לא לפחד מהנפט: כך תמצאו השקעות גם בסקטור האנרגיה

שוק המניות הדובי מחייב בחירה זהירה של אפיקי השקעה והתמקדות בחברות איתנות פיננסית שיוכלו לצלוח את התקופה המאתגרת ■ הן יכולות להיות גם מסקטור האנרגיה המסוכן, העיקר שיהיו בעלות מדיניות של חלוקת דיבידנד קבועה ■ השילוב המעניין הזה מוצע בקרן הסל iShares Core High Dividend

נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מתחילת השנה הנוכחית הפגינו שוקי המניות חולשה ניכרת, וחלקם הגדול עברו רשמית למצב שוק דובי, לראשונה מאז המשבר הפיננסי העולמי של שנת 2008. מדדי המניות ירדו חדות בינואר והמשיכו את המגמה השלילית גם בתחילת חודש פברואר, אם כי לאחרונה הם מציגים סימני התייצבות מסוימים. לאחר הירידות החדות במיוחד, ניתן בהחלט לצפות לתיקון כלפי מעלה, אך גם למול השיפור בסנטימנט המשקיעים יש לדעתנו לשמור על זהירות בבחירת אפיקי השקעה.

המצב החדש של שוק דובי מחייב התנהגות שונה מהמקובל בתקופת הגאות של השנים האחרונות. המיקוד בהשקעה חייב לעבור ממניות בעלות ביטא גבוהה (רגישות לתנודתיות השוק המבטאת רמת סיכון בני"ע) שמציגות תשואת יתר בתקופות הצמיחה הכלכלית, למניות של חברות סולידיות בעלות מובילות שוק ואיתנות פיננסית, חברות שעשויות לעבור את התקופה המאתגרת הנוכחית עם נזק מוגבל. השיקול המרכזי בבחירת השקעות בהקשר זה הוא חלוקת הדיבידנד, שאמורה לספק תשואה שוטפת למשקיע והיא אטרקטיבית בהשוואה לתשואות אפסיות בשוק איגרות החוב, אך כמובן אינה מסכנת את תזרימי המזומנים של החברות.

במקביל לחיפוש אפיקי השקעות המניבים תשואת דיבידנד גבוהה, אפשרות נוספת שנשקלת על-ידי המשקיעים כיום היא חשיפה לסקטור האנרגיה, שעבר מהלך של ירידות חדות בשנתיים האחרונות. הסיכון המרבי בהשקעה בסקטור האנרגיה הוא כמובן חברות בעלות מצב פיננסי ירוד, שעלולות להיפגע בסביבת מחירי הנפט והגז הנמוכים, כך שמניותיהן טומנות פוטנציאל להפסדי הון. מנגד, החברות המובילות בסקטור, שהן בעלות פעילות מפוזרת, עשויות אף ליהנות מהמשבר בשוק האנרגיה ומנפילת השחקנים החלשים.

ניתן לשלב השקעה בחברות גדולות בעלות אופי דפנסיבי, עם חשיפה לחברות האנרגיה המובילות והחזקות בעולם מבחינה תפעולית ופיננסית, וזאת באמצעות קרן הסל iShares Core High Dividend ETF (סימול: HDV). הקרן המנוהלת על-ידי חברת בלקרוק, השחקנית המובילה בתחום ניהול נכסים, הוקמה במארס 2011 וצברה מאז נכסים בסך של כ-4.3 מיליארד דולר. החברה הינה סחירה, עם מחזור יומי של כ-35 מיליון דולר, וגובה דמי ניהול נמוכים יחסית של 0.12% בשנה.

היתרון הגדול של קרן HDV הוא תשואת הדיבידנד הגבוהה שעומדת על כ-3.9% - מעל מרבית קרנות הסל המתמחות בתחום חברות הדיבידנד (המניבות תשואה שבין 2.5%-3% בממוצע).

ענקיות אנרגיה, תרופות וצריכה

אחת מהסיבות לתשואה הכה גבוהה היא חשיפה ניכרת לסקטור האנרגיה, שאחראי על כ-21% מהחזקות הקרן. שני סקטורים מובילים נוספים הם סקטורים דפנסיביים של הצריכה הבסיסית (Consumer Staples), המהווה נתח של כ-23% בהרכב הקרן, והבריאות (Health Care) המהווה כ-17% מנכסי הקרן; סקטור התשתיות (Utilities), מגזר דפנסיבי נוסף, מוצג בהרכב הקרן במשקל של כ-10% - מעל משקל הסקטור במדד S&P500 הרחב, אך עדיין נמוך בהשוואה למרבית קרנות הסל של הדיבידנד.

סקטורים מחזוריים כגון הפיננסים, צריכת המותרות והתעשייה זוכים למשקל-חסר בהרכב קרן HDV, עם נתחים של כ-2%, כ-4% וכ-6% בהתאמה, ואילו משקלו של סקטור הסחורות, שהוא מחזורי במיוחד, קרוב ל-0.

חשוב להדגיש כי מרבית החשיפה לסקטור האנרגיה, אשר כאמור טמונים בו סיכונים רבים, היא דרך שתי החברות המובילות: אקסון מוביל (סימול: XOM) ושברון (CVX) - המהוות יחד נתח מצרפי של כ-17% מסך נכסי הקרן (לעומת נתח של כ-21% בסקטור האנרגיה כולו). נציין, כי שתי החברות הינן הנציגות הבודדות בענף האנרגיה בארה"ב שמחזיקות בפעילות זיקוק לצד פעילות הפקת האנרגיה, כאשר פעילות הזיקוק שנהנית מרווחיות נאה ומתזרימי מזומנים חזקים מפצה על החולשה בתחום ההפקה. שתי החברות נהנות ממאזנים חזקים, בשונה משחקנים אחרים בענף, והודיעו לאחרונה על הורדה ניכרת בהשקעות קפיטליות, אך מבלי לפגוע במדיניות הדיבידנד.

חברות נוספות שמקבלות נתח גבוה בהרכב קרן HDV הן: מובילת שירותי תקשורת וריזון (VZ, נתח של כ-8.5% מנכסי הקרן); חברות התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ), פייזר (PFE) ומרק (MRK), עם משקלות של כ-7%, 5.4% ו-4.2% בהתאמה; והחברות המובילות בתחום מוצרי הצריכה - פרוקטר אנד גמבל (PG, כ-6.5% מהקרן), פיליפ מוריס (PM, כ-5.7% מהקרן) וקוקה קולה (KO, כ-4.6% מנכסי הקרן).

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
וול סטריטחברות אנרגיהמניותנפטקרנות סל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.