ניסוי מוצלח של מערכת ההגנה מפני ירי קטיושות וקסאמים - ה"נאוטילוס"

הניסוי המוצלח נערך בשבוע שעבר בארה"ב * ראש "חומה": "ה'חץ' הוכיח כושרו בניסוי שנכשל"

בעוד מהנדסי מערכת ה"חץ" מלקקים את הפצעים כתוצאה מהניסוי הכושל במערכת ביום חמישי שעבר, בוצע ביום שלישי ניסוי מוצלח של מערכת אחרת המיועדת להגנה מפני רקטות וטילים קצרי טווח, ה"נאוטילוס". במסגרת הניסוי הצליחה המערכת ליירט פצצות מרגמה ששוגרו בבודדת ובמטח.

הניסוי במערכת נערך באתר הניסוי "וויט סנדס" בניו-מקסיקו על-ידי משרד ההגנה האמריקני, משרד הביטחון הישראלי וחברת נורת'רופ-גרומאן, הקבלן הראשי בפרויקט.

מטרת התוכנית היא לתכנן ולפתח מערכת נשק המסגלת להשמיד מטרות באוויר באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה. קשת המטרות שנגדן מפותחת המערכת כוללות חימוש תלול מסלול בטווחים קצרים, החל מפצצות מרגמה ופגזי ארטילריה, עבור ברקטות לצרכים קצרים, דוגמת רקטות הקסאם והקטיושה, וכלה ברקטות קרקע-קרקע לטווחים בינוניים, דוגמת רקטות הפאג'ר המצויות באלפיה כיום בידי החזבאללה בלבנון.

דוברת משרד הביטחון, רחל ניידק-אשכנזי, מסרה, כי יעבור זמן רב עד שמערכת הנאוטילוס תגיע לבשלות מבצעית.

הניסוי במערכת החץ שבוצע ביום חמישי בקליפורניה נכשל ובמסגרתו לא הצליח טיל החץ ליירט טיל מטרה שדימה טיל קרקע-קרקע מתקדם מהסוג שבו מצוידות מדינות האיזור, דוגמת "סקאד D".

על-פי הנתונים שנמסרו לאחר הניסוי, שוגר טיל המטרה ממטוס, והתגלה ע"י מכ"ם ה"אורן ירוק" של מערכת החץ. הנתונים הועברו למרכז ניהול הירי שחישב תוכנית הגנה נגד המטרה, וטיל החץ שוגר.

החץ טס במסלול לכיוון המטרה, אולם לא פגע בה. ההערכה בקרב עורכי הניסוי היא, כי הכישלון נבע מתקלה במערכת הניווט והניהוג של טיל החץ המיירט, ולא מתקלה מערכתית.

ראש מינהלת "חומה" במשרד הביטחון, אריה הרצוג, האחראי על תוכנית הפיתוח של החץ, אמר בסוף השבוע, כי "משימת היירוט לא בוצעה, אך בכל מה ששייך ליכולת לטפל במטרה שהופרדה, הוכיחה המערכת את כושרה". לדבריו, לניסוי לא תהיה השלכה על מבצעיות מערכת הנשק הפועלת כיום בחיל האוויר.