הסעיף שנובל לא תוותר עליו - לא משנה מה בג"ץ יחליט

סעיף היציבות הוא לב-ליבו של המתווה ■ לאמריקאים לא משנה אם הוא יעבור בחקיקה או לא - מבחינתם כל מהלך שישראל תעשה הוא לא משהו שאפשר לסמוך עליו ■ דעה / עמירם ברקת

עמירם ברקת 16.02.2016

לוסון פרימן, טקסני גבה קומה וחביב, ניהל את פעילותה של נובל אנרג'י בישראל עד לפני שנתיים. לפני שחזר לארה"ב שאלו אותו מה הוא לוקח איתו מהשנים שעבד בישראל, מעבר לדברים הידועים והמוכרים. "משפט אחד", השיב פרימן "We've been thinking" - "עשינו חשיבה מחדש" - בתרגום חופשי.

המשפט הזה הוא תמצות החוויה הישראלית עבור נובל. המנטליות של נובל מעריכה יותר מכל לחיצת יד ואמון הדדי. התמונה שתלויה בחדר האוכל של החברה מציגה שני בוקרים לוחצים ידיים. ככה עושים עסקים בטקסס. בלי הסכמים ועו"ד. אבל הישראלים, בכל פעם שמגיעים איתם לסיכום, מודיעים על רצונם לשנות ולתקן. לחשב מסלול מחדש, אם להזכיר את תרומתה של אפליקציית WAZE לשפה העברית. בטקסס לא עושים עסקים עם מישהו שאין לו מילה, אבל לנובל אין הרבה ברירות. במצבה הנוכחי, כשהתרסקות מחיר הגז והנפט מאיימת למוטט את השקעותיה בשדות פצלי גז בארה"ב, היא נצמדת בכל כוחה למאגרי הגז בישראל, לתזרים הפנטסטי של מאגר "תמר", לגז שנמכר במחירים יציבים הודות להתעקשות הרגולטור הישראלי. אז האמריקאים חורקים שיניים וממשיכים.

כל ההקדמה הזו באה לומר דבר אחד: סעיף היציבות במתווה הוא לא עוד סעיף שפתוח למו"מ מבחינתה של נובל. זהו לב-ליבו של המתווה. הסעיף שבלעדיו אין. לאמריקאים לא ממש משנה אם הסעיף הזה יעבור בחקיקה או לא - מבחינתם שום דבר שישראל תעשה הוא לא משהו שאפשר לסמוך עליו. הם תולים את יהבם בבוררות הבינלאומית. זה לא סוד שבצוות קנדל שניהל את המו"מ על המתווה לא אהבו את סעיף היציבות. כפי שפרסמנו כאן בעבר החתימה על ההסדר התעכבה בגלל דרישת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, להגביל ולצמצם אותו.

ליכט ידע על מה הוא מדבר. הרמז ששיגרו אתמול שופטי בג"ץ למדינה לא היה יכול להיות עבה יותר: "סעיף היציבות במתווה לא יכול לעבור בצורתו הנוכחית". סעיף 52, שינויי המס, השיקולים היעני-מדיניים - כל אלה דברים שאפשר איכשהו להחליק. אבל הצפרדע הזו שנקראת סעיף היציבות גדולה מדי מכדי שהשופטים יוכלו לבלוע. כפי שצפינו כאן לפני שבוע, סעיף היציבות הוא מקור אי-היציבות של המתווה כולו.

בג"ץ אינו שש לקחת על עצמו אחריות להשלכות של פיצוץ מתווה הגז, גם ללא נבואות הזעם של שטייניץ ונתניהו. השאלה עכשיו היא מה תעשה הממשלה. האם תוציא את הערמונים מהאש עבור בג"ץ? האופציה של חקיקה איננה עומדת על הפרק, אין שום סיכוי שנתניהו יחזור לכנסת עם מתווה הגז. הפרקליטות נשלחה להביא פתרון יצירתי - ויש לה 7 ימים לעשות את זה.

 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנימין נתניהוגז טבעינובל אנרג'יאבי ליכטבג"ץ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.