במרחק 5 ק"מ מהגינה של חולדאי

קבוצה בליגה ב' בכדורסל שמייצרת הכנסות? יש דבר כזה. הפועל אוסישקין, עמותת ספורט שנמצאת בבעלות אוהדיה וחגגה אתמול עלייה לליגה א', הצליחה לייצר השנה למעלה מ-300 אלף שקל מדמי חבר, מכירת כרטיסים ומנויים * "זה סוג של סטארט-אפ", מסביר חבר הוועד המנהל, יונתן לרנר. "אנשים הולכים איתנו כי הם רואים מול העיניים חלום וחזון"

אוסישקין. מילה עם הרבה משמעות לאוהדי הכדורסל בארץ. לשעבר האולם הביתי של הפועל תל אביב, אחד האולמות היחידים שאליו מכבי תל אביב כמעט מעולם לא הגיעה כפייבוריטית. המקום היחיד בעיר שמכל הבחינות היתה בו טמפרטורה לוהטת, והיתה בו לחות מכבידה גם בלילות של חודש ינואר. אוסישקין נהרס, במקומו הוקמה גינה. המיתולוגיה כבתה. הפועל הפסיקה לשחק בו עוד לפני שנהרס, והידרדרה עד לליגה הארצית. כיום היא ממוקמת בתחתית הליגה הזו ונאבקת על חייה שם.

ההרס של האולם תפס את אוהדי הפועל רע. את המקום הזה הם נהגו לכנות "בית המקדש". היום שהדחפורים עלו עליו היה יום מכונן מבחינתם, כי הוא היה הטריגר המרכזי (יחד עם ביקורת על ניהול הקבוצה עצמה והתנהלות עיריית תל אביב) להקמת קבוצת האוהדים החדשה והראשונה מסוגה בישראל, הפועל אוסישקין. (להלן "אוסישקין").

קבוצת האוהדים הזאת החלה את דרכה בקיץ 2007 בליגה ב' (מחוז דן), ליגת הכדורסל החמישית והנמוכה ביותר. מה זה אומר בעצם קבוצת אוהדים? שהקבוצה למעשה מתנהלת על בסיס עמותה, וכל אוהד יכול להיות חבר עמותה תמורת תשלום של 300 שקלים. בדיוק לפי מודל ה"סוסיוס" של ברצלונה וריאל מדריד, רק בקטן יותר. לאוסישקין יש כבר מעל 600 חברי עמותה, שכספם מהווה את הבסיס העיקרי לתקציב הקבוצה, שעומד העונה על 300 אלף שקל.

אבל יש הבדל עיקרי בין אוסישקין לקבוצות אחרות בליגות הנמוכות: היא מייצרת הכנסות. בכל משחק היא מוכרת מרצ'נדייז, ואפילו כרטיסים ב-15 שקל, וזה בנוסף למנויים, ש-200 מהם נמכרו העונה. חברי עמותה שילמו 100 שקל על מנוי, השאר 150. לחברי העמותה יש זכות הצבעה על נושאי הניהול של המועדון. בנוסף, בקרוב יתקיימו בעמותה בחירות לבחירת הנהלת העמותה הבאה.

הנהלת העמותה הנוכחית מורכבת גם מאוהדים וגם מאנשי מקצוע שמתמחים בניהול. אחד מאנשי המקצוע הוא יונתן לרנר, 59, יועץ לתהליכי תכנון אסטרטגי בחברות עסקיות במקצועו. "אנשים לא משלמים 15 שקל בשביל לראות משחק של ליגה ב'", הוא אומר. "אנשים הולכים איתנו כי הם רואים מול העיניים חלום וחזון. הם מבינים שמדובר במשהו עם עתיד, שיכול להצליח גם בליגת העל - ולשם אנחנו מכוונים. האוהדים הם הבעלים וזה מלהיב אותם. אנחנו סטארט-אפ".

קבוצה של הקהילה

הסטארט-אפ הבטיח אתמול באופן סופי את עלייתו לליגה א', לאחר שאוסישקין הביסה את הפועל "ארזים" גבעתיים 73-28. המשחק התקיים באולם הכדורסל של הדר יוסף, 5 ק"מ מהגינה שהקימה עיריית תל אביב על חורבות האולם המיתולוגי ברחוב אוסישקין. יותר מ-1,000 אוהדים הגיעו לחגוג את התופעה. מבחינת רמת הכדורסל, לא ראינו שום דבר יוצא דופן שם. מבחינת האווירה, אין שום קשר בין מה שהיה אתמול בהדר יוסף לבין ליגה ב'. העידוד הבלתי פוסק במשך כל המשחק, עניין שאפיין גם את אולם אוסישקין, הקנה אווירה שקשה למצוא כמוה גם בליגת העל.

"האוהדים מתלהבים כי מדובר כאן בהרבה מעבר לקבוצת כדורסל רגילה", מבקש לרנר להדגיש. "מדובר בקבוצה של הקהילה, שכל אחד הוא חלק ממנה, גם אם הוא גר באילת. כל חבר עמותה מקבל ניוזלזטר אחת לשבועיים. אנחנו מעדכנים את האוהדים כל כמה ימים עדכונים דרך ה-Email. בנוסף, אנחנו מתנהלים בשקיפות מלאה, לכל חבר עמותה יש גישה לנתונים הכלכליים ולפרוטוקלים של אסיפות העמותה".

אוסישקין נבנתה מחומר מקצועי מוצק, שגדול בכמה רמות על ליגה ב' החלשה. היא לא הפסידה העונה אף משחק, מאזנה עומד על 19-0 (מתוך 22 משחקים) והפרש הסלים הוא 1,600-932. מאמן הקבוצה הוא אורי שלף, אחיו של גור שלף. לפעמים הוא גם מפרגן לעצמו כמה דקות משחק. מלבדו, סגל השחקנים מורכב מכמה שמות שליגה ב' בהחלט קטנה עליהם.

יואב בר בן ה-34, מעבר להיותו כוכב הפרקים הראשונים של "הישרדות", הוא גם שחקן כדורסל לגיטימי ששיחק בעבר עם הפועל תל אביב המקורית בליגה הראשונה, בדיוק כמו גלעד שמחוני בן ה-41, גם הוא בקבוצה. גלעד חג'ג' הוא אחיו של דרור חג'ג' מהפועל ירושלים, ומעבר לעובדה שהוא מאוד דומה לו חיצונית, יש במשחק שלו אלמנטים דומים מאוד לאלו של אחיו. ויש את כוכב הקבוצה, הגארד טוהר חיימוביץ'. לדברי לרנר, "היו לו הצעות מליגת העל, והוא ויתר על כסף כדי לשחק באוסישקין. רק בגלל הרוח". שחקני אוסישקין אינם מקבלים שכר, אך כמה מהם מקבלים החזרי הוצאות.

אירוע מכונן

השאלה הגדולה היא מה יקרה כשאוסישקין תעלה לליגות הבכירות, במקביל להוצאות שיעלו. "לא תהיה לנו בעיה בליגה א'", אומר לרנר. "להערכתי התקציב לא יעלה בהרבה על זה של העונה. בליגה ארצית כבר נצטרך למצוא מקורות מימון, כי דמי החברות בעמותה לא יספיקו. אנחנו בונים מותג מספיק חזק על מנת שהספונסרים יירצו להגיע בשלב מסוים".

השאלה העוד יותר משמעותית היא האם מקור המימון לא יירצה, כבעל המאה, להיות גם בעל הדעה. "יש שתי אופציות. או שהוא יהיה חבר הנהלה, או שיש אופציה שיותר מועדפת עלינו בטווח הארוך - שהספונסר עצמו יקים חברת ניהול משלו. כמובן שאת חברת הניהול ניתן לו להקים בתנאים מסוימים, שיתאימו להשקפת העולם שלנו. בנוסף, לחברי העמותה תמיד תישאר השפעה ברמה מסוימת. הקבוצה לא תתנתק מהקהילה, וכמובן שנמשיך להתנהל בשקיפות. הספונסר יידע שבסופו של דבר הוא מקים דירקטוריון שמייצג את האוהדים, את העמותה".

בשנה הבאה עלול להיווצר מצב אבסורדי שבו ייערך משחק בין הפועל תל אביב המקורית להפועל אוסישקין בליגה א'. "המצב הזה לא יישאר לאורך זמן. אני לא יודע איך, אבל בטוח שבשלב מסוים כל הגורמים בשתי הקבוצות יבינו שצריך ללכת בדרך אחת, ואנחנו נלך בה. זה יעשה טוב לשני הצדדים".

לרנר רואה עתיד טוב לפרויקט המהפכני של אוסישקין. "אין ספק שעד שאני אגיע לגיל 65, הפועל אוסישקין תשחק בליגת העל. אני איש של תכנון אסטרטגי, ולכן אני מכיר את האיומים, שבהחלט קיימים. אבל להערכתי אנחנו נעבור את כל המכשולים. אסור, פשוט אסור לראות את הריסת אולם אוסישקין כסוף. להיפך, האירוע הזה הוא מכונן, הוא התחלה חדשה".

sharon-b@globes.co.il