לפני שרצים לרופא

נילי טמיר מציעה בדיקה מקדימה למעבדת קופ"ח ולאנטיביוטיקה שלוקחים ליתר ביטחון: ערכה ביתית לזיהוי מחלות. הקושי העיקרי כעת הוא חינוך השוק

"בגיל 42, מובטלת ועם ארבעה ילדים בבית, הייתי בפירוש על צומת דרכים", כך מספרת נילי טמיר, בעלת חברת BMT - BIO MARKETING, חברה לייצור, יבוא ושיווק ערכות דיאגנוסטיקה לבדיקות ביתיות. "הבנתי שאני חייבת לקבל החלטה: האם אני ממשיכה לחפש עבודה או הולכת ליישם רעיון חדש לחלוטין".

דרכה של טמיר בתחום התרופות החלה לפני חמש שנים, עד אז הייתה מורה לביולוגיה: "גרתי בארה"ב ועבדתי כמורה. בשנה האחרונה לשהותנו שם החלטתי לעשות הסבה מקצועית, והתחלתי לעבוד בחברת מוצרים טבעיים. כעבור שנה חזרנו לארץ ומצאתי עבודה בחברת תרופות, ולאחר מכן כמנהלת מוצר בחברת ביוטכנולוגיה כללית".

שנתיים אחר כך פוטרה טמיר מעבודתה, הבינה שברצונה להתפתח כעצמאית והחלה לחפש נישה חדשה: "גיליתי שחסרה בארץ האפשרות לתת לאנשים את הזכות לדאוג לבריאותם", היא אומרת, "על פניו אנחנו חיים במדינה מודרנית שיוצאת נגד שימוש יתר באנטיביוטיקה ומעלה את מודעות האנשים לבריאותם, ומצד שני אינה מאפשרת להם לבחור אופציות".

עד מהרה עלה בה רעיון פיתוח ערכות ביתיות לזיהוי מחלות שונות: "כיום אדם הולך לרופא לקבל אבחון, ואז הולך למעבדה, מחכה לתשובה, ולעיתים מקבל אנטיביוטיקה למען הסר ספק. הבנתי שאם תהיה ערכה שיכולה לבדוק דלקת גרון, כולסטרול או דם סמוי בצואה זה יכול לאפשר לאנשים טיפול מיידי, לחסוך להם המון זמן, סבל וטרטורים, וגם לתת להם את האפשרות לבצע את הבדיקה בביתם, בצורה אינטימית".

נלהבת מהרעיון החליטה טמיר מבצעת סקר שוק: "בדקתי אם קיימות ערכות כאלו בארץ ובעולם", היא אומרת, "ולהפתעתי גיליתי שהשוק הארצי והעולמי נמצא עדיין בחיתוליו. כלומר, הערכות האלו קיימות אבל רק בחבילות של 25-50 בדיקות, כאשר הן מיועדות בעיקר למעבדות ולקליניקות".

תוך חמש דקות

טמיר החליטה כי היא הולכת להוציא את רעיונה אל הפועל. וכך לפני שנה פיתחה את ערכת STREP A המיועדת לזיהוי חיידק בגרון: "רכשתי את המרכיבים הכימיים, עשיתי להם הפרדה, ארזתי אותם מחדש והוצאתי אותם לשוק בקונספט שונה לגמרי", היא מסבירה, "זוהי ערכה לזיהוי מיידי, תוך חמש דקות, של חיידק הסטרפטוקוק מסוג A הגורם לדלקת בגרון".

לפני חודש הוציאה נילי טמיר לשוק ערכה חדשה נוספת הנושאת את השם: LAB ON TIME ומיועדת לבדיקת דם סמוי בצואה: "זוהי בדיקה ביתית, פשוטה, נוחה ואמינה", היא אומרת, "כשהתוצאות ניתנות, גם כאן, תוך חמש דקות".

כיום הערכות נמכרות בחברת "ביקור רופא", בנטל"י, בבתי מרקחת פרטיים, ברשת "ניו-פארם", ובבתי המרקחת בקופות החולים "מאוחדת" ו"מכבי". כל ערכה נמכרת ב-33.70 שקל לאדם פרטי, ובקופות במחיר מוזל: "החלטתי שאני הולכת על הובלת עלות", אומרת טמיר, "כי אני רוצה להביא פיתרון אמיתי לשוק, ושהערכות האלו יקנו לכל בית בדיוק כמו שקונים פלסטר".

בימים אלו שוקדת טמיר על פרויקט החוסה גם הוא תחת המותג LAB ON TIME: "מדובר בליין של בדיקות שונות, כמו: בדיקת שומנים בדם, PSA בדיקה לסרטן הפרוסטטה, מחלת הנשיקה ועוד", מסבירה טמיר. "את הבדיקות יבצע רוקח בבית המרקחת, ולפציינט תינתן התשובה תוך חמש עד עשר דקות".

* הבדיקות שאת מציעה נוגעות במחלות. זה לא מסוכן שבן אדם יעשה בדיקה כזו ויגלה שיש לו סרטן?

"קודם כל עצם העובדה שיש דם סמוי בצואה לא אומרת שזה סרטן, אבל זוהי בהחלט אזעקה. ומבחינתי גם אם הערכה תראה לו תוצאה חיובית והוא ילחץ וירוץ לרופא זה עדיף על פני חוסר הידיעה. זוהי התרעה לאבחון מוקדם, ואפילו אם מדובר במקרה גבולי זה כדאי, כי סיכויי ההחלמה עולים".

* מהו הקושי העיקרי שאת מתמודדת עימו כיום?

"הקושי העיקרי הוא חינוך השוק. והכוונה גם לרופאים וגם לצרכנים. לדעתי הקונספט החדש של לתת לאזרח את האחריות על בריאותו הוא העתיד, אבל זה בהחלט כרוך בהרבה זמן ומשאבים".

* את כבר רואה רווחים?

"בשל העובדה שבחרתי למכור במחירי עלות אין לי נתח רווחים גדול. אני יכולה לומר שאת ההשקעה ההתחלתית החזרתי, ומעבר לזה סחורה נוספת בשווי הזה לפחות. אפשר לומר שבהחלט קיבלתי דחיפה".

* מה הצפי לעתיד?

"אני רוצה להפוך את LAB ON TIME למערך שנותן שירותים של מעבדה מהירה, שהדגש בה הוא הנוחות לבריאות הפציינט".