משרד התקשורת, האוצר וערוץ 10 הגיעו לסיכום להצלת הערוץ

על-פי הסיכום שהושג, תשלומים של תמלוגים ודמי זיכיון בהיקף 35 מיליון שקל יידחו עד 2012 ■ במקביל, ערוץ 10 ישלם 10 מיליון שקל במזומן ובאופן מיידי ■ בכיר באוצר: "הרגולציה על ערוץ 10 היתה בלתי סבירה"

רגע לפני פרסום מודעת המכרז: משרד התקשורת, משרד האוצר וערוץ 10 הגיעו היום (א') לסיכום שמקובל על כל הצדדים.

כעת הכדור נמצא בידי הרשות השנייה ומועצת הרשות השנייה, שאמורות לאשר את ההסדר. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי לרשות השנייה יהיו מספר סייגים. כפי שמסתמן, הרשות לא תפרסם מחר (ב') את המכרז המחודש לערוץ 10.

על-פי הסיכום שהושג, תשלומים של תמלוגים ודמי זיכיון בהיקף 35 מיליון שקל יידחו עד לשנת 2012. במקביל, ערוץ 10 ישלם 10 מיליון שקל במזומן ובאופן מיידי.

מהלך נוסף שנחשף ב"גלובס" הוא ששר האוצר, יובל שטייניץ, הורה להקים קרן לתמיכה ביצירה בטלוויזיה ובקולנוע בהיקף 60 מיליון שקל.

כזכור, ביום חמישי האחרון הודיעה מועצת הרשות השנייה כי החליטה לדחות את פרסום מודעת המכרז לערוץ 10, זאת בעקבות בקשה שהופנתה אליה על-ידי משרדי התקשורת והאוצר. על-פי ההודעה שפורסמה, מועד פרסום המכרז נקבע ליום שני הקרוב, זאת כאמור אם הצדדים לא יגיעו לפיתרון עד היום בשעות הצהריים. כעת, משהגיעו הצדדים לפיתרון מוסכם - ככל הנראה לא יפורסם מחר המכרז לערוץ.

יש לציין כי אחד הנושאים הבלתי פתורים - החובות בתחום התקשורת - מצוי עתה בידי הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, וזאת לאחר שהיוצרים פנו למני מזוז בעניין חובות ערוץ 10 בתחום הקולנוע, שלגביהם ההסדר הנוכחי לא נותן פיתרון. משבחרו היוצרים לפנות למזוז בעניין זה, יש להמתין להחלטתו בסוגיה. יחד עם זאת, גורמים הקרובים למשא-ומתן הבהירו כי נושא הקולנוע יהיה חייב להיות חלק מההסדר הכולל.

זכיינית ערוץ 2 רשת מסרה בתגובה להסדר המסתמן עם ערוץ 10: "אנו מברכים על המאמצים הנמשכים לפתרון המשבר בערוץ 10. אנו מקווים כי המתווה שמוצע מטפל בכשלים המרכזיים בתעשיית הטלוויזיה. כשנקבל את פרטי המתווה נוכל להתייחס ביתר פירוט".

מקשת נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כל סיכום שבמסגרתו יטופלו הכשלים שהובילו למשבר בשוק הטלוויזיה בישראל. אנו מצפים כי הסיכום יבוסס על שיוויוניות ולא ייווצר מצב של פגיעה או אפליה מול ערוץ 2".

בכיר באוצר: "הרגולציה על ערוץ 10 היתה בלתי סבירה"

"הרגולציה על ערוץ 10 היתה בלתי סבירה בעליל. התנאים שהוצבו היו בלתי כלכליים, לרבות דרישות התוכן והיקף תשלומי דמי הזיכיון. אם הבעלים לא היו מפגינים אינטרסים שאינם כלכליים - הערוץ היה נסגר מזמן", כך אומר ל"גלובס" גורם בכיר במשרד האוצר.

מדובר בפעם הראשונה שבה בכיר באוצר מכיר במחדלי הרגולציה שהוטלה על ערוץ 10. "בדקנו את הדו"חות הכספיים ולא האמנו. הבעלים המשיכו להזרים כסף, כאשר הפסדי הערוץ הגיעו ל-1.3 מיליארד שקל, והמחזור השנתי הכולל של הערוץ עמד על כ-400 מיליון שקל. אין ספק שזה היה בלתי סביר, והבעלים המשיכו להזרים כסף - לא מסיבות כלכליות של השגת רווח, וייתכן כי כלל הגורמים הממשלתיים המעורבים ניצלו את הרצון הזה", מסביר הבכיר.

לשאלה מי אחראי על המחדלים הללו השיב הבכיר כי "כל הגורמים המעורבים: הרשות השנייה ומשרד התקשורת - אך גם משרד האוצר והכנסת שאישרו אותם. הדרישות היו בלתי סבירות. רק מעבר לרישיונות ויישום מלא של הרפורמה שגובשה באגף התקציבים תצליח לתקן את המצב הנוכחי, שהוא כאמור בלתי סביר".

תגובת ערוץ 10

אנו שמחים על הנכונות והמאמץ המשותף מצידם של שר האוצר ואנשיו, של שר התקשורת ואנשיו, של יו"ר מועצת הרשות השניה ומנכ"ל הרשות השניה ואנשיהם ומברכים על החלטתם המשותפת להבטיח את קיומם של שני ערוצי טלוויזיה מסחריים בישראל.

ערוץ 10 מתחייב לעמוד בכל חובותיו להשקעה בתכניות מסוגה עילית ולשלם את כל חובו בגין תמלוגים ודמי זיכיון.

אנו מודים על מעורבותו של יו"ר ועדת הכלכלה ומברכים על החלטתם שרי האוצר והתקשורת להקים קרן משותפת לאוצר, לערוץ 10 ולזכייני ערוץ 2 אשר תשקיע בתכניות מקור מסוגה עילית ובקולנוע הישראלי.

מובהר, כי על פי ההסדר שגובש התחייבות ערוץ 10 להשקעה בסוגה עילית לא פחתה באגורה ואנו נגדיל בשנים הקרובות את השקעותינו ביצירה ישראלית מקורית. הנחנו בפני משרדי האוצר, התקשורת והרשות השניה את הערבויות שנדרשו לצורך הבטחת התחייבותנו זו.

כעת, משנפתרה סוגיית הערבויות, משהסכים האוצר לפרוס את תשלום דמי התמלוגים ומשניאותו בעלי המניות להזרים סכומי כסף נוספים לערוץ, הוסרה העננה שמעיבה על הערוץ בשנתיים האחרונות.

בבסיסו של ההסדר עומדת הבטחה לרפורמה מבנית של הרגולציה הנוכחית, אשר הביאה את ענף הטלוויזיה לסף קריסה. מעל הכל אנו מברכים את עובדי ערוץ 10, את עובדי חדשות 10, את היוצרים, הספקים, הפרסומאים, המפרסמים ובני משפחותיהם על התמיכה הרבה במאבק להצלת פרנסתן של אלפי משפחות, הבטחת התחרות והבטחת קיומה של חדשות 10 שקולה העצמאי והצלול חיוני כל כך לדמוקרטיה הישראלית.

ערוץ 10 מתחייב להמשיך ולייצר תחרות, להגדיל את ההשקעה ביצירה ישראלית מקורית ולהעמיד טלוויזיה שונה ואחרת לטובת הציבור בישראל.