יוצאים מהבונקר

למה להערכתי הסערה בשווקים הייתה תיקון בשוק עולה ולא התחלה של מפולת, איך הצליח אנליסט אלמוני לזעזע את מניית אפל, למה כל העיניים יהיו נשואות בשבוע הבא לג'ון צ'יימברס מנכ"ל סיסקו, ממה אפשר ללמוד שיש התאוששות מסוימת בשוק הארגוני האמריקני ולמה מגזר הטלקום פותח את הארנק

אתמול (רביעי) היה כנראה הסיבוב האחרון ב"קרב האגרוף" הקשוח בין הדובים לשוורים, ולהערכתי אפשר כמעט בוודאות להכריז על השוורים כמנצחים של המשבר האחרון, שהחל בצניחה הגדולה ביום שלישי (24.7). זה היה תיקון של כאלף נקודות במדד הדאו ג'ונס. תיקון בשוק עולה, ולא תחילתה של מפולת מתמשכת.

על קשיחות הקרב בסיבוב האחרון אתמול, תעיד העובדה שבין רמת השיא לשפל במדד הדאו ג'ונס היה פער גדול של 260 נקודות - 2%. בנוסף, הרבה זמן לא ראו בניו יורק ספרינט סיום כזה, כאשר במהלך 20 הדקות האחרונות הדאו דהר צפונה 150 נקודות במחזורי ענק, מהלך שבא במפתיע וגרם לדובים להרים ידיים.

דו"ח התעסוקה לחודש יולי, שיתפרסם מחר לפני המסחר, אולי שוב יטלטל את השווקים, אבל זה כבר יהיה במסגרת הוויכוח הנצחי בין הכלכלנים לאן אמריקה צועדת - למיתון או לצמיחה מחודשת. הכלכלנים מתנצחים ביניהם האם הצעד הבא של הבנק המרכזי יהיה העלאת הריבית, כי יותר מכל הוא חושש מאינפלציה, או דווקא הורדת ריבית, כי משבר הקרדיט עלול להתגלגל כמו כדור שלג ולהגיע למקומות שאף אחד לא חלם שיגיע לשם.

את הרגשת אי הוודאות הגדולה שקיימת היום בשווקים בגלל משבר הקרדיט, היטיב להגדיר אחד הסוחרים שהתראיין לרשת CNBC. "נכון שבנק משכנתאות זה או אחר שקורס בגלל הסאבפריים לא צריך להשפיע על כל השוק", הוא אמר, "אבל החרדה שאינך יודע היכן תיפול הנעל הבאה, היא שמבריחה את המשקיעים להרים".

פיטר pen

השבוע הייתה סערה גדולה בשווקים, אבל גם סערה לא קטנה במניית הדגל של מגזר הטכנולוגיה - אפל מחשבים , ביום שישי שעבר היא הייתה במהלך המסחר במרחק נגיעה ממחיר שיא של 150 דולר, ואתמול האמיצים מבין המשקיעים קנו אותה במהלך המסחר מעט מתחת ל-128 דולר. בסוף היא גם הצטרפה לספרינט הסיום, וסגרה על מחיר עגול של 135 דולר.

את הסערה באפל החל שלשום העט של אנליסט לא ידוע בשם פיטר בוקוואר, מבית השקעות קטן ולא ידוע בשם Miller Tabak בניו יורק, שעכשיו אין סיכוי שיישכחו אותו כל כך מהר. האנליסט כתב ללקוחותיו הערה לפיה הוא שמע שאפל הורתה לספקים שלה לצמצם את ייצור ה-iPhone, ואולי גם את ה-iPod, והוא נקב גם בכמויות: חיתוך של מחצית בייצור הטלפון ל-4.5 מיליון יחידות במקום 9 מיליון.

הסערה בשווקים שהייתה שלשום הייתה כמו דלק לבערה שהצית אותו אנליסט לא ידוע, ומניית אפל חטפה ירידה של 10 דולר - איבוד יומי של 9 מיליארד דולר בשווי שוק. מי שחטפו מיידית הן גם מניות שקשורות להייפ של הטלפון, כמו סנדיסק קורפ. ומארוול . הראשונה ירדה 6% ביומיים והשנייה מעל 7%.

מה שמדהים בסיפור הזה, שנראה תחילה כהזוי בעיני מומחי אפל למיניהם (בעיקר משום שבא מבית השקעות קטן שאיש לא שמע עליו), שבסופו של יום הסתבר שאותו אנליסט אכן צדק. הוא בעצם עשה צחוק מכל בכירי האנליסטים של בתי ההשקעות הכי גדולים שפספסו את המידע הזה, והוא שלח אותם לעשות מחדש את שיעורי הבית שלהם על מניית אפל. הם אכן יצאו עם עדכונים.

בגולדמן-זאקס מיהרו היום להתייחס לשתי המניות שנפגעו מהסיפור, דהיינו אפל וסנדיסק, שלגביה כידוע יש שתי סיבות שקושרות אותה בעקיפין לאפל; היא מקבלת תמלוגים מסמסונג על שבבי ה-NAND שמוטמעים בטלפון, והרווחיות הגולמית שלה תלויה ביציבות שוק שבבי הפלאש - יציבות שנמצאת עכשיו בסימן שאלה, אם אכן הטלפון של אפל לא נמכר כפי שחשבו.

לגבי סנדיסק, בגולדמן-זאקס ממליצים היום חד משמעית לנצל את הירידה החדה במניה ביומיים האחרונים, ו"לקנות אגרסיבית". הם חוזרים על מחיר היעד של 65 דולר, וטוענים שלמרות הנמכת הציפיות של מכירות ה-iPhone, שוק שבבי ה-NAND ייכנס למחסור של 6.5% כבר ברבעון הזה. זה יימשך לדעתם גם ברבעון הרביעי, אם כי יתמתן לרמת מחסור של 1.2%. לדבריהם הטלפון של אפל מהווה רק 2% מכל שוק ה-NAND במחצית השנייה של השנה.

לגבי אפל עצמה, גולדמן-זאקס ושאר בתי ההשקעות המובילים מעדיפים לכנות את המהלכים האחרונים של אפל כ"התאמות של היקף הייצור בהתאם להנחיות של אפל בשבוע שעבר", ולכן כמעט כולם ממשיכים להמליץ עליה כ"קנייה" עם מחירי יעד של 160 דולר ויותר. למשל ב-RBC אומרים היום שאפל תייצר בשנת 2007 רק 5 מיליון טלפונים, במקום 8 מיליון שתוכננו לפני ההשקה, ולדעתם אפל תמכור 3.7 מיליון יחידות השנה. בגולדמן-זאקס צופים מכירות של רק 2.8 מיליון השנה.

בסיטיגרופ העלו לאפל את ההמלצה ל"קנייה" מ"נטרלי" בגלל הנפילה במניה, אבל נשארו עם אותו מחיר יעד של 160 דולר. הם מסבירים שחיתוך היקפי הייצור לנגני ה- iPod היה צפוי, כי זה מהלך עונתי רגיל לפני השקות חדשות במהלך אוגוסט/ספטמבר. לגבי הטלפון, הם טוענים כמו גולדמן-זאקס שמדובר בסך הכל בהחזרת כמויות הייצור לרמות שמתאימות לתחזית המכירות המעודכנת, במקום ההייפ הגדול שהיה ערב ההשקה. כאמור, אף אחד מהאנליסטים האלה לא מסביר איפה הוא היה לפני שבית ההשקעות הקטן Miller Tabak קנה את עולמו.

הלחם של צ'יימברס

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, אז הפוקוס של מגזר הטכנולוגיה יעבור בשבוע הבא מאפל אל סיסקו (CSCO) שמפרסמת ביום שלישי אחרי המסחר את דו"חות הרבעון הרביעי של שנת הכספים שלה, שהסתיימה רק שלשום בסוף יולי. בשוק מצפים לרווח של 35 סנט למניה ברבעון, ולמכירות של 9.3 מיליארד דולר. המניה מנסה לאחרונה להתייצב מעל הרף של 30 דולר, אחרי שביקרה בו לפני שבועיים לראשונה מאז ההתרסקות בשנות הבועה.

כמו תמיד, את עיקר תשומת הלב של המשקיעים יקבל בימי שלישי ורביעי הבאים המנכ"ל, ג'ון צ'יימברס, בגלל דבריו בשעת שיחת הוועידה עם האנליסטים. הוא נוהג לא רק להנחות לגבי סיסקו עצמה בשנת הכספים הקרובה, שכאמור רק התחילה אצלם, אלא גם לגבי מצב המשק האמריקני והעולם כולו, כפי שהוא רואה אותו דרך מפגשיו עם הרבה מנכ"לים ודרך ספר ההזמנות של סיסקו.

כידוע שנת 2008 היא שנת בחירות בארה"ב, ולאחרונה צ'יימברס, שמאוד מוערך על הישגיו בסיסקו, נשאל אם הוא יאות לקבל תפקיד של סגן נשיא ארה"ב אם יציעו לו, כי יש שמועות כאלה. הוא מיהר להשיב שהוא מחויב לסיסקו לשנים הקרובות, למרות שהוא מנהל אותה כבר 12 שנים אחרי שגויס כסמנכ"ל בשנת 1991.

אתמול החברה פרסמה שמשכורתו השנתית החדשה תעלה ב-25 אלף דולר ל-375 אלף דולר. זאת משכורת משמעותית פחות מסגניו, והרבה פחות מהרבה מנכ"לים ישראלים. את לחמו העיקרי צ'יימברס מביא הביתה מבונוס שנתי שקשור לביצועים, ומאופציות שהוא מקבל במחירי השוק. על השנה האחרונה הוא בוודאי לא מתלונן, כי מחיר המניה נוגע ב-30 דולר. את האופציות האחרונות שלו, 1.3 מיליון, הוא קיבל סביב 18 דולר.

מחיר מניית סיסקו, וגם מצב הרוח של כל מניות הטכנולוגיה, יושפע רבות בשבוע הבא מההנחיות של צ'יימברס לרבעון של אוקטובר. בשוק מצפים לרבעון דומה לזה של יולי, אבל לכל שנת הכספים, ובהשוואה לשנה קודמת, מעריכים שצ'יימברס יחזור על הצפי של צמיחה שנתית בטווח ההנחיות הקודמות - 10% עד 15%. לדעת הרבה אנליסטים יש סיכוי לרף העליון של הטווח הזה.

המיזוגים הסתיימו, ההשקעות מתחילות

מהדו"חות האחרונים של IBM, ובעיקר של המתחרה הישירה של סיסקו ג'וניפר (JNPR), אנו למדים שיש התאוששות מסוימת בשוק הארגוני האמריקני, החוליה החלשה שהייתה בכל הדו"חות האחרונים של סיסקו. מצד שני ארה"ב היא רק 13% מסך כל המכירות השנתיות של החברה, כאשר מנועי הצמיחה הגדולים באים גיאוגרפית מהשווקים המתעוררים, וממגזרים טכנולוגים שמוגדרים "מתקדמים" כמו VoIP, אלחוט, אבטחה, וידיאו וכו'.

גם מגזר הטלקום האמריקני אמור להיות הפעם חזק יחסית, בעיקר בכל מה שקשור להנחיות קדימה, כי הסתיימו מיזוגי הענק בתחום. חברות הטלפון פותחות עכשיו את הארנקים ומשקיעות, על מנת לעמוד בצרכי הרשת עמוסת תכני הוידאו. וריזון (VZ) וגם AT&T הן בראש המשקיעות הענקיות ברשתות אופטיות, על מנת לספק את השירותים הדיגיטליים המתקדמים.

סיסקו מספקת להן, וגם למתחרות שלהן שלא יושבות בחיבוק ידיים - חברות הכבלים. הן הלקוחות הגדולים של חטיבת הוידיאו שנרכשה, סיינטיפיק אטלנטה. גם מאירופה שומעים על היקפי השקעות גדולים של חברות הטלפון והכבלים. ביפן השוק מתחיל באוקטובר את מחצית שנת הכספים השנייה שלו עם השקעות ענק שכבר תוקצבו, ובהודו כמעט מדי יום שומעים על השקעות של מיליארדי דולרים.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "מילניום נאסד"ק ממוקדת", לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.