משרד הבריאות ליהדות התורה? בשורה חיובית למערכת הציבורית

הפוליטיקאים לא מתלהבים מתיק הבריאות אף שהוא חולש על תקציב של 24 מיליארד שקל / שי ניב

העליהום שמובילים בכירים במערכת הבריאות וחלק מאמצעי התקשורת כנגד המינוי של סגן שר מטעם יהדות התורה לראשות משרד הבריאות, עשוי להתברר כמיותר ומבוסס על טיעונים מופרכים. נכון שיש להתקומם על העובדה שמרבית הפוליטיקאים לא מתלהבים מתיק הבריאות על אף שהוא חולש על תקציב אסטרונומי של 24 מיליארד שקל, אולם יש לברך את יהדות התורה אם אכן תקבל לידיה את המשרד הזה.

המקטרגים טוענים שמינוי סגן שר במקום שר הוא מעליב, וכי ממילא לא יהיו לסגן סמכויות שניתנות לשר - כמו הצבעה בממשלה ובוועדת שרים לענייני חקיקה. בפועל, הובטח ליהדות התורה כי יינתנו לסגן השר מטעמה סמכויות מלאות של שר. כלל ידוע הוא שיהדות התורה מסרבת לקבל על עצמה תפקיד של שר מסיבות אידיאולוגיות, אולם במבחן התוצאה היא ממלאה את התפקיד באופן מלא.

הגדלת הסל הממלכתי

חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן - גפני יקבל את משרד הבריאות וליצמן את ראשות ועדת הכספים, ניהלו במשך שנים קרבות למען הגדלת סל התרופות, הגדלת מספר מיטות האשפוז והקמת בית חולים באשדוד. עיון בפרוטוקולים של ועדת הכספים מלמד עד כמה ליצמן בקיא בנעשה במערכת הבריאות, עד כדי שעשה "בית ספר" לבכירים במשרד הבריאות. הוא שואל שאלות קשות, יודע בדיוק מהו התעריף של יום אשפוז וכמה מיטות יש בכל בית חולים, ונעמד על רגליו האחוריות כשצריך.

תיק הבריאות בידי יהדות התורה הוא דווקא הזדמנות מצוינת למערכת הבריאות הציבורית. הציבור החרדי צורך בשנים האחרונות יותר ויותר שירותי בריאות, ומודע לכך שחלק מהשירותים והאלטרנטיבות ניתנים רק במסגרת הביטוחים המשלימים. בגלל העובדה ששיעור המבוטחים בביטוחים משלימים בקרב האוכלוסייה החרדית נמוך מזה של כלל האוכלוסייה, פועלים אנשי יהדות התורה להגדלת השירותים הניתנים במסגרת הסל הממלכתי. אותם לא מעניין שקופת חולים כללית רכשה לאחרונה 40% מבית החולים הפרטי "הרצליה מדיקל סנטר", או מהעובדה שמכבי משיקה בקרוב את בית החולים הפרטי והחדש של "אסותא" ברמת החייל. סגן השר של יהדות התורה יפעל לשיפור השירותים בבתי החולים הציבוריים והממשלתיים, גם אם זה יהיה על חשבון הפרטיים, ולמורת רוחן של קופות החולים, שמעצימות את הפעילות הפרטית שלהן.

יחימוביץ' מרוצה

ניתן תמיד לטעון כי בסופו של דבר ביהדות התורה ידאגו "לסקטור שלהם", אולם במקרה של משרד הבריאות דאגה לסקטור שלהם היא למעשה דאגה לכלל הציבור. מספיק לבחון את המקרה של הקמת בית החולים באשדוד: ביהדות התורה דוחפים להקמת בית חולים, משום שבעיר אשדוד גרים עשרות אלפי חרדים. יחד עם זאת, אותה דחיפה משרתת בפועל את 230 אלף תושבי העיר החמישית בגודלה, שנאלצים כיום להגיע לרחובות או לאשקלון. בשעות של פקקים, היו כבר מקרים שהנסיעה הארוכה הסתיימה במוות.

"הלוואי שגפני או ליצמן יהיו במשרד הבריאות", אומרת ל"גלובס" ח"כ שלי יחימוביץ'. "אני מכירה את שניהם היטב ואני מייחסת להם כישורים גבוהים ביותר. אין לי ספק שהם יבצעו את התפקיד באופן מוסרי ומקצועי, ויעשו זאת טוב יותר מהשר הקודם שהיה דווקא במשרה מלאה, יעקב בן-יזרי", היא מוסיפה. על ליצמן היא מספרת כי "הציל את מערכת הבריאות" במספר מקרים, ועל גפני היא מספרת כי חוקק יחד איתה את החוק שמאפשר לישראלים שחזרו לארץ אחרי שהות ממושכת בחו"ל, לקבל שירותים רפואיים ללא "תקופת אכשרה". יחימוביץ' מסכמת: לשניהם יש תפיסת עולם מאוד נכונה מבחינה סוציאליסטית וציבורית בכלל, ולא כל דבר שחרדים קשורים אליו צריך לעורר מיד אנטגוניזם. צריך להיות ענייניים". *