יוגב: לבטל סמכות השרים למנות דירקטורים לחברות ממשלתיות

מנהל רשות החברות קיים מסיבת עיתונאים - בניגוד להנחיית מנכ"ל משרד האוצר ולמרות מכתב אזהרה שנשלח אליו ■ נזהר מלמתוח ביקורת על השרים

אורי יוגב / צילום: איל יצהר אורי יוגב / צילום: איל יצהר
עמירם ברקת 23.01.2017

"הייתי רוצה שתבוטל סמכות השרים למנות דירקטורים לחברות הממשלתיות" - כך אמר היום (א') מנהל רשות החברות הממשלתיותאורי יוגב. יוגב מתח ביקורת על המצב הנוכחי שמאפשר לשרים למנות מועמדים מחוץ לנבחרת לתפקיד דירקטורים מטעם הציבור במסגרת מה שמכונה "תואמי נבחרת". "להערכתי יצטרכו להפסיק עם תואמי הנבחרת, אני מסופק אם יש להליך הזה בסיס חוקי איתן".

בתדרוך לעיתונאים לרגל פתיחת תהליכי ההקמה של נבחרת הדירקטורים השלישית נזהר יוגב למתוח ביקורת על השרים בנושא. כשנשאל למשל על תהליכי הפרטה והנפקות מיעוט בחברות ממשלתיות שהרשות מנסה לקדם ללא הצלחה בגלל התנגדות הדרג הפוליטי אמר "כעובד מדינה לא מתפקידי לבקר את הממשלה שאני עובד אצלה. כאשר ממשלה מקבלת החלטה לא לקבל עמדה מקצועית - זו זכותה. תפקידנו לנהל את החברות הממשלתיות שיעבדו בצורה מצוינת לטובת הציבור. מדיניות של מדינה נקבעת על-ידי דרג פוליטי".

יוגב נשאל על החלטתו לקיים היום את התדרוך לעיתונאים בניגוד להנחיית מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ולמרות אזהרות דוברת המשרד כי הוא צפוי לעמוד בפני הליך משמעתי והשיב כי "מדובר באי-הבנה שנדע להסדיר ולהסביר. יש לי חובה לנהל מגע עם התקשורת ולהנגיש את המהלך (של הקמת הנבחרת) בכל האמצעים העומדים לרשותי".

יוגב נשאל על הבדיקות שעורך מבקר המדינה סביב פעולות שונות של הרשות ושלו באופן אישי ואמר כי "יש תהליך ביקורת של מבקר המדינה על הרבה מאד נושאים שמטופלים ברשות החברות. לגבי נבחרת הדירקטורים למיטב ידיעתי אנשי מבקר המדינה תומכים בתהליך. באופן טבעי יש גם ביקורות כלפינו לעתים גם ביקורות אישיות. עד היום לא נשאלתי באופן אישי על שום דבר הקשור אלי, אם אשאל בעתיד - אענה".  

מהנתונים שהציג יוגב עולה כי החברות הממשלתיות הגיעו ב-2016 לרווח מצטבר של 2-2.5 מיליארד שקל. להערכת יוגב הרווח המצרפי של החברות ב-2017 צפוי להגיע ל-3 מיליארד שקל, קרוב ליעד ארוך הטווח של החברות העומד על כ-5% מהמחזור העסקי שלהן (כ-70 מיליארד שקל). "יש שינוי אמיתי בחברות הממשלתיות ואין ספק שמהלך הרפורמה שהובילה רשות החברות שהתבסס על הוצאת הפוליטיזציה - הוא הגורם המרכזי לשינוי".

יוגב נשאל על מהלכי שר הביטחון אביגדור ליברמן למינוי מקורביו עוזי לנדאו ויאיר שמיר לתפקידי מפתח בחברות הביטחוניות והשיב כי "תהליך השינוי שמובילה רשות החברות הוא סיזיפי. היום כל הדירקטורים מטעם הציבור בתעשייה האווירית וברפא"ל הם יוצאי נבחרת. אני חושב שעם הזמן התנהלויות כמו זו שציינת יילכו וייפסקו. ההצלחה לא מובטחת ללא ניתוק החברות מהעולם הפוליטי זו מלחמה שיצטרכו להמשיך בה לאורך זמן וככל שנצליח בכך החברות ישתנו".

הליכי ההקמה והמיון של נבחרת הדירקטורים נפתחו היום עם פרסום מודעות המזמינות את מי שרואה עצמו ראוי להגיש את מועמדותו לנבחרת השלישית וצפויים להסתיים עם הקמת הנבחרת ביוני. בנבחרת החדשה יינתן לראשונה משקל למועמדים בעלי יכולת מוכחת בתחום החדשנות ותינתן עדיפות למועמדים חרדים, יוצאי אתיופיה ובעלי ממוגבלויות. עד היום הקים יוגב שתי נבחרות דירקטורים הראשונה ב-2014 והשנייה ב-2015. על-פי הנתונים שהציג היום יוגב מבין כאלף חברי שתי הנבחרות מונו עד היום 280 איש לדירקטוריונים של כ-60 חברות ממשלתיות. כמחצית מהדירקטורים שמונו הן נשים ו-16% בני מיעוטים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אורי יוגבחברות ממשלתיותמשרד האוצררשות החברות הממשלתיותשי באב"ד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.