ואם כולם יקפצו מהגג?

בכל פעם שמישהו נתפס במעשה שחיתות או הונאה אנחנו שומעים ממנו את ארבע המילים הקבועות "אבל כולם עושים את זה" " אז הגיע הזמן להבהיר: זה ממש לא תירוץ!

משה פרג ומיכאל רוזנבלט, בכירי לה נסיונל, נשלחו השבוע לבית הכלא בגין מעשיהם הנלוזים בהונאות הביטוח. בין היתר הם טענו כי הם לא לבד, כי חלק גדול מבכירי לה נסיונל של אז, היו מעורבים, כך ואחרת, בפרשת ההונאות הגדולה. הם אמרו שבפרשה היו מעורבים, בין בידיעה, בין במעשה או בהכוונה בעל שליטה, מנהלים, דירקטורים, רואי חשבון, יועצים וסוכנים.

אכן, בית המשפט מזכיר שמות שחלקם בפרשה לא מוצה: בעל הבית דאז יוסי חכמי, המנהל דאז בר כוכבא בן-גרא, בכירי הסוכנים של החברה דאז דני וינמן ומאיר שמיר והדירקטור פרופ' חיים בן-שחר. פרג ורוזנבלט אמרו: גם הם ידעו, גם הם עשו, אז אם הם בחוץ למה שאנחנו נשב כל כך הרבה זמן מאחורי הסורגים? הם צודקים. לפרשה לה נסיונל היו הרבה שותפים.

בכירי בנק לאומי, פסגות ופיא, העומדים בפני כתבי אישום הנוגעים לעובדה כי נתנו טובות הנאה ליועצי ההשקעות בבנק, עד כדי כך שרוב מוחץ של מעל 95% מהנפקת קרנות הנאמנות שלהן "נקנו", שמא "נדחפו", דווקא ללקוחות לאומי, אומרים: כולם עשו את זה. כל הבנקים עשו את זה.

אלה היו הימים ההם, לפני בכר - כל בנק "דחף" את קרנות הנאמנות שלו ללקוחות שלו. זה נכון. כל הבנקאים עשו את זה.

צחי הנגבי, שר לשעבר, עם כתב אישום על סידרה ארוכה של מינויים פוליטיים במשרד לאיכות הסביבה אומר להגנתו: כולם עשו את זה, כולם עושים את זה. וכך הוא מתאר בראיון למוסף "הארץ": "פואד בן-אליעזר תפס אותי בכנסת לפני כמה שבועות וליד אנשים כמו אפרים סנה הוא טפח על כתפי בעוצמה בלתי נסבלת... אתה מכיר את הצ'אפחות המפורסמות של פואד... ואז הוא אומר לי, צחי הנגבי אני לא מבין למה עושים לך את זה. כשהתחילה החקירה נגדך אמרתי לאריק שרון: 'על מה שאתה ואני עשינו במשרדים שלנו לא היו צריכים להעמיד אותנו לדין, היו צריכים להוציא אותנו להורג'".

זה נכון. כל השרים מפוצצים את משרדיהם במינויים פוליטיים.

חברת הכנסת רוחמה אברהם, קיבלה טיסה ושהות של חמישה כוכבים חינם, משלמה תירוש מנכ"ל אגרסקו, תחת הכותרת סיור לימודים. כשחזרה, מימשה את תעודת הגמר שלה ובשבתה בכנסת תמכה בהצעות הטובות לאגרקסקו. כשמבקר המדינה תפס אותה בקלקלתה והיועץ המשפטי לממשלה פתח בחקירה, היא אמרה שהיא לא היחידה שטסה על חשבון אגרקסקו, שמדובר בהיסטוריה ארוכה של קח-תן.

זה נכון. אגרקסקו נתנה, ומקבלי החלטות בכנסת ובממשלה לקחו, כל השנים טובות הנאה.

קובי אלכסנדר - פעם קומברס היום נמיביה - מבוקש על-ידי האף.בי.איי האמריקני. הסיבה: באק דייטינג. אלכסנדר יודע, כמו שכל קורא עיתונים בישראל ואמריקה יודעים, שהוא לא לבד בסיפור. הוא אפילו לא הגדול מכולם.

זה נכון. באק דייטינג היה למודל עיסקי של מאות מצליחנים גדולים, שעלה להם האגו לראש, לא הצליחו להתאפק וביצעו עבירות על חוקי ני"ע בארצות הברית, בישראל ובכלל. רק שאלכסנדר הפך למשל, לדוגמה שהשלטונות האמריקנים גייסו כדי שיראו וייראו.

נכון, אין חדש תחת השמש. אין הרבה המצאות ביצר האנושי הרע. בעיניים הגדולות, בנהנתנות האישית, ברדיפת הבצע, בחמקמקות, בהעדפה או בהפליה. העובדה שאחרים עושים את המעשים עליהם נתפסים רק בודדים, היא עגומה ומייאשת, אבל זה מצדיק רק דבר אחד: טיפול יסודי, אמיץ ועמוק של כל מוסדות האכיפה הכושלים שלנו בכל תופעה שלילית ו/או פלילית שמתגלה. אפילו אם "כך עושים כולם". רק וורן באפט, תמים שכמותו, שלח מזכר פנימי למנהלים באימפריה שלו וכך כתב: "'כל האחרים עושים את זה' הן חמש המילים המסוכנות ביותר בעולם העסקים".