זוכת אות הגלובוס הירוק ל-2009 במגזר העסקי היא מג'יק קרמיק, יצרנית חסכמים

את הגלובוס השחור תספוג, במסגרת אירועי יום כדור הארץ, זכיינית קוקה קולה על כשל באיסוף מיכלי משקה והימנעות מקנסות למרות זאת ; גלובוס שחור נוסף מוענק לממשלת ישראל על החלטתה שלא לתקצב את תכנית האב לחיסכון במים שנערכה בשנת 2005

חברת מג'יק קרמיק, יצרנית "חסכמים", היא זוכת אות הגלובוס הירוק, "האוסקר של הגנת הסביבה", במגזר העסקי. אותות הגלובוס הירוק יוענקו מחר, זו שנה שישית, בטקס שמוביל חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, בו חברים למעלה מ-100 ארגונים מכל רחבי הארץ. בטקס ישתתפו השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, וראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי.

אותות הגלובוס הירוק מוענקים על-ידי ארגוני הסביבה על מצוינות בפעילות למען הסביבה בממשל, במגזר העסקי ובחברה האזרחית. לדברי עו"ד אלונה שפר (קארו), מנכ"לית חיים וסביבה, מגוון הזוכים באותות הגלובוס הירוק מעיד על התחזקותם של השיח הציבורי והפעילות הסביבתית בכל המגזרים. "ארגוני הסביבה מצפים שהממשלה תפנים את חשיבותו הציבורית של הנושא הסביבתי ותציב אותו במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלה", אומרת שפר.

הזוכים באותות הם אנשים שהובילו תהליכים של שינוי למען הסביבה בפעילות ציבורית, עסקית או התנדבותית. השנה נוספה קטגוריה חדשה של חינוך סביבתי, מתוך הכרה בחשיבות הנושא ובקפיצת הדרך שנעשתה בשנים האחרונות במערכת החינוך בתחום הסביבתי. בטקס יוכרז גם אות "הגלובוס השחור" - ציון לגנאי לגורם שפגע באופן מיוחד בסביבה.

אותות הגלובוס הירוק יוענקו בטקס חגיגי בתל-אביב במסגרת אירועי "שעת כדור הארץ", במעמד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן וראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי.

בקטגוריית ארגון מקומי זוכת ה"גלובוס הירוק" לשנת 2009 היא עמותת אחל"ה - איכות חיים לתושבי השרון. העמותה הוקמה על-ידי תושבים שראו את הסכנות הטמונות בתוכנית הבניה במתחם תע"ש השרון, השוכן בין הרצלייה, רמת השרון, הוד השרון ורעננה, כתוצאה מזיהומים כבדים בקרקע ובמים ומחסור בשטחים ירוקים. העמותה הגישה עתירה שדרשה לקיים סקר קרקע וזיהומים כולל. בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה, והורה למדינה שלא לקדם את התכנית עד לאחר עריכת סקר קרקע מקיף למיפוי הזיהומים בשטחה, ולאחר שתתוקן לאור ממצאיו. העמותה גם דורשת לשמר את משאבי וערכי הטבע הייחודיים שבשטח.

כאמור, זוכת המגזר העסקי היא כאמור חברת מג'יק קרמיק, שמפתחת ומייצרת למעלה מ-10 שנים את ה"חסכמים" - אביזרים איכותיים לחסכון במים לברזים וראשי מקלחת. החסכמים פועלים על עיקרון של ויסות מעברי המים בתוך החסכם לספיקות חסכוניות שנקבעו על-ידי רשות המים ואושרו ע"י מכון התקנים הישראלי. התקנת החסכמים מביאה לחסכון של כ-30%-70% מצריכת המים.

מעבר להשגת החיסכון במים, התקנת החסכמים מביאה לצמצום בכמות השפכים המטופלים, ונחסכת גם האנרגיה הנדרשת לחימום המים העודפים. כחלק מתפיסת עולם חברתית החסכמים מורכבים על-ידי אנשים עם צרכים מיוחדים.

זוכת המגזר הציבורי היא ואלרי ברכיה, מהמשרד להגנת הסביבה.זה יותר מ-30 שנה עומדת ברכיה בחזית הפעילות הסביבתית בישראל. הייתה חלוצה בקידום פיתוח בר קיימא כאסטרטגיה לאומית, הביאה לקבלת החלטת ממשלה בנושא, להקמת הוועדה הבינמשרדית לפיתוח בר קיימא ולקידום תקן בנייה ירוקה.

זוכה הפעילות הסביבתית ההתנדבותית: ארנון גורן ופרויקט "אגנים ירוקים".

גורן מקיבוץ מעברות הוא מהנדס מים וביוב בוגר הטכניון, שהתמחה בהקמת מתקני טיהור שפכים קטנים, השתלם באנגליה בטיהור מים ב"אגנים ירוקים" והקים מספר מתקנים מסוג זה ברחבי הארץ.

גורן פועל בהתנדבות לקידום תכנית להצלת מאגר מי התהום של גב ההר, הנמצא בסכנת זיהום עקב חדירת ביוב לא מטופל, שפוגע במקורות המים העיקריים של תושבי ישראל והרשות הפלשתינאית כאחד. בלב הפרויקט עומדת התפיסה של פתרון בעיה סביבתית באמצעות שיתוף פעולה בין תושבים החיים בשכנות. לפיילוט, נבחר הכפר הפלשתינאי אום א-ריחאן הנמצא מעל היישוב היהודי קציר בוואדי ערה. הפרויקט כולל 5 מתקנים ביתיים ואגן ירוק אחד המשותף לכולם, המפיקים קולחים ברמת איכות שלישונית גבוהה ביותר.

את הפרויקט מנהלת עמותתIPCRI בשיתוף עם ידידי כדור הארץ, מרכז פרס לשלום ועמותות מקומיות. בימים אלה החלה בניית מערכת ביוב לכל הכפר באותה שיטה בתרומת ממשלת יפן.

אות הוקרה על תרומה מיוחדת לסביבה תקבל דיים שירלי פורטר. היא המקימה והרוח החיה מאחורי "קרן פורטר", שזה 15 שנים פועלת לקידום נושאי הסביבה והמחקר האקדמי בישראל, ובתמיכה בארגוני הסביבה ובמאבקיהם, בעיקר סביב חופי תל אביב והרצליה והירקון. בשנת 1995 תרמה קרן פורטר להקמת המרכז האוניברסיטאי ללימודי סביבה באוניברסיטת תל-אביב, ובשנת 2000 תרמה להקמת בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטה. היא חברה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת ת"א ותומכת כיום בהקמת "הבניין הירוק" של ביה"ס ללימודי הסביבה.

הגלובוס השחור

מי שתספוג מחר את אות הגלובוס השחור היא החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, זכיינית קוקה קולה בישראל. החברה המרכזית מחזיקה (יחד עם יצרני משקאות אחרים) במניות תאגיד איסוף מיכלי משקה ("תאגיד הפיקדון" - אל"ה) שתפקידו ליישם את חוק הפיקדון. תאגיד המיחזור לא עמד ביעדי איסוף הבקבוקים מאז שנת 2004, והשיג מדי שנה היתר בדיעבד להורדת היעדים, ללא תשלום הקנס הקבוע בחוק.

בשנים אלה לא נאספו למעלה מ-600 מיליון מיכלי משקה, שגרמו לזיהום נחלת הכלל ולהטמנה מיותרת. נוסף על כך, קנסות ביותר מ-300 מיליון שקל לא שולמו כתוצאה מההפחתה בדיעבד. בנוסף, טוענים חבורי ועדת אות הגלובוס הירוק, החברה המרכזית מובילה, יחד עם תאגיד הפיקדון, מהלך הפוגע במעמדו של חוק הפיקדון ומנסה להכשיל את התיקון המוצע לחוק, שמטרתו להכליל בחוק גם את בקבוקי המשקה בנפח של 1.5 ליטר ולהטיל אחריות של היצרן לפסולת שהוא מייצר.

גלובוס שחור נוסף מוענק לממשלת ישראל על החלטתה שלא לתקצב את תכנית האב לחיסכון במים שנערכה בשנת 2005 ע"י נציבות המים (היום רשות המים). מחישוב שערכה החברה להגנת הטבע עולה, כי אילו התוכנית הייתה יוצאת לפועל ומשיגה - כמתוכנן - חסכון של 20% מהצריכה הביתית, היה מתקבל חיסכון של 140 מיליון מטר קוב בשנה, כמות השווה להיקף ההתפלה הנוכחי וחסכון כולל של למעלה מ-400 מיליון מ"ק, השווים לתוספת של 2.4 מטר לגובה הכינרת ממצבה כיום.

ההחלטה מלמדת על חוסר חשיבה לטווח ארוך, הימנעות מהתמודדות עם ניהול הביקוש במקום עם ניהול ההיצע, ולקיחת סיכון בלתי מתקבל על הדעת בניהול משאבי הטבע והסביבה שלנו.

חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, מאגד מעל 100 ארגונים סביבתיים. חיים וסביבה פועל לקידום מדיניות סביבתית, ולהגברת מעורבות הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות הנוגעות לסביבתו ולבריאותו. חיים וסביבה מוביל ביום כדור הארץ הבינלאומי את אירוע "הגלובוס הירוק" בשם התנועה הסביבתית כולה.