פאניקה כל הדרך אל הבנק

משבר הסאבפריים בארה"ב הגיע לחופי בריטניה, שם נדרש בנק המשכנתאות נורת'רן רוק להחייאה של הבנק המרכזי האנגלי כדי להישאר בחיים. למרות החשש של נגידי הבנקים המרכזיים בעולם כי המשבר יגלוש מחוץ לארה"ב ולבריטניה, נראה כי ישראל מצויה בשלב זה מחוץ לטווח הסכנה

הבנקאות העולמית חוותה בחצי השנה האחרונה זעזועים קשים בעקבות משבר משכנתאות הסאבפריים בארה"ב והקשיים שנוצרו בעקבות כך בשוק האשראי העולמי בכלל. עוצמת הזעזועים באה לידי ביטוי עם הליכתם הביתה של כמה מראשי הגופים הפיננסיים המובילים בעולם, בראשם צ'ארלס פרינס - מסיטיגרופ, וסטאן אוניל - ממריל לינץ'. אולם נראה כי הסימן מבשר הרעות ואולי המדאיג מכול הגיע דווקא מכיוון בריטניה, שם נדרש בנק המשכנתאות נורת'רן רוק (Northern Rock), להחייאה של הבנק המרכזי האנגלי כדי להישאר בחיים.

בקיץ 2007 הגיע משבר הסאב-פריים בארה"ב אל חופי הממלכה הבריטית. ב-13 בספטמבר התברר כי נורת'רן רוק פנה לבנק המרכזי באנגליה בבקשה למימון חירום, לאחר שלא הצליח לגייס כסף ממערכת הבנקאות המסחרית כהרגלו. זאת משום שחלק גדול מהכסף שהוא מלווה מיועד לרוכשי בתים. באותו השלב החל הליך שנקרא: run on the bank - ציבור לקוחות הבנק, שחשש לכספו, מיהר לדרוש אותו מהבנק, אשר מטבע הדברים לא יכול היה לספקו. כך נאלץ הבנק, שבדומה לכל בנק אחר בעולם לא מחזיק מקורות נזילים השקולים להתחייבויותיו, לסגור את שעריו ולעצור את משיכת הכספים. רק הסיוע שהגיע מהבנק המרכזי האנגלי ששימש כ-lender of last resort, הציל את הבנק שכעת מנסה להתאושש.

ממהרים לפדות את הפיקדונות

ה"ריצה אל הבנק" באנגליה, הראשונה בבריטניה זה שנים רבות (אירוע שלא קרה שם מאז 1866 כשגם בארה"ב לא קרה אירוע דומה מאז שנות ה-30.), גרמה לטראומה רצינית במערכת הבנקאית העולמית. למעשה, מדובר במימוש הסיוט הגדול ביותר של הבנקים המרכזיים שפועלים לילות כימים לשיפור היציבות במערכת הבנקאית: משבר פיננסי ראשון במעלה הנובע מהיווצרותה של בהלה בקרב לקוחות בנק מסוים כי הבנק סובל מקשיי נזילות שמסכנים את יכולת הפירעון שלו, וממהרים לנסות ולפדות את פיקדונותיהם. למעשה, אין בנק בעולם החסין מריצה אל הבנק של כלל לקוחותיו, ושמחזיק מספיק רזרבות לימים גשומים (הבנקים מחזיקים בהון מינימלי הנדרש ביחס לפיקדונות ואת יתר ההון של הציבור ממחזרים כהלוואות ללקוחות הבנק). על-פי רוב, כשהציבור מתחיל בריצת האמוק שלו על סמך שמועות, הנבואה השלילית מגשימה את עצמה הלכה למעשה.

ומכאן מגיע החשש האמיתי של ראשי הבנקאות העולמית. עם כל הכבוד לחברים שנאלצו ללכת הביתה בבושת פנים (ועם כיסים מלאים), הרי שאת פוטנציאל הנזק הגלום במשבר האשראי בארה"ב איש עוד לא יכול לשער. מה שברור הוא, שלא כל הנזק ידוע ומטופל. עד כה נעשו מחיקות בהיקף של עשרות בודדות של מיליארדי דולרים, אך לפי ההערכות במערכת הפיננסית העולמית, מדובר בסכומים שעשויים להסתכם במאות מיליארדי דולרים.

ובישראל? למרות הדאגה בעולם נראה, בשלב זה, שישראל מצויה מחוץ לטווח הסכנה. למרות דיווחים על ירידת ערך בהיקף של 220 מיליון דולר במכשירים פיננסיים מורכבים בארה"ב בחמשת הבנקים הגדולים, לא מסתמנת כל פגיעה בנזילות מערכת הבנקאות המקומית. החשש שייך לפי שעה בעיקר לנגידי הבנקים המרכזיים מעבר לים, כשרק הרעה ניכרת במצבם של בנקים משמעותיים יותר מנורת'רן רוק עשויים להביא לגלישת הקשיים אל מחוץ לארה"ב ולבריטניה. "