שיקום נמל יפו - באמצעות שיווק השטחים המסחריים

המתחם הצפוני ההיסטורי יישמר והניהול יועבר לעירייה

בשבוע שעבר סיכמו מנכ"ל עיריית תל-אביב אריאל קפון, סמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל משה אדרי, ומנהל מחוז תל-אביב במינהל ירון ביבי, כי המינהל יחל באופן מיידי בתיכנון ובגיבוש מיכרז לשיווק ליזמים פרטיים שטחים בנמל יפו ב"מחסן מספר 1", כדי להזרים כסף לקופת הנמל לצורך תחילת השיקום והפיתוח. סוכם, כי עיריית תל-אביב, באמצעות המישלמה ליפו, בראשות תומר שרת, תהיה שותפה בקידום הפרוייקט במטרה להוציאו לפועל כבר בקיץ 2001. במקביל יקדם מהנדס העיר, דני קייזר, את תוכנית הנמל במטרה להביא לאישורה.

החלטת הממשלה מאוגוסט 93', להטיל על צוות בין משרדי להכין מתכונת מיכרז להפרטת הנמל, נתפשה על ידי "הירוקים", הדייגים וגורמים נוספים כהפקרה של נכס לאומי היסטורי רב חשיבות בידי כרישי נדל"ן. חוסר האמון גבר, ולמעשה הוכרזה על ידי כל הצדדים "מלחמה". תהליך ההידרדרות הפיסית של השטחים הציבוריים היבשתיים נמשך, כמו גם השטחים הימיים.

המישלמה ליפו החלה בהידברות מול כל הגופים המעורבים בנמל, והתברר, כי אחת הנקודות המרכזיות המקשות על קידום התוכנית היא אותה החלטת ממשלה בה הוחלט, לכאורה, על הפרטת הנמל.

בנובמבר 99' נערכה פגישה בין ראש העיר, מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל ושר האוצר. בעקבות כך הודיע שר האוצר, כי נמל יפו לא יופרט, כאשר ההכנסות משיווק השטחים המסחריים יממנו את פיתוח השטחים הציבוריים והמעגנה. כמו כן, השטחים הציבוריים והמעגנה יעברו לאחר פיתוחם לניהולה של עיריית תל-אביב. במסגרת דיונים סוכם, כי המתחם הצפוני, שהינו המתחם ההיסטורי המהווה נכס לאומי, יישמר ויפותח בהתאם. חלל המחסנים ישווק לצרכים מסחריים על פי תמהיל שימושים שישמור על אופיו של הנמל (בתי קפה, חניות למזכרות ועוד), השטחים הציבוריים והימיים יפותחו ויישמרו ברמה נאותה לרווחת הציבור.

לגבי המתחם הדרומי, המיועד ברובו למלונאות, מסתמנת הסכמה, כי המתחם ישמש בשלב ראשון כחנייה לנוחיותם של מבקרי הנמל.

לאחר שסומנו ההסכמות, פועלת העירייה בשיתוף עם מינהל מקרקעי ישראל לקידום תוכנית מוסכמת לנמל שבבסיסה ארבעה מהלכים מרכזיים:

פיתוח הנמל - תוקם ועדת היגוי משותפת למינהל מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב לפיתוח נמל יפו, שתפעל לשיווק השטחים המסחריים, בעיקר מחסן 1, כאשר ההכנסות מהשיווק יממנו את שיקום ופיתוח השטחים הציבוריים והימיים לרמה נאותה.

ניהול הנמל - כבר היום ברור, כי אחזקת השטח הימי גירעונית, ולכן חייבת להיות מאוזנת על ידי ההכנסות מהשטח היבשתי. בשלב ראשון מינהלת נמל יפו, השייכת למינהל מקרקעי ישראל ומנהלת בפועל את הנמל, תהיה אחראית לתחזוקה ולתיפעול. עם השלמת השיווק והפיתוח וקביעת מנגנון לניהול הנמל ואחזקתו השוטפת באופן מאוזן, יועבר הניהול לעיריית תל-אביב.

קידום התב"ע - השלמת התוכנית עד לאישורה, תוך הידברות עם כלל הגורמים הקשורים בתוכנית.

שיתוף הציבור - קידום פיתוח הנמל והמשך קידום התוכנית יבוצע בתיאום עם הגופים הירוקים, הדייגים והאחרים.