לייזרים תקים חברה בת ליישום טכנולוגיית גילוי חומרי נפץ על-ידי לייזר

יו"ר קבוצת סולתם ובעל השליטה ב-ITL (לייזרים), מיקו גילת, העריך ששווי החברה יגיע למאות מיליוני דולר

חברת ITL (לייזרים), שהודיעה בחודשים האחרונים על טכנולוגית לייזר חדשה פרי פיתוחה לזיהוי חומרי נפץ, תקים בתקופה הקרובה חברה בת שתתמחה ביישומי הטכנולוגיה החדשה ובשיווקם. כך נודע ל"גלובס".

יו"ר קבוצת סולתם ובעל השליטה ב-ITL, מיקו גילת, העריך לאחרונה בשיחות סגורות, כי שוויה של חברה כזו עשוי להגיע למאות מיליוני דולרים.

ל"גלובס" נודע, כי ITL מתכננת לגייס מליוני דולרים, הדרושים להשלמת פיתוח הטכנולוגיה, אם כי לחברה אין עניין לדלל יתר על המידה את בעלותה בחברה הבת. הגיוס יתבצע באמצעות הנפקה בניו-יורק.

ITL עצמה, המוחזקת בבעלות קבוצת סולתם, מנהליה והציבור, עוברת בימים אלה שינויים מבניים שנועדו להפוך אותה לחברת אחזקות. זאת, כיוון שבתוך שנים אחדות צפוי תחום זיהוי החומרים וזיהוי חמרי הנפץ לעבור בהיקף הפעילות שלו את תחום הפעילות העיקרי של החברה - מערכות אלקטרואופטיות ומחשבים נישאים ללוחמי חי"ר.

נודע, כי גילת היה הדוחף העיקרי למהלך. בעבר אמר גילת, כי ITL מצליחה להיות מובילה טכנולוגית בזכות המיקוד העיסקי והטכנולוגי בשוק מערכות החי"ר, וכי חברה עצמאית שתעסוק במערכות לזיהוי חמרי נפץ היא "חברת חלום שעשויה להגיע לשווי של מאות מיליוני דולרים".

בימים האחרונים התקיימו בסולתם דיונים בהם הוחלט להוציא את תחום זיהוי חמרי הנפץ, ולהקים את החברה הבת.

חברת ITL נסחרת כיום בשווי של 36 מיליון דולר. לדברי בכירים בחברה, היא תגיע בסוף 2004 לצמיחה שנתית דו-ספרתית. ב-2001, כאשר החברה נרכשה על-ידי קבוצת סולתם ועל-ידי המנהלים, היה שוויה 9 מיליון דולר.

בפיתוח הטכנולוגייה החדשה, המכונה "ספקטרוסקופיית לייזר", שותפים כיום משרד הביטחון והמשרד לבטחון פנים. מערכת הביטחון מתכננת לפתח על בסיס הטכנולוגיה יישומים נייחים, לאבטחת מתקנים כדוגמת מעברי גבול ושדות תעופה, ומתקנים נייידים, למחסומים ולכוחות הפועלים בשטח.

בנוסף, מעורבות בפרויקט גם שתי חברות בטחוניות גדולות מארצות-הברית, שהחברה אינה מוכנה בשלב זה לחשוף.

יישומים נוספים שפותחו על בסיס הטכנולוגיה המדוברת, לצורך זיהוי ריכוזי מחצבים בתעשיית הפוספטים, סיימו את שלב הפיתוח: היישום האזרחי עבר לאחרונה ניסוי בחברה הגדולה ביותר בעולם בתחום הפוספטים, והוצג כמוצר מדף בתערוכת Mine Expo בתחום המכרות בלאס-וגאס. מחירו של המוצר התעשייתי נאמד במאות אלפי דולרים.

מנכ"ל ITL, עמי רוב, סירב להתייחס לידיעה.