מנחם פינקלשטיין, ערן שנדר ומשה לדור - המועמדים המובילים לפרקליט המדינה

הוועדה למינוי פרקליט המדינה קיימה אתמול דיון ממושך * השופטת אופיר-תום הסירה מועמדותה

הפצ"ר, אלוף מנחם פינקלשטיין, ראש מח"ש לשעבר, ערן שנדר, ופרקליט מחוז ירושלים לשעבר, משה לדור, הם בעלי הסיכויים הגבוהים לקבלת תפקיד פרקליט המדינה. כך עולה מדיון ממושך של הוועדה למינוי פרקליט מדינה, שהתקיים אתמול (ג'), והסתיים אחר חצות.

חברי הוועדה דנו לראשונה במועמדויות השונות - 9 במספר. המועמדים הם: פינקלשטיין, שנדר, לדור, המשנים לפרקליטת המדינה, שי ניצן ונאוה בן-אור; מנהלת המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, דבורה חן; עורך הדין הפרטי, יהודה וינשטיין; פרקליטת מחוז הדרום, יסכה ליבוביץ; מנהלת המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה לשעבר, טליה ששון.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ברכה אופיר-תום, הודיעה הבוקר (ד') על הסרת מועמדותה. אופיר-תום קיבלה פנייה מהוועדה, ורואיינה בשבוע שעבר. לדברי מקורביה, אופיר-תום התלבטה מלכתחילה אם להיענות לאתגר, אך בסופו של דבר החליטה כי אינה מעוניינת.

בדיון דנו חברי הוועדה, בראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בכל אחד מהמועמדים. חברי הוועדה, מלבד מזוז, הם מנהל בתי המשפט הנכנס, בעז אוקון, נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, השופט לשעבר, ורדי זיילר, פרופ' דפנה ברק-ארז, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, ונציגת לשכת עוה"ד, עו"ד רחל תורן-כהן.

בדיון התבטאו רבים מחברי הוועדה, כי הפרקליטות זקוקה לשינוי. כפועל יוצא מכך, מי שיכול להוביל שינוי, הוא אדם חיצוני או איש פרקליטות לשעבר, שתפיסתו שונה מהתפיסה הקיימת. בדיון ביקש מזוז מחברי הוועדה, כי ישקלו את השיקול הענייני - מי האדם שיוכל להוביל שינוי תפיסתי בפרקליטות.

גורמים משפטיים אמרו עם זאת, כי לא מוקדם עדיין לסתום את הגולל על סיכויה של המשנה לפרקליטת המדינה, נאוה בן-אור. וזאת, על רקע העובדה שבן-אור היא ממחנה פרקליטת המדינה לשעבר, עדנה ארבל, והקרע העמוק בין מזוז לבין מחנה ארבל.

בדיון ציין מזוז ביחס לבן-אור, כי הוא מעריך את יכולתה המקצועית. עם זאת, העריכו הגורמים, כי על רקע הקרע, קשה להניח שמזוז יתמוך במינויה, ומאחר שהוא אמור לעבוד איתה, קשה להניח שחברי הוועדה האחרים ימליצו עליה בניגוד לדעתו. נראה, כי גם לחן יש סיכוי מסוים להיבחר.