סוכנות האנרגיה הבינל': יצרניות נפט שאינן באופ"ק יתקשו להגדיל תפוקה

תחזית הסוכנות למצב השוק בטווח הבינוני צופה עלייה ניכרת בביקוש לעומת גידול איטי בהיצע

המדינות המייצרות נפט, שאינן חברות בקרטל המדינות המייצאות נפט (אופ"ק), יתקשו מאוד להגדיל את תפוקת הנפט הגולמי שלהן בחמש השנים הבאות, לראשונה בתולדות התעשייה בעידן המודרני. כך הזהירה אתמול (ג') סוכנות האנרגיה הבינלאומית, המייצגת את האינטרסים של מדינות המערב.

מתחזיתה הקודרת של סוכנות האנרגיה ל-2013 עולה שמחירי השיא של הנפט נובעים מהיצע שצומח בקצב איטי מאוד ומביקוש חזק יחסית. דו"ח הסוכנות לשוק הנפט בטווח הבינוני צופה כי "בגלל צמיחתו המבנית של הביקוש במדינות המתפתחות, והמגבלות הקיימות על ההיצע, צפוי השוק להתאפיין בהיצע נמוך בטווח הבינוני".

למרות השקעות בהיקף של מיליארדי דולרים, האתגר הכרוך בהגדלה מתמדת של כמות הנפט הנשאבת משדות נפט קיימים התגלה כאתגר כה קשה, שמדינות שמייצרות נפט ושאינן חברות באופ"ק ייאלצו בחמש השנים הבאות להשתמש בדלקים ביולוגיים, כגון אתנול שמופק מתירס.

הסוכנות העריכה שקצב הצמיחה השנתי בהיצע הדלקים, כולל דלקים ביולוגיים, של המדינות שאינן חברות אופ"ק, יואט ל-0.5% בשנים 2008-2013. לעומת זאת, יגדל הביקוש בקצב שנתי של 1.6%, הודות לגידול בהכנסה הפרטית במדינות מתפתחות כגון סין.

תפוקת שדות הנפט, בייחוד בים הצפוני ובמקסיקו, צונחת ביותר מ-20% בשנה, ופירושו של דבר הוא ש-14.8 מיליון חביות מההיצע החדש בסך 16 מיליון חביות שיפיקו מדינות שאינן חברות אופ"ק בחמש השנים הבאות ישמשו לקיזוז הירידה השנתית בתפוקת שדות הנפט הישנים.

לדבריו של נובואו טנקה, מנהל סוכנות האנרגיה הבינלאומית, "במדינות שאינן חברות אופ"ק היינו רוצים לראות גישה רחבה יותר למשאבים, ושקיפות רבה יותר של המערכת המשפטית, מכיוון שלדעתנו המשאב התת-קרקעי עדיין שם. הבעיה היא מה שקורה על פני הקרקע".

אך גם חברות אופ"ק נתקלות בקשיים. הסוכנות העריכה שיצואנית הנפט הגדולה בעולם, ערב הסעודית, מתמודדת עם בעיות גדולות מכפי שהיא מוכנה להודות. המגמה של הצטמצמות העתודות מתרחבת בעוד הצמיחה בביקוש ממשיכה לגדול, בייחוד במדינות המתפתחות, שצורכי הנפט שלהן צפויים להגיע לרמה של צריכת הנפט של העולם המפותח עד שנת 2013. *