בנק לאומי יפרסם בשבוע הבא דו"ח אחריות חברתית לשנת 2006

אחת מנקודות המפנה בהעסקת עובדי קבלן בבנקים הייתה לפני כחודשיים, כאשר בית הדין לעבודה חייב את בנק הפועלים לשאת באחריות לפיטוריה של עובדת ניקיון שהועסקה בבנק ופוטרה במהלך הריונה

בנק לאומי מתכוון לפרסם בשבוע הבא דו"ח אחריות חברתית לשנת 2006, בצמוד להצגת הדוחות הכספיים. זו הפעם הראשונה שלאומי מפרסם דוח כזה, שזכה אף לציון B הנחשב לבינוני, על ידי ארגון GRI.

הארגון הוא גוף בינלאומי שמאגד דוחות וולונטריים של חברות גדולות, המדווחות על פעילותם הכלכלית, חברתית וסביבתית. הגוף הישראלי הראשון שפרסם דוח כזה כבר לפני שנתיים הוא בנק דיסקונט, אולם לאומי הוא הראשון שהעביר את הדוח לשיפוטו של ה- GRI.

אייל צופן, ממערך משאבי האנוש בבנק, הסביר ל"גלובס" כי הדיווח החברתי כולל התייחסות לזכויות האדם בבנק, פערים בין גברים לנשים בעבודה ומגוון האוכלוסייה המועסקת בבנק. בתחום הסביבתי מדווח הבנק על כמות צריכת הנייר, הדיו, החשמל והמים, כדי לאמוד את אפשרות החיסכון במשאבים מתכלים. בהיבט הכלכלי דווח הבנק על מדיניותו כלפי ספקים, תשלומים בגין ארנונה וכדומה.

"זה הישג יוצא מגדר הרגיל עבור ארגון שמפרסם לראשונה דוח חברתי", אמר מנכ"ל GRI, ארנסט ליטרינגן, למנכ"ל לאומי, גליה מאור. "ההצלחה של לאומי תיתן השראה לחברות ישראליות נוספות לאמץ את עקרונות ה- GRI, כחלק מהותי בתפיסתם העסקית", הוסיף ליטרינגן.

הדיווח כלל גם התייחסות מיוחדת להעסקת עובדי קבלן בבנק, לפיה לאומי חותם על הסכמים מול הקבלנים וחברות כוח האדם, שמתחייבים לשלם לעובדים על פי החוק וההסכמים הקיבוציים. אולם, בבנק הודו היום כי אין בכוונתם לשנות את מדיניות המכרזים, ולקבוע מחיר מינימום לשעת עבודה, שיחייב את הקבלנים להעסיק עובדים כחוק ולא יאפשר מכרזי הפסד. "יש גבול לכמה שניתן לחדור לכיסא של הקבלן ולהתחיל להורות לו כמה לשלם", הסביר צופן. לדבריו, בלאומי מעדיפים לנקוט באכיפה רטרואקטיבית, כדוגמת בחינה מדגמית של תלושי השכר לעובדים. הוא ציין כי הוקמה ועדה בבנק בראשות עו"ד חיצוני, שתבחן את ההתקשרויות עם הקבלנים. עובדי הקבלן בלאומי מועסקים כיום לא רק בתפקידי ניקיון ואבטחה, אלא גם ככספרים ובתפקידים שונים המחייבים השכלה מתאימה.

בדרישה של לאומי לשלם לעובדים על פי החוק אין כל חדש. בכל החוזים עליהם חותמים קבלני כוח האדם עם גופים שונים הם נדרשים לעמוד בתנאי ההעסקה על פי חוק, אולם במקרים רבים המעסיק בפועל דורש מן הקבלן מחיר עבודה הנמוך מכדי היכולת לשלם לעובדים על פי חוק.

אחת מנקודות המפנה בהעסקת עובדי קבלן בבנקים הייתה לפני כחודשיים, כאשר בית הדין לעבודה חייב את בנק הפועלים לשאת באחריות לפיטוריה של עובדת ניקיון שהועסקה בבנק ופוטרה במהלך הריונה. בלאומי ציינו כי אין ב"אחריות החברתית" על עובדי הקבלן, משום הכרה ביחסי עובד מעביד. בלאומי הודו גם שארגון ה- GRI אינו מבצע ביקורת לפני מתן הציון לדו"ח, אלא מתבסס על המסמכים שהוצגו לו.