משפחת איתני חוגגת, אלי אבידר מארח משלחת מאפריקה

וגם: גיא בלושינסקי ורוני מאנה ארגנו קבוצת רכישה למגדל חדש בכניסה לגבעתיים - והשבוע הונחה אבן-הפינה

שירי דובר 17.03.2016

המפתח העסקי לערוצים מדיניים

משלחת אנשי עסקים מאפריקה הגיעה לישראל במטרה לאתר הזדמנויות בתחומים שונים

הפוטנציאל העסקי של ישראל עם מדינות יבשת אפריקה אינו חדש, ובמסגרת הקשרים ההדדיים האלה הגיעה השבוע לישראל משלחת מיוחדת של אנשי עסקים מהיבשת, שבראשם עומדת אובי אזקווסילי, סגנית נשיא הבנק העולמי לענייני אפריקה, לשעבר שרת החינוך בממשלת ניגריה.

ליתר דיוק מדובר היה במפגש תלת-יבשתי, מאחר שאת חברי המשלחת הזמין הוועד היהודי אמריקאי AJC.

אלי אבידר, נשיא לשכת המסחר ישראל אפריקה, פתח את האירוע אליו הוזמנו האורחים והזכיר בדבריו כי "דרך העסקים ניתן לפתח אף קשרים מדיניים החשובים לישראל בעת הזו יותר מתמיד".

אזקווסילי, מצדה, בחרה להתייחס בדבריה לקמפיין שיזמה לשחרור הבנות החטופות בניגריה. היא סיפרה כי נפגשה בעניין זה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וטענה בפניו כי ארה"ב כמו יתר מדינות העולם, לא עושים די הצורך כדי לשחררן.

בין האורחים שהגיעו בכדי להקשיב, לזהות ולממש את הפוטנציאל העסקי ניתן למנות את אנדרו רוגסירה, בעלי מותג קפה אוגנדי; ויריגיליו פרנציסקו, נשיא TDM, תאגיד תקשורת ממוזמביק; גיל השכל, לשעבר שגריר ישראל בקניה; רועי בניאמי ועמי לוסטיג, ראשי קבוצת LR; שמואל שניצר, יו"ר מכון היהלומים; ח"כ אברהם נגטסה; ואחרים.

לוסטיג, אזקווסילי ואבידר / צילום: אלעד גוטמן
 לוסטיג, אזקווסילי ואבידר / צילום: אלעד גוטמן

האתגר: התחדשות עירונית יעילה והוגנת

ח"כ זנדברג סבורה כי התחדשות עירונית היא בעצם שם מכובס, ומשבר העירוניות רק מחריף

"התחדשות עירונית יעילה הוגנת" - זהו שמו של כנס שיזם מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, שנערך השבוע בפקולטה.

ד"ר דני בן-שחר, ראש המכון, ציין בדברי הפתיחה כי חשיבות הנושא היא שהובילה אותם לגבש נייר מדיניות המתייחס לתכנית וליישום יעיל והוגן שלה. בן-שחר הנחה פאנל בנושא, בו השתתפו ח"כ תמר זנדברג (מרצ), יו"רית שדולת העירוניות בכנסת; פרופ' שמאי אסיף, ראש המרכז לחקר העיר והאזור בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון; עו"ד שרגא בירן, מייסד המכון לרפורמות מבניות; פרופ' נטע זיו, מנהלת אקדמית, מרכז הגר לדיור חברתי, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב; וירון שורק, מנכ"ל אלקטרה בנייה ואלקטרה השקעות.

"התחדשות עירונית זה שם מכובס לפינוי-בינוי ועסקת קומבינציה. נקודת הסף היא הרווחיות ליזם, כאשר הקומבינציה היא מספר דירות שיעברו את סף זה", טענה זנדברג. "במקום לפתור את משבר הדיור, יש החרפה של משבר העירוניות. יש יותר מדי שטחים פתוחים שמנוצלים בצורה לא נכונה; לא כל פרויקט של כמה עשרות עד מאות דירות צריך פארק גדול, שמשך השימוש בו הוא כשעתיים ביום. השתגענו לגמרי? צריך לחשוב על מרחב עירוני הכולל שטחי מסחר ומכיל שימושים שונים לאורך כל שעות היום", היא אמרה.

עוד השתתפו: רוית הוברפלד, מנהלת מכון אלרוב; פרופ' צור סאמרוויל, כלכלן אורבני; ואחרים.

בן שחר, זנדברג והוברפלד / צילום: עופר עמרם / הדרי
 בן שחר, זנדברג והוברפלד / צילום: עופר עמרם / הדרי

הקשר החרדי-שבדי

מותג המכוניות וולוו הקדיש מפגש השראה לסדרת הטלוויזיה "שטיסל" 

"וולוו טיים" הוא שמה של סדרת מפגשים שעורך מותג המכוניות וולוו ללקוחותיו. המפגש האחרון בסדרה התקיים במרכז פרס לשלום ביפו, כאשר הנושא שעמד במרכזו היה לא אחר מאשר העולם החרדי, וליתר דיוק, סדרת הטלוויזיה "שטיסל" העוסקת בו.

את המפגש הנחה אלון זיגמן, במאי הסדרה לאורחים, בהם גם קרל מגנוס נסר, שגריר שבדיה. הוא סיפר על תהליך היצירה שצולם חלקו בשכונת מאה שערים ועל האופן בו מצליחה הסדרה לעסוק ב"תמצית הקיום האנושי".

הנוכחים צפו בקטעים בלעדיים שנותרו על רצפת העריכה ומסיפורים מפי השחקנים דוב'לה גליקמן ואורלי זילברשץ, שתיארו את חוויותיהם על הסט.

בין אורחי האירוע ניתן היה לפגוש את: ישראל קז ויעקב שחר, בעלי מאיר חברה למכוניות; אופיר מורד, ראש החטיבה העסקית בבנק מזרחי; אמיר חייק; שמואל וענת פרנקל; אלכס שטילוב, אלוף אירופה בהתעמלות; ואחרים.

קז, שחר, מגנוס נסר ושחר הבן / צילום: רויטל טופיול
 קז, שחר, מגנוס נסר ושחר הבן / צילום: רויטל טופיול

משפחת כרמל המורחבת

בעלי קבוצת כרמל חגגו את התרחבות הרשת וגם יום הולדת לאב המסור

השבוע השיקה משפחת איתני את אולם התצוגה החדש של "כרמל ביזנס", החטיבה העסקית של קבוצת כרמל שבבעלותה.

את העסק מנהל היום הדור השני למשפחה, עופר איתני, אביב איתני טייס קרב במיל', ומיכל, כאשר האב חיים איתני רכש אותה לפני מעל 20 שנה כחברה לייצור שטיחים. מאז העסק התרחב לענפים אחרים, בהם למשל רשת ביתילי (הנמצאת בבעלות משותפת יחד עם משפחת פישמן), כאשר אחד משיתופי-הפעולה הראשונים שסגרה כרמל ביזנס הוא עיצוב משרדי מייקרוסופט בחיפה ומשרדי גוגל בתל-אביב. היא גם פועלת להחדרתם של מותגים בהם הביטאט הבינלאומי, מה שגרר לאחרונה פתיחת הליך משפטי של רשת חנויות הביטאט המקומית, במאבק על השימוש בשם.

עופר איתני, מנכ"ל קבוצת כרמל, הודה על הבמה לאביו חיים וציין שהוא בדיוק באותו שבוע חגג 88 שנים. הוא הזכיר כי מאז שפתח איתני האב את העסק, הוא לא החסיר אפילו יום עבודה אחד.

מיד עם סיום האירוע והברכות, נסע איתני ג'וניור לשדה התעופה בדרכו לחופשה. היעד - טיול בן שבועיים בקובה.

בין האורחים ניתן היה לפגוש את לאון אדרי, בעלי סינמה סיטי; מוטי סלע, מנכ"ל אשטרום נכסים; ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה בנייה; אבי חורמרו, מנכ"ל קבוצת נקש; משה ליטבק, סמנכ"ל פיתוח אלקטרה; אלי כרמון, סמנכ"ל כספים במיקרוסופט; איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח-תקווה; האדריכלים מיכי סתר, בוקי צוקר ונורית לשם; בני משפחת איתני: חיים ואורה איתני, אביב איתני, מנכ"ל רשת ביתילי; מיכל איתני, סמנכ"לית סחר ברשת ביתילי; ואחרים.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס". 

דוד פתאל, עופר איתני, מוטי סלע וחיים איתני / צילום: אלירן אביטל
 דוד פתאל, עופר איתני, מוטי סלע וחיים איתני / צילום: אלירן אביטל

עדיין מאמינים בקבוצות רכישה

מי יהיו השכנים החדשים במגדל שבכניסה לגבעתיים?

לא רק השקה חגג השבוע עופר איתני. מתברר כי מנכ"ל שטיחי כרמל, יחד עם רפי פלד, מפכ"ל המשטרה לשעבר, אבי בניהו, אריה גולן מקול ישראל ואחרים, הצטרפו לאחרונה לקבוצת רכישה שנפתחה השבוע בהקמת המגדל החדש, היי טאואר, בכניסה לגבעתיים.

בזמן שלאחרונה קבוצות הרכישה סופגות לא מעט אש בעקבות הצרות שמתרחשות אצל "מלכת הקבוצות" ענבל אור, הונחה השבוע אבן-פינה למגדל, שאורגן על-ידי גיא בלושינסקי ורוני מאנה.

המגדל יתנשא לגובה של 220 מטר ויכלול 55 קומות ו-279 דירות, כאשר הפרויקט יבוצע על-ידי חברת אשטרום וילווה על-ידי בנק מזרחי-טפחות.

בלושינסקי מסר הפרטים והוסיף כי "קבוצות הרכישה נמצאות כעת תחת ביקורת ציבורית ותקשורתית קשה", אולם לדבריו, "ניתן לעשות את הדברים גם אחרת". 

המסירה של עופר לוזון

שחקן הכדוריד הבכיר הסתבך כשמסר את כספו לענבל אור

השבוע נודע כי יזמית הנדל"ן ענבל אור ממשיכה להסתבך, זאת כאשר לקוח בשם עופר לוזון הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להכריז על אור כפושטת רגל, לאחר שרכש ממנה דירה שהתבררה כרשומה כבר על שם רוכש אחר - "מלך השוק האפור", שלי נרקיס.

אם השם עופר לוזון נשמע מוכר לאוהדי הספורט, זה לא במקרה. לוזון, מהנדס בניין בהשכלתו, הוא מבכירי שחקני הכדוריד בישראל. כיום הוא משחק בקבוצת הפועל ראשון-לציון, קבוצה אליה עבר לפני שנתיים, אחרי הצלחה לא מבוטלת במשך 5 שנים ביריבה העירונית המושבעת מכבי ראשון-לציון. לענבל אור הוא העביר 3 מיליון שקל עבור דירה ב"מגדל מציצים" בתל-אביב, עד שהתברר שמדובר במסירה בעייתית.

אור ולוזון / צילומים: אמיר מאירי ואתר הפועל ראשל"צ בכדוריד
 אור ולוזון / צילומים: אמיר מאירי ואתר הפועל ראשל"צ בכדוריד

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
משפחת איתנירוני מאנהענבל אוראלי אבידרגיא בלושינסקי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.