"פוקסי טיונז היא דוגמה לחברה שלא הייתי משקיע בה"

רועי קרתי, המסקר את השוק הישראלי עבור הבלוג הטכנולוגי הפופולרי טק-קראנץ', מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע הוא לא מאמין בענף הווידיאו באינטרנט ולמה השמחה סביב ה״איזראל ווב טור״ בעמק הסיליקון היתה מוקדמת. בין לבין, הוא גם מהמר על ארבע חברות שנמצאות בדרך למעלה

יזמים צעירים ברחבי העולם, ובישראל בפרט, נוטים לעקוב באדיקות אחר הבלוגים הטכנולוגיים השונים, במטרה לשמוע על סטארט-אפים חדשים, ולהכיר אפליקציות חדשות. מלבד הערך המקצועי, אפשר להתעדכן דרכם ברכילות של הענף ולהתוודע לשמועות הרצות בשוק העולמי. לצד המגמה הזו, נראה כי תעשיית האינטרנט הישראלית מעניינת לא רק את הזירה המקומית, והיא זוכה לסיקור נרחב גם בקרב הבלוגים בחו"ל.

רועי קרתי (31) מסקר זה חצי שנה את שוק הסטארט-אפ הישראלי עבור הבלוג הטכנולוגי הפופולרי טק-קראנץ'. לפני כחודש וחצי הצטרף קרתי לקרן ההון סיכון L Capital, שמושקעים בה יונתן לייטרסדורף, בנק לאומי והרשות לעסקים קטנים של ארה"ב (SBA), והוא מטפל בהשקעות בחברות אינטרנט שנמצאות בשלבים מתקדמים.

קרתי התחיל כבלוגר רגיל, בדומה לאלפי בלוגרים אחרים המייחלים לחשיפה גדולה ולקהל קוראים נאמן. "מהר מאוד הבנתי שזה לא עושה הד גדול מדי, והחלטתי ליצור קשר עם טק-קראנץ'. פניתי למייקל ארינגטון, האיש שמאחורי הבלוג טק-קראנץ', ואמרתי לו שאני מעוניין לסקר את שוק הסטארט-אפ הישראלי. לאחר משא-ומתן הגענו להסכמה, והתחלתי לכתוב בבלוג באוגוסט 2007. תדירות הפוסטים שלי משתנה: לעיתים אני כותב שני פוסטים בשבוע, ולעיתים אחד כל עשרה ימים".

"ארינגטון מודע למה שקורה בארץ, והבין שישראל היא מכרה זהב לחדשנות של סטארט-אפים, של מודלים עסקיים ושל פרדיגמות חדשות. אתה צריך להיות עיוור כדי לא להבין שמשהו קורה בתעשיית האינטרנט הישראלית, ומן הראוי שלבלוג הכי משפיע יהיה כתב שיתמקד בשוק הישראלי. אין מדינה שיש עליה סקירה כזו ממוקדת, ואני לא רואה חדשנות אמיתית במדינות אחרות, למעט בארה"ב. מובן שפה ושם ישנם רעיונות מעניינים, אבל לרוב אלה אפליקציות או חיקויים של שירותים מצליחים. לא ראיתי משהו שדומה לכמות, לאינטנסיביות ולתשוקה שיש בקרב החברות הישראליות. בישראל יש חזון של ממש ואת זה טק-קראנץ' זיהה".

- איך אתה מחליט אילו חברות סטארט-אפ כדאי לסקר?

"אני מנסה לא לבזבז זמן על חברות שאין להן סיכוי להצליח ומחפש חברות שיכולות לשנות את פני האינטרנט. לחברה חייבת להיות נגיעה ישראלית, בין אם מדובר במשקיע ישראלי, בפיתוח ישראלי, או בחברה שיושבת בישראל. אני מקפיד לפגוש את החברות פנים אל פנים, ולא כותב בשלט-רחוק. הסיבות העיקריות שבגינן אני בוחר לכתוב על חברה הן השקעה גדולה, השקה של מוצר, קבוצת יזמים מעניינת, או יזם סדרתי וכן מוצר חדשני".

- כיצד אתה שומע על החברות?

"הרבה פעמים החברות פונות אלי, ולעיתים אני שומע על חברה מעניינת, ויוזם את הפגישה. גם משקיעים נוטים להפנות את תשומת לבי לחברה כזו אחרת. להפתעתי, אין הרבה חברות יחסי-ציבור שפונות אלי, אף שקל ליצור איתי קשר. לפעמים אני מסרב בנימוס, או סבור כי החברה טובה, אך עוד מוקדם מדי לכתוב עליה. אם אכן החברה מעניינת אותי, אנחנו מתחילים לשתף-פעולה כדי לנצל את ההזדמנות הזו באופן אופטימלי".

מאמין בקז'ואל גיימינג

העיסוק האינטנסיבי בחברות סטארט-אפ והיקפי ההשקעות ההולכים וגדלים, מזכירים לרבים בתעשיית ההיי-טק זמנים אחרים - ויש כאלו שאפילו מתחילים לדבר על "בועה 2". גם קרתי חושב שעלולה להיות התפוצצות נוספת: "אם שואלים האם תהיה התפכחות, התשובה היא חד-משמעית - כן.

"לדעתי, יש תחושה בקרב הרבה משקיעים שלא כדאי לפספס את הפריחה העכשווית, ויש הרבה השקעות בחברות שאני לא מאמין שיצליחו, אבל יש גם הרבה חברות שנראות לי לא-רציניות, ובסוף מצליחות להימכר. יש חברות שאני לא הייתי מדמיין את עצמי משקיע בהן, ולבסוף הן מצליחות. פוקסי טיונז היא דוגמה לחברה שלא הייתי חושב להשקיע בה, ובסוף היא עשתה אקזיט לא רע בכלל".

- כבר זמן מה יש תחושה שענף הווידיאו באינטרנט הוא ה'דבר הבא'. אתה מסכים?

"אני לא רואה את עצמי נכנס לעולם הווידיאו באינטרנט, אני לא רואה כמה חדשנות יכולה לצוץ בשוק הזה, ואני גם לא רואה השקעות גדולות מאוד בתחום. הרבה חברות לא מבינות כמה קשה לעשות מוניטיזציה בווידיאו, לא מבינות את הדינמיקה של שוק הפרסום בווידיאו ולא מפנימות את הקושי לחדור לשוק הזה. יש בענף הזה הרבה 'רעש', וצריך להיות אמיצים אם רוצים בכל זאת להיכנס לענף.

"קשה לייצר בו הכנסות, בעוד שההוצאות ממשיכות כל הזמן לגדול. מטה-קפה, היא דוגמה לכך - מדובר באתר וידיאו בעשירייה הראשונה, אבל ככל שהם מצליחים יותר, גם ההוצאות שלהם גדלות, ולא מדובר בחברה שעושה הכנסות פנומנליות. אם מטה-קפה לא מצליחה, מדוע שחברות אחרות יצליחו? בעיניי זו מלחמה שלא שווה להיכנס אליה".

- אז איזה טרנד אינטרנטי יאפיין לדעתך את 2008?

"יש דברים מאוד מעניינים בעולם הקז'ואל גיימינג וההתממשקות שלו עם רשתות חברתיות. אני מתכוון לאפשרות שיוזר ישראלי, שחבר ברשת חברתית מסוימת, ישחק שש-בש עם יוזר יפני, לדוגמה. בתחום הזה, ישראל קצת פספסה, ואני חושב שחלון ההזדמנויות כבר נסגר. בארה"ב, יש כמה שחקנים שמצליחים מאוד בתחום הזה".

"הכישלון של נוקה-TV לא הפתיע"

בחודש שעבר נערך בארצות הברית ה-IsraelWebTour, שבו הציגו חברות סטארט-אפ ישראליות את התוכניות שלהן לפני משקיעים אמריקנים וקרנות הון סיכון. למרות הפרופיל הגבוה של הנסיעה, וה'רעש' בתעשייה, קרתי סבור שהשמחה היא קצת מוקדמת.

"יש ביניהן הרבה חברות שעוד מוקדם מדי לדבר עליהן, והן נבחרו לנסוע לכנס בעיקר בשל פוליטיקה פנימית וניסיון לקדם אותן בחו"ל. עם זאת, Nuconomy (שמפתחת כלים למדידת הרגלי הגלישה באינטרנט, נ' פ') היא חברה עם קונספט מעניין. את החברה הזו לוקחים ברצינות אף שהיא בתחילת דרכה. אני שומע עליה הרבה מאוד דברים טובים".

- מה אתה חושב על נוקה-TV שהודיעה בחודש שעבר כי היא חדלת פירעון?

"זה מאוד מצער, אבל זה לא בא בהפתעה לאיש. היו הרבה בעיות עוד בהתחלת הדרך, הרבה לפני שזה הגיע לידיעת הציבור. מדובר בחברה שטק-קראנץ' הוליד אותה, והוא זה שגם קבר אותה. זו דוגמה ל'אפקט הטק-קראנץ': ההשפעה השלילית היא באותה עוצמה כמו ההשפעה החיובית. חשיפה בטק-קראנץ' שמה אותך על המפה, לטוב ולרע, וחברות חייבות לקחת את זה בחשבון. עם זאת, אני מעריך שנראה עוד דברים מעניינים מיזמי החברה (ספי ויגיסר, אריק ורדי ויאיר גולדפינגר, נ' פ')".

- אפשר להתפרנס בתור בלוגר?

"רוב הבלוגרים לא נכנסים לספירה הזו במטרה לעשות מזה ביזנס. קודם עושים את זה מתוך תשוקה, ומהר מאוד כבר אפשר לזהות אם אפשר להרוויח מזה באמת, בהתחשב בכמות הטראפיק שיש לך. אפשר להצטרף גם לרשת בלוגרים שמקדמת כמה בלוגים ביחד. אם מישהו נכנס לזה רק בשביל לעשות כסף, הוא יורה לעצמו ברגל. זה כמו חברה שלפני שהיא מתחילה למכור כבר חושבת על האקזיט.

"בכל מקרה, זוהי תעשייה מרתקת. מי חשב שבלוגרים יתחרו יום אחד ב'וושינגטון פוסט' או ב'ניו-יורק טיימס'? גם המלחמה על הסקופים קיימת בענף הזה, כי התחרות גדולה מאוד. טק-קראנץ' לא תכתוב על חברה שבלוגים אחרים כתבו עליה לפניה".

שווה לשים עין על ״אניבום״

מה יהיה הדבר הבא בתעשיית ההיי-טק? קרתי מהמר על 4 חברות: "שתי חברות שאני מאוד מאמין בהן, ולשם הגילוי הנאות גם ייעצתי להן, הן iMedix שפיתחה מנוע חיפוש רפואי, שהיזמים שלה (אמיר לייטרסדורף ועירי עמירב, נ' פ') הם דוגמה לחשיבות של הצוות האנושי להצלחת החברה.

"חברה נוספת היא WIX, שפיתחה פלטפורמה לבניית תוכני ווב על בסיס פלאש, והם עושים דברים מרתקים ביצירת תכנים אינטרנטיים.

חברה נוספת שאני מאמין בה היא מיזם האנימציה אניבום. מדובר בחברה שאינה מובנת לחלוטין: היא נחשבת כיו-טיוב לאנימציה בעוד שמדובר בסטודיו לאנימציה. שווה לשים על החברה הזו עין: יהיה בה אקזיט משמעותי והמשקיעים שלה יהיו מאוד מסופקים.

"עוד חברה שאני מאמין שיש לה עתיד ורוד היא UTest, שעושה בדיקות איכות למוצרים, כאשר התשלום מבוסס על מודל של 'פיי פר באג'. היא מסוג החברות שאתה חושב לעצמך 'איך לא חשבו על זה קודם'?".