אין חגיגה בלי עוגה מרהיבה: קבלו הצצה לטרנד עיצוב העוגות

אם לפני עשר שנים היו בארץ מאה מעצבי עוגות, כיום יש יותר מאלף, לא כולל את אלפי החובבנים שמשתתפים בסדנאות ובקבוצות בפייסבוק ■ יש גם איגוד וספרות מקצועית ותחרות עיצוב במיוחד לפורים

מרב סריג 15.03.2014

קודם כול, הנמכתי ציפיות ודאגתי ליידע את מעצבת העוגות יפעת פרי דפנא שיש לי שתי ידיים שמאליות. "כולם אומרים את זה, ובסוף יוצאת להם עוגה מהממת", הרגיעה אותי בשיחת הטלפון המקדימה לסדנה. בזמן האחרון קשה להימלט מהן - אם בעבר היו העוגות המעוצבות פריט חובה בחתונות בלבד, כיום אין חגיגה בלי עוגה, ורצוי עם דמויות מפוסלות, תפאורה מרהיבה ומבני תלת ממד. אני מבינה מה כל-כך קוסם בדבר הזה: עוגה מעוצבת, צבעונית ומרהיבה הופכת מיד למסמר המסיבה. זה מפעים, זה משמח, זה רב חושי - לאכול עם העיניים.

"אם לפני עשר שנים היו כאן מאה מעצבי עוגות, היום יש יותר מאלף, לא כולל אלפי החובבנים שנוגעים בתחום", אומרת לילך צבר-נקאש, מנכ"לית איגוד אמני העוגות בישראל, שהוקם החודש כדי לעודד את התחום ולפתח לו מודעות. את התהוותו של הטרנד היא מייחסת לעלייה החדה בכמות סדנאות בצק הסוכר שמתקיימות בארץ, ההדרכות האינטרנטיות הרבות ("לכל מעצבת היום יש קבוצה בפייסבוק, שבה תוכלי לקבל מענה תוך שניות על כל שאלה שתעלה", אומרת צבר-נקש), הנגישות לחומרי הגלם ולכלי העבודה, התאוצה שצברו הפקות הענק דוגמת הבת מצווש וכמובן, ההנאה הצרופה שבדבר. "זה ממכר", היא מסכמת, "זאת אמנות, זאת תרפיה, זאת מלאכת יד".

לאהוב את הבצק

בביתה של המארחת בגדרה ישבו סביב שולחן מצופה ביריעת ניילון שמונה נשים. הן שם כי זה כיף ליצור, לגעת בחומר ולעצב (מתי בפעם האחרונה שיחקתם בפלסטלינה?) - ובעיקר, כי הן רוצות לדעת להכין לילדיהן עוגות מעוצבות בעצמן. "זה יכול לחסוך הרבה כסף", אמרה אחת מהן בצדק; עוגה מעוצבת בסיסית מתחילה ב-250 שקלים ויכולה להגיע לכמה אלפי שקלים טובים. "אין סיפוק גדול יותר מלהכין את העוגה של הילד שלך בעצמך", אמרה אחרת.

גם אני פה כדי לעזור לעצמי להיות האימא המושלמת. עוד חודש וחצי יש לו יום הולדת והבקשות השנה מאתגרות מתמיד. "ליומולדת בגן אני רוצה עוגת זבלונים", ביקש בן ה-5, "ליומולדת בבית אני רוצה עוגת כדורגל". קטן עליי; סדנה אחת ואני שם. "את אופטימית", צוחקת פרי דפנא.

"כשמדובר בעוגות מעוצבות, השמיים הם הגבול", היא אומרת בפתח הסדנה ומוכיחה זאת עם דוגמאות של עוגות מספרים של המעצבים הנערצים עליה. אצל אחת מהם, קולט פיטרס, שמתמחה בעוגות קומות, למדה כשהתגוררה בארצות הברית. המעצבת השנייה היא דבי בראונס האנגלייה, שמתמחה בעוגות פיסוליות (ראו ספרים מומלצים). "עוגה מעוצבת דורשת חשיבה, תכנון מוקדם, לעתים סקיצה. חשוב להתייחס לצבעוניות של העוגה, להתאים אותה לאירוע, למסר שרוצים להעביר, לאווירה שרוצים לייצר", אומרת פרי דפנא.

הזמן קצר והמלאכה מרובה. תחילה אנחנו מצפות את העוגה בקרם חמאה (שנועד לקשר בין העוגה לבצק הסוכר שיונח עליו). בהמשך אנחנו צובעות את הבצק (אני הולכת על ירוק בהשראת מגרש כדורגל; עדיין לא ויתרתי), מרדדות אותו לגודל הרצוי, מלבישות אותו על העוגה ומחליקות אותו במגהץ "חום ואהבה", כמו שאומרת פרי דפנא. מילת המפתח שלה היא "לשחרר"; השאיפה לפרפקציוניזם היא האויב של ההנאה כאן. "תאהבו את הבצק שלכן", אומרת פרי דפנא, "והוא יאהב אתכן חזרה".

פלאי ארגז הכלים

כשהעוגות עטופות למשעי (פרי דפנא היא מורה מעצימה, ואנחנו תלמידות נורא מוכשרות), שולפת המעצבת האנרגטית את ארגז כלי העבודה המרשים שלה: צובטנים (ליצירת עיטורים ודוגמאות), חיתוכיות (ליצירת צורות), שבלונות (ליצירת דמויות), מכחולים, חותמות, אבקות אכילות, צבעי מאכל ועוד. היא מדגימה שלל קישוטים, עיטורים וטכניקות ואנחנו מוקסמות - פתאום הכול נראה קצת פחות מאיים.

את חלום עוגת הכדורגל אני ממירה בעוגת פו הדוב מתקתקה, עם פרפרים, פרחים צבעוניים, כוכבים ולבבות - עוגה קסומה ומשמחת שתלך למחרת הסדנה ליום הולדת שנה של בן של חברה ותקצור מחמאות רבות. צבר-נקאש צודקת. זה ממכר הסיפור הזה (כבר שבוע שאני חורשת ביוטיוב את "איך לעצב עוגת כריות נסיכותית מושלמת"). היום הודעתי לפרי דפנא שתשמור לי מקום בסדנת הדמויות הבאה שלה. יש לי מטרה ואני נחושה להשיג אותה - ויש לי דד ליין, ה-15 באפריל.

עוגות פורימיות

לראשונה בישראל: תחרות עיצוב עוגות

בפורים תיערך בישראל לראשונה תחרות עיצוב עוגות בנושא קרנבל. במסגרת התחרות יציגו עשרות אמני עוגות ישראלים עוגות שיישפטו על-פי קריטריונים של התרשמות כללית, רמת עיטוף וגימור, מקוריות, יצירתיות, מורכבות וטכניקה. לאחר השיפוט יוצגו העוגות לקהל הרחב במשך ארבעה ימים, שבמסגרתם יערכו גם סדנאות לילדים לעיצוב ליצנים מבצק סוכר.

14-17.3 במרכז לתיאטרון בובות חולון.

מועדי הסדנאות: שבת (15.3) - 10:00 ו-12:00, שני (17.3) - 10:00, 11:15 ו-12:30. כניסה לתערוכה: 15 שקלים. השתתפות בסדנה: 30 שקלים (כולל כניסה למוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות ולתערוכת עיצוב העוגות).

מתכונים

עוגה בסיסית

לבסיס של עוגה בחושה (לתבנית בקוטר 26)

חומרים: 5 ביצים, 1 כוס קמח, 1 כוס שוקולית, שלושת רבעי כוס סוכר, שלושת רבעי כוס שמן, 10 גרם אבקת אפייה (שקית), 1 שקית סוכר וניל.

הכנה: מערבבים יחד במיקסר ומעבירים לתבנית משומנת. אופים כ-40 דקות ב-180 מעלות.מקררים, ומצפים בקרם חמאה.

לקרם החמאה שמתחת לבצק הסוכר

חומרים: 100 גרם חמאה, 200 גרם אבקת סוכר, 1-2 כפיות מים.

הכנה: מערבבים יחד במיקסר עם וו גיטרה כ-5 דקות. מורחים על העוגה בשכבה אחידה וחלקה לפני כיסוי העוגה בבצק סוכר.

עוטפים בבצק סוכר: צובעים את בצק הסוכר בצבע הרצוי ומרדדים על משטח מקומח קלות בקורנפלור לעלה בקוטר המתאים (קוטר הבצק המרודד = קוטר העוגה פעמיים גובה העוגה. לעוגת 26 סנטימטרים, לדוגמה, יש לרדד עיגול בקוטר 36 סנטימטרים: 26 סנטימטרים 5X2). אין להפוך את העלה בזמן הרידוד. מחליקים את העלה בידיים או בעזרת מחליק ייעודי, מקפלים את הבצק על המערוך, מצמידים אותו לדופן הקדמית של העוגה ומלבישים על העוגה. מחליקים שוב את הבצק, מצמידים אותו לדפנות וחותכים את השוליים עם גלגלת חיתוך. מקשטים ברויאל אייסינג (קרם לקישוט).

לרויאל אייסינג

חומרים: 1 חלבון ביצה או תחליף (אבקת אלבומין עם קצת מים), 250 גרם אבקת סוכר, מעט מיץ לימון, מעט תמצית טעם, מים לפי הסמיכות הנדרשת (בכל מקרה מדובר בכל פעם בכמה טיפות עד שמגיעים לרמת הסמיכות הרצויה).

הכנה: מערבבים יחד במיקסר לקבלת מרקם אחיד. מעבירים לשקית זילוף ומקשטים.

מתכון של יפעת פרי דפנא - עוגות מעוצבות

ספרי הדרכה מומלצים

ישראלים. "סודות של בצק סוכר" (הוצאת אנונימה) - איש הפלסטלינה רוני אורן חבר למעצבת העוגות טל קרן כץ וביחד הם יצרו ספר עוגות יום הולדת עוצרות נשימה (ספר ראשון בסדרת ספרים העוסקת בנושא. השני, קאפקייקס, יצא בחודשים הקרובים). השניים ידריכו אתכם צעד אחר צעד איך לעצב בבצק סוכר, כולל רעיונות מעשיים ומעוררי השראה. שני ספרים נוספים הם "עוגות שעושות מסיבות" ו"מסיבות מתוקות" (הוצאת קוראים) של המעצבות מוני רוקח אוחנה ולילך קסיאלי - שיפמן. גם שם, שפע רעיונות עיצוביים, תמונות מרהיבות והסברים מדויקים לעיצוב בבצק סוכר.

חו"ל. הספרים של המעצבת האנגלייה דבי בראון (Debbie Brown's), שמתמחה בעוגות פיסוליות, ספרים של המעצבת האמריקאית קולט פיטרס (Colette peters), שמתמחה בעוגות קומות, וספרים של המעצבת האיטלקייה Molly, שגם תגיע לישראל בחודש הבא לכמה סדנאות.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מתכונים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.