ידנית בשוקולד ובשוקולד לבן מובחרים.

100 שקלים. alonas.co.il.www

ענת גל-און

עונג באצבע "פלז'ר רינג" הוא פיתוח ישראלי. מיועד לנשים שמעדיפות מגע אנושי בהתנסות עם צעצוע מין, ולא פלסטיק או סיליקון מנוכרים. בתוך קופסה בצורת לב, שמזכירה צעצועים של ילדות, יושבת טבעת שמתלבשת על האצבע באמצעות צמדן. מחוברת אליה ביצת רטט אליפטית קטנה,*שמתכווננת לעוצמות שונות. צעצוע מומלץ למתחילות, עם אחסון דיסקרטי, בגלל העיצוב עם המכסה. הרטטן מאוד שקט, ומאפשר הפעלה דיסקרטית, גם בזמן שיש פעילויות אחרות באזור.

להשיג בלעדית בסיסטרס, שדרות בן-גוריון 47 תל אביב, או בבית בנמל, האנגר 26 נמל תל אביב. 89 שקלים. להזמנות - טל' 03-5506678.

גילי מצא

עיסוי מקצועי בעיתות משבר, מתח ואי-ודאות אין כמו עיסוי מקצועי להפגת מתחים. העיסוי מחבר בין גוף לנפש, מקרב אותנו אל רגשותינו, ובדומה לתהליך מדיטטיבי מאפשר התרוקנות מחשבתית. אי שאנאי הוא מטפל סיני שנשוי לישראלית ושחי בנתניה, ובאמצעות ידיו האמונות, ניסיונו, רגישותו והאינטואיציה שלו מאבחן את נקודות התורפה הזקוקות לטיפול גם בלי לדעת כמעט עברית.

אי שאנאי מעסה בשיטה סינית מקורית, שאותה למד במכון של בית חולים בעיר גווילין במשך שנתיים וחצי. העיסוי נחשב לטיפול מומלץ לתמיכה ולשיקום המערכת החיסונית, להקלה על התקררות ושפעת, לטיפול בנדודי שינה, לשחרור עייפות מצטברת, לטיפול בכאבי ראש ובכאבי צוואר, לסובלים ממיגרנות, מתסמיני דיכאון, מסימפטומים של פרקינסון, מכאבי פרקים, ומכאבי ברכיים וגב, אבל הוא יכול להתאים גם לאנשים שמגיעים סתם לשם התרגעות והנאה, וכן לתחזוקה שוטפת של הגוף.

בדומה למקובל במסגרת טיפולי בתי חולים בסין, ניתן לקבל גם טיפולי דיקור, מוקסה (חימום נקודת הדיקור בעשבי מרפא), וטיפול בכוסות רוח, שנמצאו יעילות בהחשת הריפוי של חלקים מסוימים בגוף. העיסוי בכללותו עוזר למטופל להתמקד בגופו, תוך שאיפה להגיע לאיזון מערכות, ואחרי הטיפול, שנת לילה טובה מובטחת כמו גם גוף מלא חיות למחרת. 100 שקלים ל-45 דקות בחדר הטיפולים שבביתו בנתניה, אבל הוא מוכן לבוא גם לבית הלקוח (בתוספת כיסוי דמי הנסיעה במונית). לקביעת תורים טל' 09-8627559.

דינה היימן

ספא דרומי מוליאדו ספא נמצא בכפר קלחים שבאזור נתיבות, והוא ספא במשק החקלאי של משפחת לוי. על רקע שדות ירוקים ארבעה חדרי טיפולים וג'קוזי ענק שיכולים להשתכשך בו יחד עשרה אנשים. מרבצי הישיבה הם בסגנון שאנטי מזמין. אפשר להגיע שעה לפני הטיפול ולהסתובב בגלריות המושב ובחוות הסוסים, להשקיף על שדות זרועים, ואז להיכנס לחצי שעה של עיסוי פנים ארומטי, שמתבצע עם תערובות שרוקחים במקום. יש גם עיסוי תאילנדי לכפות הרגליים, שמתבצע עם כפיס מיוחד, וגם עיסוי לשחרור כתפיים, צוואר וקרקפת, שנעשה עם מכשיר המגרה עצבים והמשלים את עבודת הידיים של המעסה. לאחר העיסוי - קפה ועוגה. המחיר 100 שקלים לקבוצה של מינימום ארבעה אנשים. לתיאומים - טל' 050-6365085.

גילי מצא

כרית למרחקים ארוכים מי שטס רחוק מכיר את המכה: אחרי שמצליחים סוף-סוף להירדם, מתעוררים עם צוואר שהולך להתפרק. יש אמנם כריות מתנפחות, שאמורות להתלבש על הצוואר ולשמש לו מגן כשהראש צונח לאבדון, אבל המגע שלהן נוקשה ולא מפנק. הכרית של ד"ר גב אינה מתקפלת, אך זהו חסרונה היחיד. היא מצופה בבד אלסטי רך ונעים, מעניקה תמיכה אורתופדית ומתגמשת לפי צורת הצוואר, חלקה העליון עשוי קטיפה סינתטית נוחה לניקוי, הפנים מכיל פתיתי פוליסטרין אלסטיים, והיא רכה ומפנקת ממש. שלכם תמורת 99 שקלים. להשיג בסניפי רשת ד"ר גב.

גליה גוטמן

כרית שעושה מסאז' כרית אדומה בצורת לב, שבתוכה גוף רוטט, שעושה הבדל אמיתי בין סתם ישיבה באמבטיה, שבדרך כלל אינה נוחה במיוחד, למשהו תומך ראש וצוואר. לחיצה על כפתור צד מוסיפה לחוויה גם עיסוי עוצמתי ומרגיע כאחד, וכאב ראש שהתחיל להסתמן התפוגג יחד עם אדי האמבט. הכרית מתאימה גם לחוף הים, כי היא עמידה למים. הרטטן הפנימי ניתן לשליפה גם החוצה, ויכול להוות אלמנט מענג בפני עצמו, גם באזורי גוף אחרים. להשיג ב"אישי", ה"א באייר 68 תל אביב, ובחנויות נוספות. 100 שקלים.

גילי מצא

אילו מציאות בימים שבהם אפילו מחירו של נר יכול להגיע ל-50 שקלים, אפשר לנסות ולרכוש ב-10 דולרים כלי מוכסף, שכייה מקריסטל או תכשיט ענתיקה, למשל סיכת בידרמאייר (סגנון עיצובי ששלט בגרמניה ובאוסטריה במחצית הראשונה של המאה ה-19) מזהב 18 קראט, מעוטרת בציור יד באמייל צבעוני. או אולי תיק ערב צרפתי לאישה בסגנון אר-דקו, עשוי מבקליט עם ציור של כלבלב, משנות ה-20 של המאה ה-20? בבוקר אפשר להציב אותו בוויטרינה ובערב ללכת איתו לקולנוע. ולמה לא קנקן פורצלן גרמני לשוקו חם מסוף המאה ה-19, מעוטר בציורי יד באמייל ובזהב? ואיזה חובב בירה לא ישמח עם כוס פורצלן וינאית משנת 1880, מעוטרת בציורי יד באמייל ובזהב?

הפריטים האלה ועוד כ-500 אחרים - בהם עתיקות, חפצי אמנות, פריטי עיצוב, כלי קריסטל ופורצלן, רקמות, ציורים של מיטב הציירים הישראלים והרבה מאוד תכשיטים - יוצעו למכירה פומבית מטעם גלריה אגוזי שתתקיים בחודש הבא, ויש סיכוי טוב לצאת משם עם פריט אספנות בפחות מ-100 שקלים. הפריטים מגיעים ממכירות בעקבות פשיטות רגל או מצעירים שירשו עיזבון מהסבתא. זו הזדמנות טובה לקנות עתיקות מקוריות, שלמות ויפות, במחירי מציאה, עם לא מעט באזז וחשמל באוויר.

את כל הפריטים ניתן יהיה לראות שבוע לפני המכירה בגלריה אגוזי, רחוב גורדון 17 תל אביב. שבועיים לפני המכירה יתפרסם קטלוג מכירה מצולם באתר האינטרנט של הגלריה, עם מחיר ההערכה של כל חפץ. מחיר הפתיחה של פריטים רבים יעמוד, כאמור, על 10 דולרים.

מכירה פומבית גלריה אגוזי, מלון דבורה, רחוב בן-יהודה 87, תל אביב, מוצ"ש, 14 במארס, 19:30. הכניסה חינם. אינטרנט: www.egozygallery.com

גליה גוטמן

לחתוך ולסנן ת'תות יש מוצרים שרק מפני שהם יפים, מתחשק להיכנס למטבח ולשחק עם אוכל. כזה, למשל, הוא הפריט הדי מיותר אך חמוד הבא: מסננת לתותים באדום לוהט של שושנה פורחת, שנראית בעצמה כמו תות. שוטפים בה את התותים משאריות חול, ואז חותכים את הפירות בחותך התותים, שנראה כמו פורס ביצים. הוא נפתח כמו לוע של לווייתן, ושורת הסכינים שבו יכולה לחתוך עוד ירקות ושאר דברים. 60 שקלים. להשיג ב"מינה סטייל", חנות מתנות ברחוב אחימאיר 29 רמת אביב ג' ובמקומות נוספים.

גילי מצא

זיכרון נייד בצורת לגו בימים אלה, כשמסך המחשב אינו מבשר טובות, ואתרי החדשות והבורסה מכניסים לדיכאון, טוב יעשה אדם אם יוסיף מעט צבע לסביבת העבודה שלו. Zip Zip USB Memory Brick, כרטיס זיכרון נייד שמתחבא בתוך לבנת לגו צבעונית, יכול להעלות חיוך קל על הפנים. כשהוא לא מחובר למחשב, אפשר לתלות אותו על הסלולרי, לחברו למחזיק מפתחות, ואפילו לקשור אותו כתכשיט ילדותי משהו על הצוואר. נפחו 4GB והוא מגיע בשישה צבעים: אדום, ירוק, כחול, צהוב, לבן ושחור. להשיג ברשת באג. 99 שקלים.

ענת גל-און

מד לחות לעציץ מה לא ניסינו - להעמיד את העציץ במקום בולט באמצע הסלון, למנות את הילדים לתורני השקיה תמורת דמי כיס מוגדלים, למלא קערה גדולה ולהטביע בה את העציץ עד להודעה חדשה, וכלום לא עזר. שוב ושוב, עם בוא האביב או ט"ו בשבט או גחמה של רגע, אנחנו מצטיידים בשתיל ענוג או מסיבי, ורוצחים אותו בדם קר בתוך שבועות ספורים.

במיוחד בשבילנו ובשביל כמותנו קיים מד לחות לעציץ, שמתריע על התייבשות קרבה ובאה. צורה לו כצורת ציפור או צפרדע, והוא מודיע על בצורת בציוץ או בקרקור, בהתאמה. מתוך הבנה שמי שאין לו לב לעציץ הוא אדם שיש להיזהר בכבודו, נמנע מד הלחות מלצייץ או לקרקר באמצע הלילה, אלא בשעות האור בלבד. לחיי העציצים שבדרך; ואם גם זה לא ילך - אנחנו עוברים לפלסטיק. 50 שקלים ברשת Enter.

ענת גל-און

קלפי יוגה לילדים כשחושבים על זה, היוגה היא בעצם סוג של משחק ילדים, ומתאימה להם להפליא, לפני שהשנים גוזלות מהם את הגמישות. אפילו חובבי דורה, מעריצי בן טן ומכורים למשחקי מחשב יכולים להתחבר למשחק שהופך אותם לחתול, לכלב או לעץ. קלפי היוגה לילדים שיצרה אסנת ישראלי, מורה מוסמכת ליוגה וליוגה לילדים, מגיעים במארז מזוודה שנוח לקחת לחברים או לחופשה, ובו קלפים גדולים, נאים, עמידים לרטיבות וללכלוך. מדובר בעשרים זוגות קלפים, המייצגים עשרים תנוחות יוגה: במחצית מהקלפים מצוירות ההשראות לתנוחות - חיות או חפצים, ובאחרים מצולמים ילד או ילדה שמבצעים את התנוחה. לא רק לימוד יוגה ופיתוח גמישות, כוח ומודעות לגוף, אלא גם שלל משחקים חבויים בקלפים: משחק הזיכרון, עמודו, הצגה בפנטומימה ועוד. 89-84 שקלים. להשיג במרכזי דיאדה ובחנויות נבחרות נוספות.

אינטרנט: www.yoga4kids.co.il.

ענת גל-און

סדנת ציור בטבע ב"חוות הר הרוח", ליד נטף ואבו גוש, מתמחים בסדנאות מיוחדות. ההתמחות הראשית היא דווקא בגבינות עזים, שמכינים בשיטה מסורתית. אבל את 150 העזים שמסתובבות בשטח רותמים לפעילויות נוספות, חוץ מאספקת חלב לגבינות. קודם כול, המרעה הטבעי תורם לפעילות אקולוגית ביער קק"ל, שמקיף את המקום, אבל מה שמדליק במיוחד זה לצאת בחברת העדר הפועה הזה לסדנת ציור בטבע בהנחיית דליה הימלפרב, הרוח החיה של המקום ובוגרת בצלאל.

הסדנה מתחילה בהסבר קצר על החווה, בסיור בדיר ובמפגש עם העיזות-פזיזות. לאחר הליכה קצרה ביער, דליה מציגה צילומים מיצירות אמנים ישראלים שציירו עזים וכבשים כסמלי תרבות מקומית, כמו מנשה קדישמן, נחום גוטמן וראובן רובין. אחרי שמקבלים השראה מלהתבונן ב"שמות", מתחילים לרשום חופשי. העזים, היער והפסטורליה מעניקים חוויה יצירתית בטבע. אחרי הסדנה אפשר לרכוש סלסילת פיקניק שכוללת ארוחת גבינות (מתוצרת המקום), סלט, ריבות ולחמים, ולשבת לשולחן או סתם בטרסה במורד ההר.*(אפשר לשלב גם ילדים בני 10 ומעלה). מותנית במינימום חמישה משתתפים, במחיר 100 שקלים לאדם. טל' 054-4934566.

גילי מצא

תייר ליום אחד אחד מיתרונותיה של ארצנו הוא העובדה שהנסיעה למרחב אחר - שנראה, שמריח ושמתנהג אחרת - לא מצריכה ביקור בשדה התעופה, לא הצטיידות בוויזה ואפילו לא בכרטיס ויזה. מבלי לוותר על יותר מ-100 שקלים, יכול כל ישראלי להרחיק מעירו אל עיר זרה-מוכרת, לגלות אותה מחדש, לנשום אווירה אחרת, ואפילו לטעום ממטעמיה.

אם רוצים לעשות את זה ממש בזול, אפשר לחסוך גם את הדלק ולנסוע ברכבת. תושב תל אביב, למשל, ישקיע 70 שקלים בנסיעה הלוך ושוב לעכו, ובעודף יוכל לרכוש מנת משאוושה נפלאה אצל סעיד, שתייה, ואפילו פרוסה של כנאפה לקינוח. נוף הצריחים, החומות, הסמטאות והשווקים: חיני-חינם.

מובן שזה עובד גם בכיוון ההפוך, אף שתושבי הפריפריה יודעים שההגעה למרכז בדרך כלל מרוקנת את הארנק. בעיה אחרת היא שברבות מן הערים, ובהן תל אביב, רחוקות תחנות הרכבת מן הלב ההיסטורי, וכך קשה לפעמים להשיג את השילוב המנצח של שקשוק הקרונות והשקשוקה המושלמת. אבל לא חסרות ערים שמציעות אותו: בין תחנת הרכבת המרכזית של באר שבע לקבאב של מסעדת אמונה מפרידות עשר דקות של טיול נעים. תחנת חיפה מרכז-השמונה מצויה צעדים ספורים ממסעדת מעיין הבירה המפורסמת בעיר התחתית ומשאר שכיות חמדה קולינריות באזור. תחנת רמלה סמוכה למסעדת מהראג'ה ההודית ולשוק המוצלח של העיר, וכן הלאה.

יופי נוסף בחוויה זו טמון בזמן המועט שאותו היא דורשת. הארץ כל-כך קטנה, שטיול כזה ניתן לבצע אפילו בחצי יום, כהרפתקה של אחר צהריים. מפת ישראל לא תובעת מאיתנו שעות שאין לנו לתת לה. גם לו היה מיתון של זמן בארצנו, עדיין ניתן היה לבלות בה היטב.

יובל בן-עמי

סיור תל אביבי מה עשו הסלוניקאים שעבדו בנמל יפו בארגזי העץ המיותרים? איזה קיוסק היה שייך לאביו של שתום העין, שפתח אחר כך בית חרושת לגלידות? מי שכב עם המורה שהייתה גם אשת ראש העיר, וכך הפסיד זכויות בנייה יקרות ערך? איזה בנק הלך לאיזו עדה, ולהפך? על שאלות אלה ואחרות לא תוכלו למצוא תשובות בספרי ההיסטוריה שמתארים את ראשית ימיה של תל אביב, וגם לא מומלץ להסתגר בימים יפים אלה בבית ולנבור בספרים.

במקום זאת מומלץ לצאת לאחד הסיורים הרגליים שמארגנת עמותת התיירות של תל אביב בשלל נושאים, המתקיימים בסופי שבוע, ושהשיקה לאחרונה 12 מסלולים חדשים. אחד מהם, הנושא את השם "בעל הבית השתגע", הוא סיור בעקבות ראשית חיי המסחר של תל אביב, ובו התשובות לשאלות שנשאלו לעיל. הסיור מתחיל ליד הקיוסק שהוזכר קודם, בשדרות רוטשילד פינת הרצל, ומטייל מעדנות בין בתי אחוזת בית, ובעיקר בין בנקיה.

זו הזדמנות פז להרים את הראש מהמדרכה המפויחת של רחוב הרצל ולראות את יפי הבתים שמעליה, לבקר בתערוכות של אמנים צעירים שמתחבאות האחת ב"בית המעלייה" לצד שלד המעלית הראשונה בתל אביב (ובארץ), והשנייה בבית מאני המשופץ להפליא, ששייך גם הוא לבנק, לא חשוב מאיזו עדה. שעתיים של היסטוריה, רכילות ואסתטיקה, מהנות הרבה יותר מכל הסידורים של בוקר שישי גם יחד. זהו רק אחד מעשרות סיורים מודרכים שמוציאה העמותה לתיירות בתל אביב, במגוון אזורים ונושאים.

סיורים מטעם עיריית תל אביב בימי שישי ושבת, 50-60 שקלים למשתתף. אינטרנט: www.tel-aviv.gov.il/Hebrew/Tourism/Tours/Havaya.asp

ענת גל-און

יום כיף משפחתי יום כיף לכל המשפחה, עשיר בחוויות ודל בהוצאות נפתח בהצעה לבילוי בסגנון אקולוגי, פרוע אך נינוח, ובקצב השאנטי: "חי נגב", גן זואולוגי מדברי ייחודי, המעניק חוויה הרבה מעבר לגן חיות עירוני שגרתי. כאן הגיעו לשילוב מנצח של חוויה אקולוגית באווירה זואולוגית. המתחם נעים ואסתטי, ובנוי מחומרים טבעיים בלבד - עץ ובוץ. כלובי בעלי החיים מסודרים מאוד, ויש בהם מגוון בעלי חיים, פינות ליטוף והאכלה. במתחם הפעילויות יש מבני בוץ אקולוגיים יפים, שמזכירים כפר קדום, וביניהם - יופי של הפעלות לכל המשפחה: בסדנת הארכיאולוגיה - חופרים ומגלים עצמות של... (ששש... זה סוד). בפינות היצירה אפשר ללבן לבני בוץ ולמלא בקבוקי חול, ובמסגרת האירוח הבדווי לא תצאו מבלי להכין פיתות כהלכתן בתנור אותנטי שילוו בלבנה, בשמן זית, בזעתר, בזיתים ובירקות.

כשהילדים יתרוצצו מפינה להפעלה, יכולים המבוגרים להתרווח במאהלי אירוח וליהנות מרוגע מדברי אמיתי. מחיר ביקור בלבד - 30 שקלים לאדם. רוצים לשדרג? לינה בחאן אירוח בדווי, הכוללת ארוחת בוקר ואפשרות בילוי בגן במשך יום המחרת - 75-85 שקלים לאדם - מומלץ!

כיוון שהגעתם כבר עד הלום, אל תוותרו על ביקור בגן הבוטני שהקים אהרון נווה, חבר קיבוץ רביבים. בחלקה קטנה הוא מעצב עצים לצורות שעיניכם לא ראו, וסביר להניח שגם לא יראו. לעץ אחד הוא עשה "קשר", לאחר יצר זרועות מתפתלות, ויש אפילו עץ בצורת מגן דוד והפתעות נוספות. הגן פתוח ללא תשלום.

מעברו המזרחי תוכלו לראות כרם זיתים עצום בגודלו, שגם הוא שיא עולמי - זהו כרם הזיתים הגדול בעולם שגדל על מים מליחים. שמן הזית של הקיבוץ, "חלוצה", הוא שמן איכותי ביותר, שזכה בעבר בפרסים בינלאומיים רבים, וניתן לרכוש אותו בחי נגב וגם במרכז המבקרים של מצפה רביבים, התחנה הבאה.

קיבוץ רביבים עלה לקרקע בשנת 1943 כאחד משלושה מצפים בנגב. למה מצפה? באותה תקופה הבריטים לא התירו הקמת יישובים בנגב, אך אפשרו הקמת תחנות ניסוי חקלאיות. יוסף וייץ קפץ על הרעיון, והקים במצפה תחנה שעסקה בבדיקות קרקע, באקלים ובצמחייה בנגב. מכאן התפתח היישוב, שעסק בחקלאות, וכעבור כמה שנים ירד מהגבעה למקומו הנוכחי. המצפה המקורי הוא היום אתר היסטורי מרתק. במרכז המבקרים שלמרגלותיו אפשר לצפות בסרטון מעניין, ולקבל חוברת הדרכה ומפת מסלול עם אפשרויות הטיול. מחיר לאדם: 12-14 שקל.

במצפה יש תצוגות של חדרי המתיישבים. מעברו שתי מערות ששימשו את החלוצים בתחילת הדרך למגורים ולעבודה, וב-1948 גם למסתור מהפצצות וגם כבית חולים. יש תצוגת כלים חקלאיים, ואפילו שני מטוסים שחנו בהסתר במעין קער שנוצר ממחצבה. מהמצפה אפשר להמשיך אל נחל רביבים הסמוך, שבו נבנתה מערכת סכרים מתוחכמת שהובילה מים לבריכת אגירה, ושאפשרה למעשה את קיומם של החברים ושל הגידולים.

אז מה היה לנו? חי נגב - 30 שקלים. בתוספת לינה וארוחת בוקר - 75-85 שקלים, מצפה רביבים - 12-14 שקלים.

אורלי גנוסר