יצאו בחוץ

הפארקים מלאים, צפוף על הדשא והעצים עטופים ברצועותTRX : יותר ויותר אנשים מתאמנים עם מדריך ועם קבוצה בחיק הטבע, במקום בחדר כושר ממוזג. תופעה

די לצאת בשעת ערב להליכה או לריצה באחד הפארקים, כדי לראות ולגלות שאין מקום על ה/דשא, שהשבילים מלאים, שהעצים עטופים ברצועות TRX, ולהבין עד כמה התופעה נרחבת: החוץ הוא הפנים החדש. עוד ועוד קבוצת מתאמנים, עוד ועוד מדריכי כושר הפכו את הפארק לחדר כושר מאולתר. עכשיו עדיין נעים יחסית בחוץ, אבל אם חשבתם שבקרוב הם ישובו לחדרי הכושר כדי להסתתר מפני טמפרטורות הקיץ שמחכות בסיבוב - טעיתם. הם היו שם גם בחורף, ורבים מהם מעדיפים אימון כזה על-פני חדר כושר ממוזג. אחרים היו אולי מעדיפים כזה, אבל מחיריהם הגבוהים של מועדוני הכושר שולחים אותם לאימונים בחוץ.

השימוש בשטחים פתוחים לאימונים אינו תופעה חדשה. הראשונים שיצאו לפארקים, לפני עשרות שנים, עשו הליכות או ג'וגינג, אבל חדי עין הבינו שהפוטנציאל עמוק יותר ורחב יותר ושמדובר בעוד שטח אימונים זמין, זול, חופשי לשימוש ואפילו מאתגר. לא מעט מחקרים טוענים שלהתאמן בחוץ, עושה טוב לגוף ולנפש. לפי אחד מהם פעילות באוויר הפתוח או בחיק הטבע מעלה את מצב הרוח ומשפרת הערכה עצמית, וליד גוף מים (אגם, נחל או ים) האפקט אפילו גדול יותר. מחקר אחר, מאוניברסיטת יוטה, קבע שאנשים שרצים בחוץ שבעי רצון יותר מהאימון מאלה שמבצעים את הפעולה על הליכונים. מחקר צרפתי קבע שברכיבת אופניים בשבילים או בכבישים הגוף מאותגר יותר, ולכן גם שורף יותר וממריץ יותר מאשר רכיבת ספינינג בחלל סגור. גם לשיט בחוץ יש אפקט דומה ביחס למכשיר שמדמה חתירה במכון.

הסיבות והתוצאות מגוונות. אולי זה הירוק בעיניים, או קרני השמש המשובבות ואפילו בריזה קלה ונעימה שעושה את ההבדל, כך או כך מתברר שלאימונים בחוץ יש ערך מוסף של תחושת שמחה והתרוממות רוח, של אופטימיות ונינוחות שמרחיבות את הלב. גם לעניין היעילות יש תשובה, וחסידי אימוני החוץ מספרים על מנעד רחב של תרגילים שאפשר לבצע בעזרת משקל גוף בלבד, חפצים דוממים שזמינים במרחב (ספסלים, מדרגות, מתקני שעשועים ספורטיביים ועוד), וכמובן עזרים פשוטים שאפשר לשאת החוצה (משקולות, גומיות, רצועות ועוד). כל אחד מהאמצעים הללו יכול בקלות להעלות את דרגת הקושי ולהוסיף מאמץ ואתגר משמעותיים.

הקבוצה יוצרת מסגרת

מני שחק משהם מאמן בפארקים של עיר מגוריו. כשהתחיל לפני שנה וחצי, הוא אומר, היה כמעט לבד. כיום הפארקים הומים במאמנים ובמתאמנים. שחק מעביר אימונים פונקציונליים, ריצה, TRX, ואימוני HIIT (עצימות גבוהה) ובהם סוג חדש בשם "אקסטרים", שהוא פרי פיתוח ישראלי. מרבית התרגילים מבוססי משקל גוף ובלי ציוד כדי שתהיה נגישות ונוחות, הוא אומר. לכל קבוצה יש שני אימונים שבועיים, וכל מתאמן מקבל תוכנית לאימון פרטני נוסף (250 שקלים לחודש, טל' 054-7738212, וגם בפייסבוק).

למה בחוץ?

"כי רוב הקבוצות שלי גדולות מאוד, ויותר כיף ליהנות מנוף ומאנשים. האימון שלי משתמש בסביבה, וכשאני מגיע לפארק חדש, בתוך עשרים שניות אני יכול כבר לארגן אימון מלא ממה שיש מסביב".

מזג האוויר אינו מגביל?

החורף הישראלי הוא לא נורא. השנה ביטלתי רק אימון אחד. בחורף אפשר למצוא מקום מקורה ובקיץ האימונים הם בערב, אז אין בעיה. אני גם מתאים את האימון למזג האוויר ולתנאי הסביבה לטובת הבריאות של המתאמנים.

ולמה לדעתך אנשים מעדיפים את החוץ?

לרוב מגיעים אליי כאלה שלא הצליחו להתמיד בחדר כושר או איבדו עניין, ולפעמים די באימון אחד בחוץ, והם לא מבינים איך לא חשבו על זה קודם. סיבה נוספת היא כנראה השחיקה של החיים. הרבה פעמים אנשים רוצים רק שעה של שקט - מהבעל, מהאישה, מהילדים או מהעבודה, וזו שעת מפלט, מקום לפורקן ושחרור תסכולים. יוצא שאנחנו גם הפסיכולוגים ולא רק המאמנים. חוץ מזה, לקבוצה יש גם מסגרת ומחויבות, אז היא יותר יעילה. הנאה גורמת להתמדה, וזו גוררת הצלחה ואפקטיביות באימונים.

יוזמה מעניינת, המושתתת על החוץ בלבד, הגו האחים יואל ודיוויד יקותיאל, עולים חדשים (יחסית) מאנגליה, מאמני כושר עם הכשרה מהממלכה וגם מנטליות מהאי, שהביאו לעולם את Outdoor Fitness Israel, מיזם שפועל בחוץ בעלויות נמוכות ומאפשר לכל אחד להתאמן בלי להתרושש. "אנשים אוהבים להתאמן בחוץ, כי זה בריא", אומר יואל, ומוסיף: "יש כאלה שבכלל משלבים אימוני חוץ עם אימוני פנים". ומה קורה בחורף או בקיץ? "החורף הישראלי הוא לא נורא מבחינתנו, אנחנו רגילים לחורף האנגלי, אבל חוץ מימים מסוימים, אנשים יצאו מהבית והגיעו. בקיץ אנחנו יודעים שיש כאלה שיוותרו בגלל מזג האוויר החם, אבל הרוב כן מגיעים ומתאמנים".

להתאמן בלי להתרושש

שיטת העבודה ידידותית וטכנולוגית. ההרשמה נעשית און ליין באתר הבית, שבו יש לוח פעילות מלא, או באפליקציה שזמינה לחברים. בלוח האימונים כחמישים שיעורים בשבוע - כמות מרשימה כשלעצמה, ובהם שיעורי TRX, בוקסינג, ריצה, בוט קאמפ, אימונים בעצימות גבוהה (HIIT), אימונים פונקציונליים, אימונים מחזוריים ואימונים משולבים למיניהם. השיעורים מתקיימים בשעות הבוקר והערב בכמה לוקיישנים, ויש להם כבר קרוב ל-300 חברים קבועים, רובם באימונים הקבוצתיים וחלקם באימונים אישיים. יואל טוען שזה מפני שיש מגוון רחב של שיעורים, שהמדריכים שלהם מקצועיים ונדרשים לשירות, לאדיבות ואפילו לאנגלית טובה - למי שיזדקק לה. וחוץ מזה הם מגיעים לתוצאות, ולדבריו יש להם מנויים שטוענים שמעולם לא התמידו בספורט כפי שהם עושים איתם. ואף על פי כן, ככל שהעסק גדל, הם הפנימו שיש ביקוש גם לאימוני הפנים, וביוני הם פותחים סטודיו שיהווה אלטרנטיבה. גם שם ישמרו על רמת מחירים שפויה, על מגוון (שבעה שיעורים ביום) ועל שימוש בטכנולוגיה, אבל יוסיפו עזרים שקשה לסחוב לפארק. עד אז הם ממשיכים לעבוד קשה כדי שכולם יהיו מרוצים (250-150 שקלים לחודש, www.outdoorfitnessisrael.co.il/?lang=he)

מירוץ הלילה LG ירושלים

מירוץ הלילה הירושלמי יתקיים זו השנה השנייה בשני מקצים, של חמישה ושל עשרה קילומטרים. מסלולי הריצה יחלפו על-פני יותר מ-3,000 שנות היסטוריה ואתרים מקודשים בעיר. הקסם, הייחודיות והאוויר הצלול של הלילה הירושלמי מבטיחים חוויית ריצה שאין כמוה. הזנקה: מתחם התחנה. המסלול הקצר - 20:30, המסלול הארוך - 20:45. www.jerusalemnightrun.co.il