עצבנות בשוק המט"ח; האם זה האיתות שמעיד על סוף הראלי?

הדולר נחלש מול המטבעות המובילים בתגובה לנאום ההשבעה הפושר של טראמפ ■ הנשיא האמריקאי הדגיש בנאום את מדיניות "אמריקה תחילה" והשמיט את התוכניות להרחבה פיסקאלית ■ אסטרטג מט"ח: שבירה מטה של רף ה-115 ין לדולר מאותתת על סיומו של "אפקט טראמפ"

משה גולן 23.01.2017

הדולר ממשיך להיחלש היום (ב') מול המטבעות המובילים, על רקע נאום ההשבעה הפושר של הנשיא טראמפ בסוף השבוע וחוסר הוודאות הגבוה בכל הנוגע למדיניות הכלכלית שהוא ינקוט בטווח הקרוב. כעת, עולה השאלה האם "אפקט טראמפ" - שהוביל להתחזקות הדולר ועליות חדות בשוקי המניות לצד נהירה החוצה משוק האג"ח - הגיע לסיומו.

טראמפ הדגיש בנאום ההשבעה שלו את מדיניות "אמריקה תחילה" שמשמעותה דה-גלובליזציה ופרוטקציוניזם. טראמפ לא חיכה הרבה ויממה לאחר נאום ההשבעה, ביום שבת, הוא הודיע כי יפעל לפתיחת הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA) וינהל מו"מ עם קנדה ומקסיקו על ההסכם.

 

אז מדוע הנאום של טראמפ עורר עצבנות בקרב סוחרי המט"ח? בניגוד לקמפיין הבחירות, הנשיא ה-45 של ארה"ב לא דיבר על השקעות העתק בשיקום התשתיות וגם באתר של הבית הלבן לא הוזכרו תוכניות להרחבה פיסקאלית. כתוצאה מכך, הדולר נחלש בכ-1% מול הין היפני, בכ-0.4% מול האירו. מול השקל הדולר נסוג בכ-0.3% מתחת לרף ה-3.8 שקלים. 

"זהירות היא שם המשחק השבוע בעוד השווקים מאוד סקפטיים לגבי ההצהרות של טראמפ והצוות שלו", מציין רודריגו קטריל, אסטרטג מט"ח ב-National Australia Bank. "השאלה האם טראמפ יצליח להוביל לשגשוג בארה"ב נותרת פתוחה. מבחינת גלובלית, בעוד המדיניות של טראמפ מכוונת להגדלת 'נתח העוגה' של ארה"ב, העוגה לא צפויה לגדול אם הסחר העולמי יירד".

בוריס שולסברג, מנהל מחלקת האסטרטגיה בחברת המט"ח סבור שרף ה-115 בצמד דולר/ין, הוא הרף שיקבע אם "אפקט טראמפ" יתפוגג או יימשך בתקופה הקרובה. להערכתו, תנועה חדה של הצמד מעל הרף הזה עשויה לאותת כי ה'טראמפ טרייד' עדיין על השולחן בעוד שבירה חדה מטה עלולה לאותת לשווקים כי הראלי בדולר ובשוק המניות החל להתפוגג. הדולר/ין נסחר כעת סביב 113 ין לדולר. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דולרדונלד טראמפוול סטריטמט"חדולר שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.