מסכי טלוויזיה "ירוקים": מתברר כי החיסכון בחשמל הוא שולי

יצרניות הטלוויזיה מבטיחות מסכים שעשויים מחומרים "ירוקים" עם טכנולוגיות חסכוניות בחשמל ■ "גלובס" השווה 5 דגמי מסכים חדשים לדגמים שקדמו להם - ומצא כי מדובר בחיסכון של שקלים בודדים בחודש

שורה של טלוויזיות ירוקות וחסכוניות בחשמל הושקו לאחרונה, אך מסתבר כי הצרכן הממוצע לא יחוש הקלה גדולה בחשבון החשמל אם ירכוש דווקא אותן, שכן השוואה בין הדגמים המתקדמים האלה לבין הדגמים שקדמו להם מגלה כי צריכת החשמל המופחתת מתבטאת בשקלים בודדים בחודש.

החיסכון מתאפשר הודות לטכנולוגיות חדשות, כמו זו שמשולבת בטלוויזיות של שארפ ו-LG, המציעות כפתור היודע לחסוך באנרגיה על-ידי הנמכת התאורה במסך.

מלבד טכנולוגיות ה-LCD והפלזמה, בשוק התחילו לצוץ בחודשים האחרונים גם טלוויזיות LED המציעות גם הן צריכת חשמל נמוכה ואיכות תמונה מצוינת. החיסרון של טלוויזיות ה-LED הוא מחירן הגבוה, לעומת מסכים בטכנולוגיות אחרות.

"חדשנות כמו פאנל בטכנולוגיית LED מורידה משמעותית את צריכת החשמל של המכשיר. אך כמו לכל טכנולוגיה חדשה, גם ל-LED יש מחיר כניסה גבוה. עם הזמן ועם העלייה ביכולות הייצור ובביקוש, גם מחירי טלוויזיות מושתתות פאנל LED יירדו", אומרת אלישבע שוחט, מנהלת השיווק בפיליפס ישראל.

בבואו לחנות, לצרכן לא תמיד יש אפשרות לבחור בין טלוויזיה ירוקה ללא ירוקה, מכיוון שהיצרניות מנסות לקדם דווקא דגמים אלה. הזיקה בין מוצר ירוק למותג של חברות הטלוויזיה לא נולדה סתם ככה. היצרניות מניחות כי צרכנים יעדיפו מוצר המציע גם חיסכון בחשמל, ויהיו מוכנים לשלם עליו יותר.

אף אחת לא הפסיקה עדיין לייצר דגמים לא חסכוניים בחשמל, אולם לרוב הדגמים הלא חסכוניים הם הדגמים הזולים יותר, ואילו הדגמים החסכוניים והיקרים יותר מציעים טכנולוגיות חדישות ותמונה איכותית יותר.

כך או כך, במקרה שצרכן מתלבט בין טלוויזיה חסכונית בחשמל של יצרן מסוים לבין טלוויזיה לא חסכונית של יצרן אחר, החלטתו צריכה להתבסס על שיקולי מחיר ואיכות תמונה - ולאו דווקא על ההבטחה לחיסכון חודשי בהוצאות על החשמל.

חיסכון של 35 אגורות

ביקשנו ממספר יצרניות פירוט על דגמי הטלוויזיה האחרונים המוגדרים כמסכים ירוקים והשווינו אותם למסכים מהדור הקודם. בדקנו כמה וואט צורך כל מסך בשעה ומה תהיה העלות החודשית של צפייה 4 שעות ביום, כשעלות קילו וואט אחד לפי תעריף של חברת החשמל היא 51 אגורות.

* פנסוניק: החברה השיקה לאחרונה סדרת מסכים. דגם 50V10 המגיע בגודל 50 אינץ' צורך 269 וואט בשעה, ומחירו 13,900 שקל. דגם ישן בגודל זהה (50py800) עלה לפני כשנה 16,900 שקל, עם צריכה של 555 וואט בשעה. פנסוניק הפחיתה את צריכת החשמל בדגם החדש בעיקר בזכות טכנולוגיית ה-neoPDP, המכפילה את יעילות ההארה במסך.

לפי החישוב, שימוש בדגם החדש יחסוך 17.90 שקל לעומת הדגם הישן.

* שארפ: לחברה סדרה ירוקה של מסכי טלוויזיה - LC-DH77E - הכוללת מצב אקולוגי (eco mode) שמפחית את התאורה האחורית ב-15%-20%, באמצעות לחיצה בודדת על כפתור בשלט הרחוק.

מאפיין ירוק נוסף של הסדרה הוא בקרת התמונה האופטית, הכוללת חיישן משולב אור, המשנה את עוצמת התאורה של המקלט, בהתאם לתנאי התאורה בסביבה.

בהשוואה בין הדגם הקודם לחדש, מדובר בחיסכון של 1.88 שקלים בחודש בלבד.

* סוני: החברה החלה למכור בארץ את מסך ה-WE5 מסדרת BRAVIA. מלבד צריכת חשמל נמוכה מהדגם הקודם מהשנה שעברה, החברה שילבה במכשיר חיישן תנועה, המזהה אם מול המסך נמצא אדם. כשהצופה עוזב את החדר, בתחילה רק התמונה כובה, כך שהוא עדיין יכול לעקוב אחר הסאונד והדיאלוג אם הוא נמצא בקרבת מקום. כשהצופה חוזר לקרבת הטלוויזיה, המסך מתעורר לחיים.

מהבדיקה עלה כי החיסכון החודשי הוא פחות מ-5.5 שקלים.

* פיליפס: הדגם הירוק PFL5604 בגודל 42 אינץ' נמכר ב-7,300 שקל, והדגם הישן יותר PFL7404 ב-9,000 שקל (הדגם הישן יקר יותר כי מדובר בסדרה 7 היוקרתית יותר).

עלות צריכת החשמל במשך 4 שעות ביום עומדת בדגם החדש על 42 אגורות, בעוד שבישן היא 44 אגורות - חיסכון של 61 אגורות בלבד.

* סמסונג: דגם U7000 בטכנולוגיית LED, בגודל 40 אינץ', נמכר בכ-16,000 שקל, ועלות צריכת החשמל שלו במשך 4 שעות ביום עומדת על 19 אגורות. לעומתו, נמכר מסך LCD מדגם B550 באותו גודל ב-6,600 שקל, ועלות צריכת החשמל שלו באותו פרק זמן היא 35 אגורות - חיסכון של 4.91 שקלים בלבד.

החיסכון המצטבר חשוב

כאמור, מוצרי האלקטרוניקה הירוקים הפכו בשנתיים האחרונות לטרנד הכי לוהט בקרב היצרנים. כמעט כל פרסומת לטלפון סלולרי, טלוויזיה, מגהץ או מקרר, מבטיחה כי המוצר עשוי מחומרים שלא פוגעים בסביבה, מאריזה ממוחזרת ומצריכת חשמל נמוכה.

לדברי אלישבע שוחט, מנהלת השיווק בפיליפס ישראל, "פיליפס מצאה כי הצרכנים פתוחים היום יותר מתמיד לערך המוסף שנותנים מוצרים ירוקים - בין אם זה חיסכון בחשבון החשמל בטווח הבינוני, ובין אם זה בשימוש בחומרים מתכלים. מדובר במסר חינוכי לחברה, למגזר העסקי ולממשלות לשמור על איכות הסביבה".

חן הראל, מנהל תחום האלקטרוניקה של מותג סמסונג בסם ליין, מסכים ומוסיף: "למרות שמדובר בחיסכון כספי מצומצם ללקוח, יש חיסכון משמעותי לסביבה. אנשים תמיד יעדיפו טלוויזיה שדואגת לכדור-הארץ. החומרים שמהם עשויות הטלוויזיות הירוקות משפיעים מאוד על איכות הסביבה. לטלוויזיות שלנו בטכנולוגיית LED אין כספית או עופרת, מה שמשפיע ישירות על איכות מי התהום. כמו כן, כל הטלוויזיות מהסוג הזה ניתנות למיחזור באופן מלא".

מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום-פנסוניק, מוסיף: "לפני 3 שנים הסבה פנסוניק את מרבית מפעליה בעולם לשימוש בחומרים ממוחזרים וידידותיים. 6 מפעלי הפלזמות עברו לייצור בחומרים נטולי עופרת, והחברה חסכה בכל שנה שימוש ב-280 טון עופרת השקול למשקל של 187 מכוניות".

בשורה התחתונה, לקוח שמחליט לקנות טלוויזיה ירוקה צריך להביא בחשבון טכנולוגיות צפייה טובות, כמו LED או NeoPDP, המציעות שדרוג משמעותי לתמונה. לנושא צריכת החשמל חשיבות משנית בשלב זה, משום שגם כאלה הצופים בטלוויזיה במשך שעות ארוכות כל יום, יחסכו שקלים בודדים בלבד.

עם זאת, אין לשכוח כי בעוד שהחיסכון לפרט הוא זניח, החיסכון במישור הלאומי והגלובלי גדול: אם רוב האוכלוסייה תשתמש במסכים עם צריכת חשמל מופחתת - בסופו של דבר נחסוך זיהום לכדור-הארץ.

22