"אם יהיו 3 ערוצי ברודקאסט המסך יוזנה, ונצטרך לייצר חרא של חומר - זה מה שהורג אותי"

אביב גלעדי, טייקון תקשורת מקומי, נלחם השנה בכל החזיתות * בגזרת ערוץ 10 הוא התעמת עם ההנהלה הכפופה לו סביב פרשת רמי סדן, ובהמשך גם לא היסס לנזוף בעיתונאיו ("לא יעזור לאף אחד, גם אתם, העיתונאים, לפעמים טועים") * בגזרת ערוץ הספורט הוא אמנם חתם על הסכם ארוך טווח עם הוט ("עשינו שלום של אמיצים"), אבל נכנס למלחמה חסרת תקדים עם yes שכללה אפילו החשכת מסך ("ערוצי הספורט הם הערוצים הרווחיים ביותר עבור yes והוט"), ובגזרת ערוץ הילדים - או, בוי * עכשיו הוא נערך למלחמה שאמורה להגיע כבר השנה אם בסופו של דבר קשת ורשת אכן יעברו לערוצים נפרדים, ובין לבין מנסה למצוא זמן גם ליהנות מהפקת סרטים עם סקורסזה * אביב הגיע *

קשה לדעת מאיפה להתחיל את השיחה עם אביב גלעדי, היו"ר ואחד מבעלי RGE. הוא עומד בראש חברה ששמה אולי לא תמיד אומר הרבה לציבור, אבל היא זו שמחזיקה מאז אמצע 2015 בערוץ 10, והיא גם בעלת ערוצי ספורט 5 הפופולריים וערוץ הילדים - גופים שכל אחד מהם עמד השנה במרכזן של סערות שטלטלו את הענף והשפיעו במידה לא מעטה על הצרכן והצופה הישראלי. תוסיפו לזה את העובדה שהאיש ממעט להתראיין, מגלה אפס סבלנות לבולשיט גם ביחס לשאלות שמופנות כלפיו אבל גם בתשובות הישירות שהוא מספק בדרך כלל (גם כשהוא מנסה להיזהר, ולפחות בחלקים מהראיון גלעדי בהחלט נזהר), ותקבלו מראיין שמנסה להספיק מהר-מהר קצת מהכל, רגע לפני שכל השפע הזה שוב יינעל בפניו.

"אני באמת לא מתראיין הרבה, והדבר היחידי שאני יודע זה שהתגעגעתי לשיחה רצינית עם מישהו, קצת להוציא ממה שיש לי בלב, אבל בטוח שכמו תמיד עוד שבועיים אני בכלל אצטער על זה שהתראיינתי", הוא אומר בסוף השיחה שלנו. לא בטוח שגלעדי יצטער על הראיון הזה; מי שמתעניין בתחום ועקב אחרי האירועים והסערות שגלעדי היה מעורב בהם במהלך השנה - בוודאי לא יצטער.

"אני לא רוצה להפוך לעוד קשת או רשת"

"קטסטרופה, חד-משמעית". כך מגדיר גלעדי את המצב המסתמן כרגע לפיו החל מנובמבר 2017, לאחר פיצולו של ערוץ 2, יפעלו בישראל שלושה גופי ברודקאסט שישדרו שבעה ימים בשבוע.

אתה אחד מבעלי שלושת הגופים הללו, מה אתה עושה כדי לעצור את הקטסטרופה?

"בוא נתחיל להבין מה זה אומר קטסטרופה בעיניי. מבחינתי, הפחד הגדול הוא שמכיוון שהשוק לא יכול להחזיק ברמת הכסף הקיים את תחום הטלוויזיה המסחרית, מה שיקרה זה שאיכות השידור תרד. הרי אף אחד לא ילך הביתה, בשלב ראשון לפחות, אבל כולנו נחסוך בהוצאות כי יהיה לנו פחות כסף.

"כלומר, הדבר הראשון שהפיצול הזה יעשה זה שהוא יזנה המון תוכן. הריאליטי יהיה זול כי אפילו בשביל ריאליטי יקר כבר לא יהיה כסף, ויהיו הרבה תוכניות אירוח פשוטות והרבה תוכניות משחקים טיפשיות.

"אם יהיו שלושה ערוצים המסך יוזנה, וזה הצער הגדול שלי. אני לא נכנס לפוליטיקות ולעניין חברות החדשות ומה הממשלה רוצה ומה ראש ממשלה זה או אחר רוצה - בשבילי הכאב הגדול זה שרמת התוכן תרד פלאים, ומבחינתי זאת טרגדיה קריאטיבית, וזה מה שהורג אותי. אני אצטרך לייצר חרא של חומר כי לא יהיה לאף אחד כסף".

ניהלתם בעבר מו"מ על מיזוג עם רשת, ולכאורה יש בזה גם היגיון עסקי: אתם תביאו את חברת החדשות והם יביאו את המגה-ריאליטי. למה זה לא צלח?

"אני לא אכנס איתך לכל פרטי הפרטים של איך העסק בנוי כי זה גם לא יאה כלפי השותפים שלי, אבל יש שאלות קשות מאוד במיזוגים כאלה. השאלה הראשונית זה העניין הפרסונלי. אני בכל מיזוג כזה נורא רוצה לשמור על הדי.אן.איי שלי, אני לא רוצה להפוך לעוד קשת או רשת. לא בגלל שאני חושב שהם רעים, אלא בגלל שזה לא הדי.אן.איי שלי.

"הדבר השני הוא לפי איזה שווי עושים את המיזוג. כאן אנחנו בסיטואציה שהשווי הפך להיות 'לא אמיתי' במובן שלא כולם בהכרח גוזרים אותו מפרמטרים כלכליים, אז זה מסבך את הדברים".

לאחרונה פורסם שמתקיימים מגעים ביניכם לבין אודי אנג'ל, בעלי רשת, למתווה שבו הוא יהפוך להיות בעל השליטה בערוץ הממוזג. יכולה להיווצר סיטואציה כזאת?

"לחלוטין לא. RGE תישאר בעמדה שבה היא זאת שקובעת את הדברים - או שיקנו אותנו החוצה. בכל סיטואציה עסקית, יכול לבוא מישהו ולהציע לך סכום עתק כדי להוציא אותך החוצה, אז תאורטית זה תמיד יכול לקרות".

איך באמת היחסים שלך עם אודי אנג'ל? הרי היית כבר שותף שלו ברשת וזה לא נגמר טוב.

"הייתי ברשת, ניסיתי לקחת אותה לאיפה שחשבתי שנכון לנו, ולא הצלחתי, אז השארתי את זה לשותפים שיעשו זאת בדרכם. לגבי אודי, תראה, לא נעים לי להגיד, זה קצת גס, אבל לאדם ברוך ז"ל היה משפט גדול שאמר שהבעיה בישראל היא שכל אחד משתין מהקטן של השני".

כלומר?

"זה כזה מקום צפוף, אז אני יכול לריב עם אודי אנג'ל או להתווכח איתו על נושא כלכלי ובערב לפגוש אותו אצל חברים בארוחת ערב, ומחרתיים שוב להיתקל בו. תקשיב, אין בזה שום דבר אישי. אודי אנג'ל הוא אודי אנג'ל, אביב גלעדי הוא אביב גלעדי, כולנו בסדר, כולנו זבל, ולכל אחד יש את תפישת עולמו. אודי הוא אדם נחמד ויקר וחביב, ואני לעולם לא אשמיץ אותו".

אז בנובמבר 2017 יהיו לנו שלושה ערוצים? הרי כולם חושבים כמוך שזה טירוף.

"אני מאוד מקווה שתימצא דרך שמהשלושה בכל זאת ייצאו שניים. בינתיים אני לא רואה בכלל את פיצול ערוץ 2 קורה, טכנית כבר היו צריכים לקרות דברים שבינתיים לא קורים. היו צריכים להגדיר מספרי ערוצים חדשים (ערוצים 2 ו-10 אמורים לעזוב את האפיקים שבהם הם משודרים כיום ולעבור לאפיקים 12 עד 16 - י"כ), יש אלף ואחד דברים טכניים שבמצב תקין היו צריכים כבר לקרות. ואל תשכח שגם התאגיד אמור לעלות מתישהו אז זה לא שלושה גופים, זה ארבעה".

התאגיד מאיים יותר על ערוץ 10.

"חד-משמעית. הוא יושב על הבלטה שלנו, אין ספק. אבל אני מאמין שבגלל ההבנה הטלוויזיונית שלנו, ובגלל המבנה של הקבוצה שלנו, אנחנו יודעים לעשות את זה בצורה הנכונה והזולה ביותר בלי שניראה זולים. אנחנו לא ספינה גדולה, אבל לפעמים בים סוער מצבה של ספינה קטנה טוב יותר, כי הספינה הגדולה נשברת מהר יותר והספינה הקטנה יודעת לנווט בין הגלים".

מה מצבו של הערוץ היום?

"ערוץ 10 נמצא בדיוק איפה שהגדרנו לעצמנו. אנחנו נתנו לערוץ את כל הכסף, ולא נדבר עכשיו כמה (לפי פרסומים שונים, כולל נטילת החובות, RGE הזרימה לערוץ כ-150-200 מיליון שקל - י"כ), ובלחיצת יד בין הבעלים, ההנהלה, והעובדים סיכמנו בעצם שאנחנו מצילים את הערוץ, ושהם יידעו לעבוד בלי להפסיד. וזה מה שקורה".

אחרי הראיון הצהיר מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, כי גם את 2016 סיים ערוץ 10 ברווח תפעולי, זו השנה השנייה ברציפות.

"בכנסת אין כלב אחד שמכיר אותי"

הכניסה של אנשי RGE לערוץ 10 הולידה באופן כמעט מיידי מתיחות בינם לבין הנהלת הערוץ, ובראשה המנכ"ל ורשבסקי. בערוץ התרגלו במהלך השנים לפעול ללא התערבות משמעותית מצד הבעלים, אך כניסתו של גלעדי שמבין דבר או שניים בניהול ערוץ טלוויזיה, ויחד איתו מנכ"ל RGE באותו זמן, מודי פרידמן, שמונה ליו"ר ערוץ 10 ובעבר ניהל בעצמו את הערוץ, שינו את התמונה.

השיא הגיע כשנה לאחר הרכישה, ביוני האחרון, כשהבעלים ביקשו למנות ליו"ר חברת החדשות של הערוץ את רמי סדן, שנחשב מקורב לנתניהו, ונתקלו בהתנגדות גלויה של ורשבסקי - שאף הצביע נגד המינוי בדירקטוריון - ושל מנכ"ל חברת החדשות, גולן יוכפז.

"תמיד יש חיכוכים ותמיד יש אי הבנות", אומר על כך גלעדי. "זה לא פשוט לגוף שעבד רוב זמן חייו בלי בעלי בית שבאמת הכירו את המשחק התקשורתי לעומקו, לקבל בעל בית כמו RGE. זה לא היה פשוט עבורם, אבל הם צלחו את זה מאוד יפה".

תמכתם במינוי של רמי סדן כדי לזרוק איזו עצם לנתניהו?

"אני חייב להודות שההיכרות שלי עם מר סדן היא באופן כמעט מקרי בבית קפה ברמת החייל כשהוא היה שם, ואני עברתי ואמרתי שלום. היה מהלך, המהלך לא צלח", הוא נותן תשובה דיפלומטית, אבל מיד בהמשך לא פוסל את התזה שעלתה בשאלה: "אנחנו אנשים שסוברניים לעבוד בשיטת ה'גם אם אני לא צודק, אני חכם'. אולי זה טוב? אולי הגיע הזמן להרגיע את הרוחות? אולי הגיע הזמן לסמן שהכל בסדר? אבל אם אתה רוצה עכשיו לשאול אותי את השאלה הקשה אם להביא את רמי סדן היה טעות? תשובתי כן".

כלומר ורשבסקי צדק בעניין הזה כשהצביע נגדכם?

"אני לא אמרתי את זה. אני אמרתי שזאת כן הייתה טעות. הוא התברר כאיש הלא נכון ועובדה שבסופו של דבר אנחנו מעולם לא פיטרנו אותו, אלא אלה שהפורטה שלהם היה למנות אותו (סדן הודח מתפקידו באוקטובר האחרון לאחר שהרשות השנייה מצאה "אי דיוקים" בקורות החיים שהגיש לקראת מינויו כדירקטור בחברת החדשות של הערוץ - י"כ)".

אחר כך מספק גלעדי הסבר שלישי למהלך: "הרבה אנשים מהתעשייה מאשימים אותי בזה שאני עושה דברים בלתי צפויים ולא ברורים. לפעמים הם חושבים שאני עושה את זה בשביל להתגרות בכולם, שיש לי איזו שיטה של להגיד 'אתה רוצה ככה? יאללה, בסדר, בוא נראה מה יקרה'. יש בזה מן האמת. אני רוצה שתבין משהו בעניין הזה: בתפישת עולמי לא צריך להיות רמי סדן, לא צריכים להיות דירקטורים מהציבור, זה בולשביקי, זה חסר היגיון ואני נגד כל הדבר הזה. אבל אם זה החוק ורוצים למנות שיעשו את זה. היה בזה קצת מן ההתרסה מבחינתי, לפעמים אני אוהב להראות כמה הדברים הם אבסורדיים".

העתירה שלכם נגד האפשרות לתת לערוץ 20 לשדר חדשות מגיעה מאותו מקום? כי הרבה אנשים רואים בזה ניסיון של ערוץ בעל נטייה שמאלית למנוע מגוף שנוטה ימינה לשדר חדשות.

"אני אענה לך על זה ברמה העקרונית, כי אני לא מנהל את זה בפועל ולא בקי בכל הפרטים. בעניין של ערוץ 20 אנחנו באנו ואמרנו: יש חוק במדינה, שילמנו הרבה כסף בשביל הרישיון, ואם רוצים עכשיו לבוא ולפתוח את השוק ולתת לעוד מישהו לשדר חדשות יש דרך לעשות את זה. אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק.

"תשמע, אנחנו חיים כלכלית על הקצה. אני לא יכול להרשות שתהיה עוד תחרות ועוד כזאת שהיא בניגוד למה שאני הבנתי מראש. לא בגלל שהם ימין או שמאל או מרכז, זה לא מעניין אותי".

ארנון מילצ'ן, שיש לך איתו היכרות והוא גם עדיין מחזיק במניות מיעוט בערוץ 10, מעורב עכשיו בפרשה שיכולה להפיל את ראש הממשלה. מה אתה אומר על זה?

"מדי פעם אנחנו נתקלים אחד בשני באיזה אירוע בלוס אנג'לס, אבל לא על זה השיחה שלנו (בראיון הזה - י"כ). זה לא המקצוע שלי, אני לא בעולמות האלה, אני יותר אנרכיסט מאשר איש של ממסד. אני לא מכיר פוליטיקאים, אני לא מזמין פוליטיקאים, אם תוביל אותי במסדרון הכנסת לא יהיה כלב אחד שיכיר אותי".

לא מעניין אותך לפגוש אנשים חשובים ומשפיעים?

"מעניין אותי יותר לפגוש את בראבא ואת קיציס, משם באתי".

ואת לן בלווטניק שותפך ב-RGE זה גם לא מעניין?

"בתור יהודי חם הוא מתעניין במה שקורה בישראל. הוא גם אחד התורמים הכי גדולים למדינה, עשרות מיליונים בשנה, בלי שאף אחד יודע על זה".

אוקיי, אבל מלבד אהבתו לישראל, הציניקנים יזכירו שיש לו כאן גם עסקים. הוא הבעלים של כלל תעשיות, ונחשב גם מקורב לנתניהו.

"אז אומרים, אז מה, זה הכל שטויות. בלווטניק - אני מבטיח לך - יכבד כל ראש ממשלה שאנחנו כאזרחים נבחר. ראש ממשלת ישראל בשבילו זה דבר חשוב כי הוא ראש ממשלת ישראל, וזה לא משנה אם זה ביבי או יאיר או בוז'י. הוא לא ייתן לו מתנות וכל זה, ואין לו אג'נדה פוליטית. הוא מכבד וזהו".

איך אתה מתייחס לזה שנתניהו אומר שערוץ 10 הוא ערוץ של שמאל קיצוני?

"אני חושב שזכותנו להביע את דעתנו, וזכותו לא לאהוב דברים שאנחנו עושים".

הוא טוען שערוץ 10 רודף אותו.

"וערוץ 2 לא רודף אותו?".

מבחינתו גם ערוץ 2 רודף אותו.

"אז בסדר, מה אני יכול לעשות. אני לא מרגיש שאני רודף את נתניהו. אני לא אמור לדבר על דעותיי הפוליטיות, אבל דעותיי אינן משפיעות על דרוקר או על חודורוב או על נדב איל. בחצי הומור אני אגיד לך - לצערי".

כן התעמתת עם ירון לונדון במהלך שיחה עם עובדי הערוץ, אחרי שהוא תקף אתכם בעניין המינוי של סדן.

"לא היה לי שום עימות עם ירון לונדון, יש לי הערכה עמוקה והיכרות ארוכת שנים איתו והדברים הוצאו מקונטקסט. אני אמרתי ללונדון שאם הוא חושב שבעל הבית החדש שלו הולך לנהל את המקום הזה לפי קונייקטורות פוליטיות, אני מציע לו לא לעבוד פה, אם אתה לא מאמין בי אתה צריך לעזוב. והוא לא עזב כי הוא איש רציני והוא יודע שאני לא כזה".

אחר כך משמיע גלעדי גם דברים שאפשר למצוא בהם תסכול מכך שעיתונאי ערוץ 10 מתייחסים אליו ול-RGE, חברה שכאמור באה מהתחום, כפי שהתייחסו לכל בעלי המניות האחרים שלהם במהלך השנים. "אתה יודע, אי אפשר לשבת איתי בישיבה ולא לשמוע גם אותי. אני גדלתי עם האנשים האלה (העיתונאים), אל תטעה, הרבה מהם ייצגתי כל חיי. אני לא בא מפה (מצביע למעלה) אני בא מפה (מלמטה). וזה לא יעזור לאף אחד, גם אנשים כמוכם, אתה וידידיך העיתונאים, גם אתם טועים. זה גם קורה, אתה יודע".

לאחרונה פורסם ב"דה מרקר" שגולן יוכפז, רביב דרוקר וברוך קרא איימו להתפטר בגלל שבעלי הערוץ ניסו למנוע מהם לשדר תחקיר על מני נפתלי בתוכנית "המקור".

"אני לא מכיר את פרטי האירוע, ולא יודע אם זה קרה ככה, אבל זה לא מרגש אותי. כל שני וחמישי כולם מאיימים להתפטר. מה שיש כאן זו דינמיקה של גוף תקשורתי שגם בתוכו יש לפעמים ויכוחים לגיטימיים. עובדתית אף אחד לא התפטר, הכתבה שודרה, וכל השאר זה רכילות. מי שטוען שיש השפעה חיצונית על מה שמשודר על המסך של ערוץ 10, הוא מטורף".

"אני בעד המאסט סייל"

גם בגזרת ערוץ הספורט הייתה לגלעדי שנה סוערת. מחלוקת בין RGE ל-yes על תוספת תשלום שמגיעה ל-RGE לטענתה בעקבות תכנים משמעותיים שהוספו על ידה השנה לערוצים (משחקים מליגת העל בכדורגל ומשחקי מכבי תל אביב ביורוליג), גרמה לגלעדי להגיע במיוחד לארץ לפני כמה חודשים, ולהתחיל "לעשות בלגן". בפני צופי yes הוצבו מהמורות שונות בדרכם לצפות במשחקי מכבי ת"א ביורוליג (שהשותף השלישי ב-RGE, אודי רקנאטי, הוא מבעליה), והצדדים נגררו גם לבתי המשפט, שם הם נפגשו בהמשך שוב בעקבות הסכסוך סביב ערוץ הילדים, שגם אליו עוד נגיע.

איפה עומדת היום המחלוקת ביניכם לבין yes על ערוצי הספורט?

"יש גישור מאוד נחמד עם השופטת (הילה) גרסטל שבית המשפט קבע אותו. היא מצוינת, ואני אקבל כל החלטה שלה".

איך yes מסבירים את זה שהם לא מוכנים לשלם יותר על הזכויות הנוספות שקניתם?

"תשאל אותם, אני לא מבין את הנימוק שלהם. הם מנהלים מו"מ בשביל אולי להרוויח כמה לירות על ידי זה שיאיימו עלינו. אבל אנחנו לא כאלה חלשים, ואני מניח שבסוף הם ישלמו, הרי הם לא ימשיכו לקבל את הכדורגל ואת מכבי תל אביב בחינם".

אבל הם כן טוענים לדוגמה שכשאתם איבדתם את הליגה הספרדית לא הורדתם את המחיר שגביתם מהם.

"ברור שהורדנו".

בלי קשר ישיר לסכסוך עם yes, בפן העקרוני יותר, הציבור בארץ מרגיש שהעלות של צפייה בשידורי הספורט גבוהה מדי. תתמודד עם הטענה.

"זה חוסר הבנה מוחלט. אני לא מאשים את הציבור כי הוא לא יכול להבין ברזולוציות האלה שהן באמת מאוד דקות. אני יכול להגיד לך דבר אחד, ואת זה אמרתי גם בשיחות המעטות שהיו לי עם הרגולטורים בסיבוב הזה: את כל החבילה של חמשת ערוצי ספורט 5 (5, 5 פלוס, 5 לייב, 5 גולד וערוץ ה-HD) אנחנו מוכרים בממוצע של 15 שקל לבית אב בחודש".

זה הדיל שלכם עם yes ועם הוט?

"נכון. עכשיו תעשה אתה לבד את החישוב כמה הם לוקחים ממך, הצרכן".

על פי המחירונים הרשמיים של החברות, שלושת ערוצי הפרימיום של ספורט 5 עולים 51.5 שקל בחודש בהוט ו-60.5 שקל בחודש ב-yes.

זה פער עצום.

"הערוצים ש-RGE מספקת לכבלים וללוויין הם הערוצים הרווחיים ביותר שיש להם. המרג'ין (מרווח) שהם מפילים עליהם הוא הכי גבוה בשוק. על הדלתא הזאת (הפער בין העלות של ערוצי הספורט למחיר שבו הם נמכרים - י"כ) מממנים דברים אחרים שאולי יש להם קשיים בהם. מערכות גדולות, כל מיני עניינים, ערוצים לא רווחיים. הדמוניזציה שעושים לערוץ הספורט היא טיפשית וחסרת כל היגיון אבל אנשים לא נכנסים לרזולוציות האלה".

לדברי גלעדי, תקציב ערוץ הספורט עומד על 250 מיליון שקל בשנה. "מתוך זה 170 מיליון שקל זה עלות של זכויות שידור", הוא מסביר, "זה כסף שאני מעביר הלאה, להתאחדות, לאופ"א, למכבי - אני לא רואה מזה גרוש. כלומר, נשארו לי 80 מיליון שקל - זה העלות של כל הערוץ, עם המנהלים, עם הטאלנטים, עם ההפקות ועם המצלמות. אם אומרים לי תוריד 10 מיליון שקל, זה לא להוריד 10 מיליון שקל מה-250 אלא מה-80. זה אומר שאני צריך להוריד משכורת לקופמן, לעשות אולפן רק עם 2 מצלמות, לשים דיקטים ולא תפאורה יפה. אני לא יודע לעשות את זה. אני יודע לעשות משהו טוב. הציבור רוצה איכות, ואני מוכר איכות".

גם המדינה מנסה להוריד את המחירים של שידורי הספורט ולהכניס תחרות ל-yes ולהוט באמצעות חקיקה שתנהיג חובת מכירה של ערוצי ספורט ושל זכויות שידור של מפעלי ספורט. אתה מתנגד לזה?

"לא, אני בעד המאסט סייל".

אתה לא נאבק בנושא הזה? ראינו לחצים כבדים בעניין ועובדה שהחוק הזה, שהיה צריך להיות בתוך חוק ההסדרים, יצא ממנו.

"אתה ראית אותי נאבק? אני לא נאבק. אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אני מעריך מאוד את מועצת הכבלים, אני אדם שומר חוק, אבל בגילי המתקדם אין לי כוח ללכת לשם ולהתחיל להסביר, אז יש אנשים אחרים שהולכים בשמי רק כדי להסביר את ההיגיון (את RGE ייצג בדיונים בכנסת עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים - י"כ).

"אני טוען רק דבר אחד: כל משחק, הכללים שלו צריכים להיקבע לפני שהוא מתחיל. אם היום יבואו ויגידו 'עשית עסקה עם הכדורגל - יחד עם אלי עזור - ב-127 מיליון שקל לשנה, ואתה צריך לתת את זה לציבור ב-5 גרוש' - זה לא עובד".

"עשינו עם הוט שלום של אמיצים"

בספטמבר האחרון נחשף ב"גלובס" שב-yes מתכננים לנצל את נקודת היציאה שיש להם בחוזה עם RGE כדי להחליף את ערוץ הילדים הוותיק. מי יכול היה לשער אז שגם הכוונה הזאת, שאכן מומשה בתחילת השנה על ידי yes, תוליד מלחמה חריפה, ישיבות סוערות במועצת הכבלים והלוויין, דיונים משפטיים, ואולי הכי חשוב - לא מעט ילדים ובני נוער מתוסכלים.

בגללך ילדי ישראל לא יודעים איך נגמרת העונה הראשונה של הדרמה המוזיקלית "אובוי".

"אני לא אחראי לזה. yes היו יכולים אם הם היו רוצים לבקש להפסיק את החוזה שבועיים מאוחר יותר. נכון, הייתה להם נקודת יציאה עכשיו (ב-1 בינואר) אבל למה לצאת? מה הם הרוויחו מהיציאה הזאת? לא היה בה שום היגיון עסקי או כלכלי, לא היה בה שום דבר מלבד לנסות ללחוץ אותנו להסכמים טובים יותר בתחום הספורט".

מה שב-yes אכן לא ידעו כשעשו את התוכניות שלהם הוא שלשיטת RGE, נספח סודי שהוסף להסכם שנחתם בין החברות ב-2012, גורס שגם "ההפקות הבלעדיות" שביצעה RGE עבור yes (כלומר, תוכניות ששודרו רק בערוץ הילדים של yes ולא בהוט), נשארות בבעלותה במקרה של הפסקת ההסכם בין הצדדים. ב-yes שוללים את הפרשנות הזו בתוקף, ובית המשפט יכריע בה בסופו של דבר, אבל בינתיים פנייה בהולה שלה לקבל לידיה כבר כעת את ארבעת הפרקים האחרונים לעונה, נדחתה על ידי בית המשפט.

למה היה צריך את הנספח הסודי הזה, והאם הוא אכן קובע שההפקות הבלעדיות יישארו ברשותכם?

"תרשה לי לא להיכנס לנושאים האלה שיש בהם כיום דיונים משפטיים. הרי אני אישית לא הייתי בחדר הזה, לא ידעתי על זה ולא הייתי אפילו בארץ. הסבירו לי מה המשמעות של המכתב, אבל הצד השני חושב שהמשמעות היא אחרת, והשופט יקבע".

המאבק הזה מצטייר כמאוד אישי ואמוציונלי. איך היחסים שלך עם רון אילון, מנכ"ל yes, ועם שאול אלוביץ', הבעלים?

"אני כל הזמן מדבר עם שאול, והיחסים שלי איתו מצוינים. אנחנו גם מכירים אחד את השני הרבה שנים, ולא רוצים להגיע לעימותים אישיים. ולגבי רון אילון, אני יכול להגיד לך שאם אנחנו מתראים ברחוב אנחנו מעשנים סיגריה ביחד, שותים כוס קפה, וצוחקים. בשבילי הכל עסקי. אני לא יודע איך אחרים מקבלים את זה".

yes והוט מנהלים מו"מ מול המון ספקים, אתה קליינט קשה מבחינתם?

"תשאל אותם".

הם אומרים למשל שאתה אדם לא צפוי.

"אני מאוד צפוי, יכלו לעשות איתי חוזה ל-20 שנה, למה הם לא עשו? השיטה הזאת שכל שלוש שנים מחדשים הסכם זו בעיה שלהם, לא שלי. זה לא בגלל שאני לא נחמד, זה בגלל שהם מבקשים להחזיק את הכוח אצלם, וכל שלוש שנים להתעלל מחדש ולהתחיל לבלבל את המוח מחדש".

לאחרונה כן עשיתם חוזה לטווח ארוך יותר עם הוט על ערוצי הספורט.

"חד-משמעית. לראשונה הוט, בהנהלה החדשה שלה, עם פטריק דרהי כבעל בית ועם טל גרנות כמנהלת, הבינו את העניין ועשו חוזה יפה. חוזה לשש שנים. איך אמר בגין? עשינו שלום של אמיצים".

למה שלא תעשה שלום של אמיצים עם yes ורון אילון?

"אני מת לעשות. הם רוצים דברים יותר זולים ללקוחות, הם מאמינים שהם ישמרו את הלקוחות באותו ARPU (הכנסה ממוצעת מלקוח) גם אם הם יעשו דברים יותר זולים. אני לא יודע לעשות דברים יותר זולים, לא יכול. כמה כל תקציב ערוץ הילדים, אתה יודע? אולי 20 מיליון שקל בשנה. עכשיו נגיד שהייתי רוצה להוריד לרון 5 מיליון שקל במחיר, אין לי פה רווח כזה, זה לא שאני יכול פשוט להרוויח פחות, אני צריך לפגוע בתוכניות ובפורמטים. והרי את אותו ערוץ אני מוכר גם להוט, אז מה נעשה שם? חשבתם על זה?

"רון רוצה ערוץ פחות טוב, הוא לא רוצה שאני אוותר על רווח. מבחינתו שאני ארוויח אותו דבר. הוא חושב שהילדים יראו שנה-שנתיים, והם יתרגלו ויראו מה שנותנים. אני לא יודע לעשות דברים כאלה. אני לא במקצוע הזה, אני רוצה לעשות תמיד הכי טוב".

מ-yes נמסר בתגובה: "לצערנו, בוחר שוב מר גלעדי, איש רב פעלים ומפיק בכיר, להציג 'עובדות' לא נכונות, מסולפות ולציין נתונים מספריים שקריים. החלטת מונופול הספורט RGE לנהל את מלחמותיו על חשבון הצופים ולא בבית המשפט כמו בכל סכסוך כספי, להחשיך מסכים ולמנוע מהילדים לצפות בסדרה האהובה 'או בוי', הינה החלטה מונופוליסטית וכוחנית שאסור לתת לה להימשך".

מהוט נמסר בתגובה: "אנו מתפלאים על הנתונים המוצגים בכתבה אשר אין להם כל בסיס. אנו מציעים ללקוחותינו מגוון תכני ספורט שמרביתם מסופקים ללקוח ללא תשלום נוסף. האמרת מחירי הספורט מקורה בכשל רגולטורי המאפשר לחלק מהשחקנים בשוק להתמודד בבלעדיות על מפעלי ספורט, כדוגמת מכרז ליגת העל בכדורגל, שם מחירי הזכויות הרקיעו לפי שלושה ממחירן הקודם".

"אני חוזר לאהבה הראשונה שלי"

גלעדי נשוי בשלישית ואב לארבעה ("תפגוש את ארבעת הילדים שלי ואת אשתי, ותבין למה ניצחתי"). בפברואר ימלאו לו 62. הוא התחיל בתחום ההפקות והקולנוע, וגם ייצג אמנים בולטים רבים בתחום הבידור. לאחרונה נדמה היה שגלעדי יוכל להתפנות אל האהבה הראשונה שלו, הפעם באמצעות חברת הפקת הסרטים הלונדונית AI, שהקים שותפו, בלווטניק, אבל כאמור בחודשים האחרונים הוא שוהה בעיקר בארץ - אם כי גם זה יחסי: מיד לאחר הראיון שלנו המריא גלעדי ללונדון, ומשם המשיך לארה"ב.

נראה שמהרגע שמודי פרידמן יצא אתה בעצם הפכת למנכ"ל בפועל של RGE.

"לא לא, אז טוב שבאת. מודי, לפני שהוא עזב, הציע לבעלי המניות למנות את אור רם וירון שגב כמנכ"לים משותפים, הם שני אנשים מוכשרים שעבדו תחתיו שנים. נכון שבדיוק בתקופה הזאת הגיעו הרגעים הקשים עם yes, ויש את פיצול ערוץ 2, ויש את סלקום, ויש את פרטנר שאולי ייכנסו, אז הרגשתי שכיו"ר, אחרי הרבה שנים שאף אחד לא היה צריך אותי, אני גם פיזית אשב קצת פה בארץ. זאת תקופה מאוד סוערת ומעניינת".

ספר קצת על מה שאתה עושה בתחום הקולנוע עם AI.

"זאת חברה שאני משמש כיו"ר שלה, ועשינו עד היום ארבעה-חמישה סרטים מאוד גדולים. אני מקווה ששני הסרטים האחרונים שלנו 'הסרבן' שביים מל גיבסון, ו'שתיקה' של מרטין סקורסזה, יהיו מועמדים בצורה זו או אחרת לאוסקר בפברואר השנה. אחרי שהתחלתי את הקריירה בסרטים, עם מנחם גולן, ניתנה לי הזדמנות, בגילי המתקדם, לחזור לאהבה הראשונה שלי ולעשות דברים קצת אחרים. אתה יודע, החיים זה מחלה סופנית, אנחנו פה לתקופת זמן מוגבלת, אז אני מרגיש שעכשיו אני עושה דברים שאני אוהב, ואני מרגיש שאני עושה אותם בנאמנות לעצמי".

ב-RGE בחנו את האפשרות לקנות את "גלובס": "גופים שיתעקשו על הנייר לא יחזיקו מעמד לאורך זמן"

עוד לפני ש"גלובס" עבר באופן רשמי לידי כונסי נכסים מטעם בנק לאומי, הביעה קבוצת RGE עניין ברכישה שלו. ההצעה שהעלו בקבוצה, שהייתה רחוקה מלהגיע לפסים ממשיים, הייתה שונה מההצעות שנידונות כיום, בין היתר על רקע העובדה שהחוק אינו מאפשר לבעל שליטה בערוץ טלוויזיה להחזיק בעיתון יומי. כדי לעקוף זאת, וגם כחלק מהחזון של גלעדי ואנשי הקבוצה, המחשבה הייתה להפוך את "גלובס" לכלי תקשורת שמתקיים בעולמות הדיגיטל - אתר חזק ואפליקציה - שיוציא מהדורה מודפסת נרחבת רק בסופי השבוע. כל זאת, כמובן, תוך יצירת סינרגיה משמעותית עם ערוץ 10.

"בחנו את האפשרות לרכוש את 'גלובס', מכיוון שאנחנו בוחנים כל הזדמנות שקיימת בעולם התקשורת. היה לנו חזון מסוים, אבל זה לא התאים לתפישת העולם של 'גלובס', וירדתי מזה. לא עשיתי פאוארפול מוב", אומר על כך גלעדי.

"אני מעריך מאוד את 'גלובס', אני מנוי של 'גלובס', אבל בתפישת עולמי גופים שיתעקשו על הנייר לא יחזיקו מעמד לאורך זמן. בסוף זה הרי יקרה. 'גלובס' אולי יהיה המותג הכלכלי הכי טוב בישראל, אולי עם עוד כמה מותגים, אבל הוא יצטרך למצוא את דרכו לעולמות המודרניים של התקשורת".