אפל מתכננת להשיק את ה-iPhone בישראל ב-15 באוקטובר

החברה העולמית פנתה לרשות ההגבלים בישראל כדי למנוע עיכוב בהשקת המכשיר, שיושק בארץ במקביל ע"י 3 חברות הסלולר הגדולות ■ בשל החגים, ספק אם יושגו הבנות עד מועד ההשקה שנקבע

חברת אפל העולמית יזמה פנייה לרשות ההגבלים העסקיים, וזאת במטרה להבטיח כי כל פעילותה מול חברות הסלולר בישראל תיעשה בצורה חוקית, ועל מנת למנוע חילוקי דעות ובעיות לקראת השקת ה-iPhone בישראל.

הפנייה נעשתה כדי להבטיח כי ההסכמים של אפל מול החברות הסלולריות והעובדה שהיא מכתיבה לשלושתן את דרך השיווק והמיצוב של המכשיר שיושק בקרוב - לא יעלו בגדר של הסכמים כובלים או כאלה שתהיה בהם בעיה כלשהי של הגבלים עסקיים.

ל"גלובס" נודע כי השקת ה-iPhone בישראל צפויה להתבצע בישראל ב-15 באוקטובר, והמטרה של החברות הסלולריות ושל אפל היא לנסות ולמנוע דחייה בהשקת המכשיר ולעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים.

בשל תקופת החגים הקרבה, הסיכוי שיושגו הבנות של אפל מול רשות ההגבלים נמוך - ולכן ספק אם ההשקה תתבצע בזמן שנקבע.

נזכיר כי השקת ה-iPhone בישראל, שנעשית ב-3 החברות הסלולריות הגדולות במקביל, היא אירוע יוצא דופן כשלעצמו. ברוב המדינות בעולם אפל הקפידה שלא להשיק את המכשיר לכלל השוק - אלא בחרה מפעיל או שניים כדי לבדל את המכשיר ולהגביר את סיכויי המכירה שלו. בישראל משיקה אפל את המכשיר ל-3 החברות, ומכיוון שסביר להניח כי חתמה עם שלושתן על אותם הסכמים כפי שהיא עושה בדרך-כלל - הרי שעל-פי החוק ייתכן כי מדובר בבעיות של הגבל עסקי.

כך, למשל, אפל מחייבת את המפעילים בעולם וגם בישראל לא לפרסם את הלוגו שלהם על המכשיר, היא מחייבת אותם למכור במחיר קבוע ולסבסד את המכשיר בהיקף מסוים, היא מאלצת אותם להשתמש בחומרים וקמפיינים שיווקיים שלה בלבד - ועוד שלל דרישות מאד מפורטות, שמעלות שאלות קשות של הגבלים עסקיים, במיוחד כאשר מדובר במכירת המכשיר על-ידי 3 מפעילות ששולטות בשוק המכשירים.

נזכיר כי בארה"ב רשות התקשורת הפדרלית החליטה לבחון את הסכם הבלעדיות של אפל עם חברת הסלולר AT&T, משום שמצאה כי ההסכם מעלה חשש לפגיעה בתחרות. בישראל פלאפון ופרטנר היו הראשונות להכריז על השקת המכשיר, ואילו סלקום דיווחה על השקתו חודש מאוחר יותר.

סביר להניח כי אם סלקום לא היתה מצטרפת להשקה המשותפת, שתיעשה באותו יום על-ידי 3 החברות - לא בטוח שהיתה מתעוררת בעיה של הגבלים עסקיים, אבל מכיוון שאפל מאלצת את החברות להשיק קמפיין זהה שהיא מכתיבה את תוכנו - היא הגיעה למסקנה כי עשויה להתעורר בעיית הגבלים, ומוטב לפתור אותה כמה שיותר מוקדם כדי למנוע עיכובים בהשקה.

מקדם תחרות / פרשנות - גד פרץ

השאלות שרשות ההגבלים העסקיים תידרש להן בבחינת ההסכמים של אפל מול המפעילות הסלולריות עשויות להביא לשינויים מסוימים בהסכמים שנכרתו. לא בטוח הם יהיו שינויים דרמטיים, כנראה שלא מדובר בהתערבות אגרסיבית, אבל אפשר להניח שהיא תרצה להעמיד סוגיות על דיוקן ולפיכך, לא תהיה ברירה אלא לעכב את ההשקה המיוחלת.

מי אם לא רשות ההגבלים העסקיים תפעל כדי להבטיח תחרות? היא הרי יודעת ודאי שאפל הפכה את השוק הסלולרי על ראשו ושברה את ההגמוניה של המפעילות הסלולריות על השליטה בתוכן.

כך, על אף שחלק מהסכמי הבלעדיות שלה ומדיניות התמחור יצרו ויוצרים בעיות רגולטוריות, צריך לזכור שהאייפון הוא בסופו של דבר מכשיר מחולל תחרות.

אפל לא העניקה בלעדיות לאף מפעיל בישראל. גם על-פי התנהלותה ברחבי העולם היא מבינה שהנושא טעון והיא מתקנת זאת. בלעדיות הייתה יכולה ליצור שאלה הגבלית קשה.

היום, כדי להעלות תוכן ברשת סלולרית, צריך את הסכמת המפעילה. היא שומרת הסף והיא זו שמחליטה. אפל מציעה דרך שבה יצרני התוכן עוקפים את המפעילות ומגיעים למשתמשים. נכון, לאפל יש את החנות שלה שרק ממנה ניתן להוריד אפליקציות, אבל כשמדובר ב-60 אלף אפליקציות שמרביתן חינמיות, המשמעות היא שאפל-סטור הופכת להיות מתחרה נוספת דומה למפעילה סלולרית וירטואלית. לצידה, פורחות חנויות האפליקציות של מיקרוסופט (בהקמה), סמסונג, סוני-אריקסון, נוקיה, גוגל ואחרות.

במובן הזה, האייפון הוא לא רק בשורה, הוא תרומה משמעותית לתחרות.