כך התבזה "דה מרקר" בפרסום כותרת ראשית שגויה בעיתונו

לצד הזווית הכלכלית, בולט בפרשת safesky גם הטיפול העיתונאי הרשלני שהוענק לסיפור - בעיקר ב"דה מרקר"

פרשת העוקץ של חברת safesky והמדבקה הפלאית לגילוי התקפי לב היא בראש ובראשונה סיפור כלכלי יוצא דופן, מרתק והזוי בכל קנה-מידה.

אולם, לצד הזווית הכלכלית, בולט בפרשה זו גם הטיפול העיתונאי שהוענק לסיפור.

ראשית סיפורנו בערב יום א' השבוע, עת הועלתה כותרת ראשית לאתר "דה מרקר", ובה דיווח על אקזיט ענקי, כמעט חלומי, שבו יזמים ישראלים מוכרים שליש מחברת הסטארט-אפ שלהם, שפיתח מדבקה להתראה מוקדמת על התקפי לב, תמורת 370 מיליון דולר ולפי שווי חברה של מיליארד דולר.

בעקבות פרסום הידיעה, העלו אתרים אחרים ידיעות משלהם על "העסקה": כמה מהם, ובהם "גלובס", נקטו לשון זהירות וציטטו את מייסדי החברה, אך לא קבעו כי אכן יש עסקה. אחרים יישרו קו עם הידיעה המתלהמת ב"דה מרקר", שהיללה את האקזיט ואת המייסדים ללא כל היסוס או מחשבה שנייה.

אגב: הידיעה הראשונית על safesky ב"גלובס" היתה מסוייגת, הביאה את טענת מייסד החברה בכותרת - ובניגוד ל"דה מרקר" לא קבעה עובדות. ידיעה זו לא הורדה מעולם מאתר "גלובס", כפי שנטען היום (ג') באופן שקרי ב"דה מרקר", אלא היתה ידיעה מתגלגלת ולכן עודכנה שוב ושוב. פרטים אלה, אגב, נמסרו למערכת "דה מרקר", אך שם בחרו להתעלם מהאמת הפשוטה. העתק מן הידיעה המקורית ב"גלובס" אכן נשאר - ובדיעבד, טוב שכך - בגוגל ובאתר תקדין - הריהו לפניכם.

"פסטיבל האקזיט" הגיע לשיאו, ולמעשה לשפל חסר תקדים, בבוקר יום ב', שבו יצא עיתון "דה מרקר" עם כותרת ראשית חד-משמעית: "אקזיט ענק לענף הביומד: הישראלים שמוכרים מדבקה נגד התקף לב בשווי מיליארד דולר".

כך נראה העמוד הראשון של "דה מרקר" ביום ב':

דה מרקר דהמרקר

"דה מרקר" היה העיתון הכלכלי היחיד שנפל בפח בצורה כה גורפת, ותוך קביעה שיש עסקת ענק ואיתה מיליונרים ישראלים חדשים. הפסטיבל נמשך באתר "דה מרקר" כל היום, עם ידיעות נוספות, למעשה עד לפרסום בדיקת "גלובס", שהעלה שורה של תהיות ושאלות לגבי הפרשה ומהימנות המידע המתפרסם לגביה.

בבוקר שאחרי, ביום ג', ב"דה מרקר" ניסו ליישר קו עם הספקות הגדולים שחשף "גלובס" - ולהשכיח מלב כל את פסטביל האקזיט שערך העיתון פחות מ-24 שעות קודם לכן, לאחר שלא בדק אפילו עובדה בסיסית כמו... "האם בכלל היתה באמת עסקה?"

לא התקבלה תגובת "דה מרקר".