כל פעם שערוץ 10 לא מקבל את מה שהוא רוצה הוא יוצא בקמפיין שפוגעים לו בחופש הביטוי. הניצול הציני והזילות שהם עושים בכך, יגרמו לכך שכשתהיה פגיעה בחופש הביטוי אף אחד לא יאמין להם"

לאוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה, נמאס ממה שהיא מגדירה הדמגוגיה של ערוץ 10, שיצא נגדה למלחמת עולם על כך שהיא לא מאשרת לו את הארכת מהדורת החדשות המרכזית ליותר משעה. "ערוץ 10 הוא הגוף הראשון במדינת ישראל שקיבל רישיון ל-15 שנה. די כבר להיות הקוזאק הנגזל כל הזמן". ראיון בלעדי

הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', מסירה את הכפפות. כבר לא תגובות רשמיות מאופקות או הסתייעות בגורמים עלומים ברשות השנייה שיסבירו את מהלכיה. הקמפיין שמנהל נגדה בשבועיים האחרונים ערוץ 10, בעקבות החלטת מועצת הרשות השנייה שבראשה היא עומדת, לסיים את מהדורות החדשות המרכזיות עד השעה תשע בערב, ולא לאפשר יותר את ההארכות שהיו נהוגות בחודשים האחרונים, הביא את מדז'יבוז' לשים את הדברים על השולחן. לפרק את הספינים ולהתמודד עם הטענות נגדה על כך שהיא למעשה פועלת כדי לרצות את ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו. אותו נתניהו, שלדברי גורמים בערוץ 10, היה מעדיף להשאיר את המהדורות עם כרוניקת הדיווחים על חמאס ועל דעאש, ולא להתמודד עם כתבות המגזין שמאריכות את המהדורה, ומעלות על הפרק את טיפול הממשלה שבראשותו בתחום האזרחי.

אבל יותר מכול מרתיחות את מדזי'בוז' הטענות שמעלה ערוץ 10 על הפגיעה בחופש הביטוי. "כל פעם שערוץ 10 לא מקבל את מה שהוא רוצה - הוא יוצא בקמפיין של פגיעה בחופש הביטוי", היא אומרת בראיון ל-G. "גם לפני שנה, כשלא ניתן להם הרישיון ב-31 בדצמבר - הם צעקו שסותמים להם את הפה, כשבסוף התברר שלא, זו לא פגיעה בחופש הביטוי, פשוט לא שילמתם את 36 מיליון השקלים שהייתם צריכים לשלם. הניצול הציני שלהם את המונח חופש הביטוי, והזילות שהם עושים בו כשהם שולפים אותו כל פעם, יגרמו לכך שכשתהיה פגיעה בחופש הביטוי - אף אחד לא יאמין להם.

"הרי לא הגבלתי את שידורי החדשות לאורך היום, יש עשר שעות של אקטואליה ביום, החל מ'אורלי וגיא' ועד 'לילה כלכלי', כמו שלא קיצרנו להם את המהדורה כמו שהם מעדיפים לטעון. פשוט לא נתנו להם את ההארכה שהם ביקשו. מה לעשות, לא שכנעתם מועצה ציבורית שהאינטרס המסחרי שלכם גובר על האינטרס הציבורי של הצופים. הרי אם אותו מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי המצוין שלהם שנלחם עכשיו בתקשורת בעד הארכת המהדורה, היה מגלה שמפעלי ים המלח שמקבלים משאב ציבורי, לא עומדים בתנאי הזיכיון, הוא היה הראשון שעושה על זה תחקיר, ובצדק.

"ואם להיות עוד יותר פופוליסטית - מה זה מתווה הגז? חברות מסחריות שקיבלו משאב ציבורי ועכשיו הציבור אומר רגע, אתם גוזלים אותו מאיתנו לטובת האינטרסים המסחריים שלכם. זה מה שערוץ 10 עושה עם הפריים טיים, גוזל אותו מהציבור לטובת האינטרסים המסחריים שלו".

לא הגזמת? הוא משדר עוד חדשות, מה עונה יותר מזה על האינטרס הציבורי?

"הבעיה היא שכל עוד הם מושכים את המהדורה, גם ערוץ 2 ממשיך אותה, אין פה תחרות אמיתית כשיש רק שני שחקנים מרכזיים, וזה גורם לתוכניות הפריים טיים להתחיל רק בתשע וחצי. טלוויזיה זה לא רק חדשות, זה גם כלי בידור להמונים. צריך לצאת מבועת תל אביב ולראות את המשפחות בפריפריה, למשל את אחותי שגרה בקריית ביאליק.

"אלה משפחות שרוצות לבלות בתשע מול הטלוויזיה, כי זה הבילוי היחיד שיש להן. אין להן מינגלינג בתל אביב. אין אירועים. לילדים שלהן יש למחרת בית ספר, והם רוצים להספיק לראות את 'לעוף על המיליון' או את 'בית ספר למוזיקה' כבילוי משפחתי, אבל דוחים להן אותו לתשע וחצי".

אז את נלחמת עבור הלחם והשעשועים, במקום עבור המידע. זה בדיוק משרת את הטיעון שאת עובדת פה בשביל נתניהו.

"אני עומדת בראש גוף סטטוטורי, הבוס שלי הוא הציבור, לא נתניהו. אני צריכה את שר התקשורת רק כשאני רוצה להעביר תיקוני חקיקה. והוא גם לא יכול לפטר אותי. אני גם מודיעה לך, קבלי סקופ, שבהנחה שלא תקום ברית המועצות (איחוד הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין שזכה לכינוי הזה, ח' ש'), לא אבקש להאריך את הקדנציה שלי ברשות השנייה".

ואם תקום? הרי ההערכה היא שאת מעוניינת בתפקיד הזה, ומכאן הרצון לקרוץ לנתניהו.

"דמגוגיה בגרוש. אין לי אספירציות פוליטיות ואין לי אספירציות במגזר הציבורי. מבחינתי, באתי לעשות מילואים, כי חשבתי שהשוק בכשל והניסיון שלי יוכל לעזור. כבר 14 שנה מדברים על ברית המועצות הזו ושום דבר לא קורה. אני אסיים את הקדנציה שלי, וזה עדיין לא יקרה".

מתי הקדנציה שלך מסתיימת?

"בעוד שלוש שנים".

הרבה זמן. לא טבעי שתשאפי ליחסים טובים עם ראש הממשלה והשר הממונה בשנים האלה?

"הטיעון הזה שאני מתחנפת לנתניהו - איך אגיד את זה בצורה לא צינית מדי, אני נתתי לערוץ 10 רישיון ל-15 שנה, נראה לי שכבר קצת אבוד לי להתחנף אליו. מה גם, שמה זה משנה לנתניהו, הקיצור של המהדורה. הדברים שקשורים אליו מופיעים ממילא בתחילת המהדורה. לא צריך את עשרים הדקות האחרונות בשביל זה. סיום המהדורה בשעה תשע גורם למשל ל'מקור' המצוינת של רביב דרוקר להתחיל בתשע ולא בתשע וחצי, גם זה אמור לשרת את ראש הממשלה? אני גם אזכיר לך שזה אותו נתניהו שבתקופתו ניתן להם הרישיון ל-15 שנה".

ושעשה להם את המוות לאורך כל הדרך.

"מה זה משנה? ערוץ 10 הוא הגוף הראשון במדינת ישראל שקיבל רישיון ל-15 שנה. איך דופקים אותם כל הזמן? ויתרו להם על מיליארד וחצי שקל במחויבויות תוכן, ועל למעלה ממאה מיליון שקל ערבויות לבעלי המניות. די כבר להיות הקוזאק הנגזל כל הזמן".

"תפקידי להתערב"

השאלה המתבקשת היא למה בכלל מדז'יבוז' מתערבת באורך מהדורת החדשות. הרי אם לצופים נמאס מחדשות, הם תמיד יכולים לזפזפ לערוץ אחר או לכבות את הטלוויזיה. אמנם בסקר שערכה הרשות השנייה, 74% מהנשאלים אמרו שהיו מסתפקים במהדורה בת 40 דקות, אבל נתוני הרייטינג מראים שלא רק שהציבור אינו מצביע בשלט, יש אפילו עלייה ברייטינג ברצועת הזמן שאחרי תשע.

"בואי נקרא לילד בשמו, בלי דמגוגיה והתייפייפות", מסתערת מדז'יבוז'. "תפקידי כרגולטור זה להתערב. ואם החוק אומר שהרגולטור צריך לאשר לוחות שידור ולקבוע את אורך המהדורות ומועדן, אני אוכפת אותו. אני מוכנה ללכת איתך עוד צעד ולהגיד שהחוק מיושן, ארכאי. אני חברה בוועדת פילבר שמבקשת לשנות אותו, ואני הראשונה שאומרת שצריך לעשות מיקוד רגולציה ולהוריד חסמים, כדי שייכנסו עוד שחקנים ויאפשרו תחרות אמיתית, אבל כל עוד זה החוק, אני מקיימת אותו.

"כשקבעתי שערוץ לא יוכל לשדר יותר מעשר שעות ריאליטי או בידור בשבוע, זו גם הייתה התערבות, אבל אז לערוץ 10 - אותו ערוץ שעכשיו טוען שאני מעדיפה את הריאליטי על פני החדשות - היה נוח שהתערבתי. להזכירך, מי שהכניס את הריאליטי הראשון לישראל היה ערוץ 10, שהביא את הישרדות ב-2008. הם לא הצליחו עם הריאליטי ושינו כיוון, ואנחנו ברשות מברכים על זה, כי אנחנו מעוניינים במגוון. אבל אם הם באים עכשיו בדרישה שהרייטינג יקבע, אז לריאליטי יש 40% רייטינג, אז שניתן לרייטינג לקבוע? ערוץ 10 לא יכול להשתמש בטיעון הזה רק כשנוח לו. מה גם שעליית הרייטינג החל מתשע נובעת מכך שאנשים מדליקים את הטלוויזיה בתשע כדי לצפות בתוכנית שהם חיכו לה. גם אם היו מקרינים שקופית בשעה הזו, הרייטינג היה עולה".

ואם הם היו אורזים את הכתבות האלה למגזין בענייני היום שישודר אחרי החדשות, זה היה בסדר?

"מצדי, שישדרו שעתיים של כתבות כאלה אחרי החדשות. אם הם רוצים שזו תהיה תוכנית הפריים טיים הראשונה שלהם בערב - בבקשה, אני לא קומיסר של תוכן כמו שמציגים אותי. אני מתעקשת פה על המסגרות".

ולמה הם מתעקשים שזה יהיה במסגרת החדשות?

"נתחיל מזה שזה הרבה יותר זול מלהפיק תוכנית נפרדת, כי רוב הכתבים והשדרנים ממילא על הפיירול. אף אחד לא יקבל תוספת על עשרים הדקות האלה. יכול להיות שכולם רק יישחקו יותר, אבל זה כבר לא ענייני, אני לא ההסתדרות. בזמן הזה, שנחשב להפקה זולה, הם משדרים עוד מקבץ פרסומות, ובגלל שהחוזקה של ערוץ 10 היא במהדורת החדשות שלו - כי לצערי, הוא עדיין לא הצליח לתרגם את הפריים טיים שלו להיות רווחי באותה מידה - אז הוא משיג את המקבץ הזה, כשהוא עדיין בחדשות, במחיר גבוה.

"מעבר לזה, ההארכות משרתות את שני הערוצים, שהתחילו להשתמש בהן כדי לדפוק אחד לשני השקות של תוכניות חדשות. אני אישית קיבלתי, לא פעם, טלפון מיוסי ורשבסקי (מנכ"ל ערוץ 10) שאמר, אני משיק את 'בייבי בום', שערוץ 2 לא ידפוק לי את התוכנית הראשונה עם עלייה לאוויר רק ב-21:35. גם מקשת ורשת הייתי מקבלת טלפונים דומים".

איך באמת מתנהל ערוץ 2 בסיפור הזה? במי הם תומכים?

"אין פה תמיכה, יש אינטרסים. מצד אחד, הפריים טיים שלהם עשיר יותר מזה של 10. מצד שני, הם הצליחו לפצח את הנוסחה ולנצח גם בהארכה עד 21:20, ואז לקבל את מקבץ הפרסומות של אחרי תשע עם פחות השקעה מצדם, כי יש עדיין חדשות.

"לערוץ 2 יש עוד פן כלכלי - בגלל שהממונה על ההגבלים העסקיים קבע שמקאן יוניברסל, רוכשת המדיה הגדולה בארץ, לא יכולה לרכוש יותר מ-30% מהפרסומות בפריים טיים - ברגע שתוכניות הדגל של ערוץ 2 מתאחרות, הן מסתיימות אחרי השעה 23:00, ואז מקאן יכול לרכוש ברייק פרסומות שלם בתוכנית הכי נצפית, כי זה כבר יוצא אחרי 23:00. בערוץ 10 זה פחות קיים כי הפריים טיים שלו הוא לא כזה שמקאן יתאבד עליו. לדעתי, ערוץ 2 יושבים עכשיו על הגדר ומחכים לראות מה יקרה, בבחינת ישחקו הנערים לפנינו".

"אני עובדת בשביל הציבור"

אז מה יקרה עכשיו? מאז החלטת הרשות בשבוע שעבר, ניתנו לערוץ 10 שלושים יום להיערך למצב החדש. "בעיקרון, לא היינו אמורים לתת להם גם יום אחד. חודשים שאנחנו דנים בסיפור הזה, את לוח השידורים ל-2016 הם הגישו כשהמהדורות הן עד השעה תשע, והם בכל זאת מנסים למצוא דרכים להאריך.

"אם הם יחליטו להפר את ההחלטה, יוטלו עליהם סנקציות, זה מתחיל מקנסות ויכול להגיע גם ללקיחת הרישיון. אני מבינה שהם שוקלים כעת לעתור לבג"ץ, וזה בסדר גמור. לגיטימי לגמרי. אם בג"ץ יחליט שההחלטה הייתה לא בסמכות או לא חוקית, מה שאף אחד אגב לא טוען, יהיה לי הרבה יותר קל לקבל את זה".

נשמע שאת מאוד מתלהבת מהאפשרות שבג"ץ יוציא בשבילך את הערמונים מהאש. שאת חושבת שהחוק ארכאי, ושאם בג"ץ יחליט אחרת, כולנו נשמח.

"ממש לא, מבחינתי יש חוק במדינת ישראל, ומחובתי כמועצה ציבורית למלא אותו. יוסי ורשבסקי דואג לשקל של לן בלווטניק (המשקיע העיקרי בערוץ 10, ח' ש'), אני כמועצה ציבורית, לא דואגת לבלווטניק. אני גם מאמינה שיש לו את הכסף כדי להשקיע בתוכנית שתתחיל בתשע, אבל המודל העסקי שלהם לא רלוונטי, זה עניינם כחברה פרטית. אני דואגת ל-300 אלף המשפחות שמחוברות לעידן פלוס ואין להן לאן לזפזפ, כי החינוכית לא רלוונטית לפריים טיים וגם ערוץ 1 לא נותן כרגע אלטרנטיבה".

את מתעלמת מכל מנויי הכבלים והלוויין על האופציות שמוצעות להם בשעות הערב.

"הסדרות שהם מציעים הן לא מענה לתוכניות המשפחתיות של הפריים טיים, שכולם יושבים מולן. מה גם, שלפי נתונים שקיבלנו בוועדת פילבר, מעל 50% מהצפייה בערב, גם בקרב מנויי הכבלים והלוויין, היא עדיין בערוצים 2 ו-10".

את מרגישה כפיות טובה מצד ערוץ 10 כשאת רואה את הקמפיין שהוא מנהל נגדך, אחרי שעזרת לו לקבל את הרישיון?

"ממש לא. לא נלחמתי למען ורשבסקי, כדי שיקבל את הרישיון, כמו שעכשיו אני לא נלחמת בו. אני לא עובדת בשבילו, אני עובדת בשביל הציבור. נלחמתי בשביל הרישיון, כי חשבתי - ואני מתנצלת על הפומפוזיות - שאסור שבמדינה דמוקרטית, ועוד בתקופת בחירות, תישאר מהדורת חדשות מסחרית אחת, ובכלל, לא טוב שיהיה רק ערוץ מסחרי אחד, כי צריך תחרות.

"אני כן יכולה להגיד שהרגשתי לא נעים כבן אדם כשיצאו נגדי בהכפשות. ההחלטה הרי היא לא שלי אלא של המועצה".

שאת הדמות הדומיננטית בה, חברי המועצה מצטיירים לרוב כבובות.

"אלה אותם חברי מועצה שלא הצטיירו כבובות בעיני ערוץ 10 כשאישרו להפחית לו מיליארד וחצי שקל ממחויבויות התוכן. הכול תלוי באיך שנוח להם להציג את הדברים באותה נקודת זמן. זה כמו שכשלא אישרתי לערוץ 10 את הרישיון, מפני שלא שילמו את הכסף שנדרשו לשלם, אז הכותרת שהם סיפקו הייתה 'אוה שולחת 1,500 משפחות הביתה'. וכשהם קיבלו את הרישיון, זה היה - 'ערוץ 10 קיבל את הרישיון'. לא ראיתי באף מקום שהיה רשום 'אוה נתנה רישיון לערוץ 10'.

"בכל אופן, הקמפיין הנוכחי, חזר אליהם כבומרנג. גם בגלל שאני לא מעניינת אף אחד מחוץ לברנז'ה - חוץ מאת אימא שלי, וגם בגלל שגם מי שלא אוהב אותי, מסכים שיש יותר מדי חדשות".