בנק ישראל מותיר את הריבית חודש נוסף ללא שינוי

בהתאם לתחזיות המוקדמות הותיר בנק ישראל את הריבית על 0.1% ■ יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות: "אין השפעה על שוק ההון - הכל היה צפוי ומגולם בשוק. אנחנו מעריכים שעד סוף השנה לא יהיה שינוי בריבית"

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי) נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
ניצן כהןעמירם ברקת 23.01.2017

בהתאם לתחזיות המוקדמות, בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית ללא שינוי על 0.1%.

בנימוקי ההחלטה כותבים בבנק ישראל כי "תמונת הפעילות הכלכלית מוסיפה להיות חיובית. נתוני הצמיחה ברבעונים השני והשלישי עודכנו כלפי מעלה, ועל-פי האומדן השנתי של הלמ"ס המשק צמח ב-2016 ב-3.8%, בהובלת הצריכה הפרטית (6.1%) וההשקעה בנכסים קבועים (10.3%). היצוא (ללא יהלומים וחברות הזנק) צמח על-פי האומדן ב-1.4% בלבד, על רקע המשך ההאטה בסחר העולמי והייסוף הריאלי.

"ניתן להעריך כי המשק צמח בקצב גבוה גם ברבעון הרביעי. מאזן הנטו של סקר החברות מצביע על צמיחה גבוהה של התוצר העסקי; היצוא התעשייתי (ללא או"מ, יהלומים ורכיבים אלקטרוניים, בדולרים שוטפים) עלה ב-7% ביחס לרבעון השלישי, ויצוא השירותים צמח בינואר-אוקטובר ב-13.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"המדד המשולב למצב המשק עלה ב-0.45%, וזהו קצב גבוה יחסית לקצב החודשי בשנים האחרונות. המדד הושפע מהעלייה החדה ביבוא מוצרי הצריכה (גידול חריג ברכישות כלי רכב עקב הקדמתן לדצמבר) ומהעלייה במדד הייצור התעשייתי ובמדדי הפדיון של המסחר והשירותים. מדד מנהלי הרכש ומדדי אמון הצרכנים של הלמ"ס ושל בנק הפועלים עלו בדצמבר, והאחרון נמצא בשיא של 6 שנים". 

האינפלציה ב-2016 הייתה שלילית, אך היא נמצאת במגמת עלייה. האינפלציה הנמוכה משקפת, לצד השפעת הייסוף, כנראה גם שינוי מבני והתגברות של התחרות במשק. תמונת הפעילות הריאלית מוסיפה להיות חיובית.

קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מעלה את תחזית הצמיחה למשקים המפותחים ולסין, וצופה התאוששות בסחר העולמי בשנתיים הקרובות. עם זאת, ההתפתחויות הפוליטיות בחלק מהמדינות המפותחות עשויות להעיב על צמיחת הסחר.

הוועדה המוניטרית סבורה כי הסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים, אך עליית השכר ועלייה באינפלציה בעולם צפויים לתמוך בחזרת האינפלציה אל תוך היעד. 

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות אמר היום לאחר פרסום הודעת הריבית כי "כצפוי בנק ישראל החליט לא לשנות את הריבית בעיקר עקב מצב העסקים בארץ כשהרווחיות בשנה שעברה החלה לרדת על אף שמכירות הפירמות לא ירדו. הנתון שמעיק היום על בנק ישראל הוא סל המטבעות שנמצא בתחתית מול השקל. הצפי שבנק ישראל ימשיך במדיניות של אי שינוי הריבית עד סוף השנה כשהוא מקווה שהריבית בארה"ב תעלה לפחות פעמיים השנה, ואז יפתח מרווח ריביות מספק מול השקל שיגרום לפיחות של השקל מול הדולר. "ראינו בחודשים האחרונים ירידות חזקות במטבעות האירו והליש"ט מול השקל, מה שפגע משמעותית ביצוא הישראלי".

יונתן כץ מלידר שוקי הון אמר לאחר החלטת הריבית כי "בנק ישראל נשמע מופתע מסביבת האינפלציה הממותנת. "בהודעת הריבית בנק ישראל מדגיש את סביבת האינפלציה הנמוכה, למרות סביבה ריאלית חיובית ושוק עבודה "מאד חיובי". האינפלציה בשנת 2016 הייתה שלילית (0.2%-) ומדדי אינפלציית הליבה (המדד ללא סעיפי האנרגיה והוזלות יזומות של הממשלה) עלתה ב- 0.2% בלבד. האינפלציה הנמוכה משקפת, לצד השפעת הייסוף, כנראה גם שינוי מבני והתגברות של התחרות במשק.

"אנחנו ממשיכים לזהות נימה של פליאה בקרב הוועדה המוניטארית בנוגע לסביבת האינפלציה המאוד ממותנת בישראל. זאת, למרות הצמיחה המהירה, עליית השכר במשק, והתקרבות לתעסוקה מלאה. בכל מקרה בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית לפני שציפיות האינפלציה יעלו לכיוון 2%, כנראה לא לפני רבעון השני של 2018". אמר כץ.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "הותרת הריבית בישראל על כנה היא צעד צפוי ומתבקש, אבל הצפי שבשנת 2017 הריבית תישאר ללא שינוי הוא צפי חסר בסיס, אשר תלוי בעיקר במעשיו של נשיא ארה"ב הנכנס, דונלד טראמפ. אם הוא יבצע את הצעדים עליהם הצהיר, כלומר מדיניות של התכנסות ואנטי-גלובליזציה כלכלית, אז כולם יהיו צריכים לחשב מסלול מחדש, כולל הפד וכולל בנק ישראל.

"לכן אפשר לדבר רק על החודש או החודשיים הקרובים, אח"כ זה כבר עלול להיות סיפור אחר ומי שיכתוב אותו יהיה דונלד טראמפ. עם נצחונו של טראמפ בבחירות רוב הפרשנים העריכו שהשווקים יגיבו בשלילה, אך בפועל השווקים הגיבו בחיוב, אולי בגלל שציפו שטראמפ הנשיא יהיה הרבה יותר סולידי ומתון מטראמפ המתמודד. לאחר שהתנהלותו נותרה דומה גם לאחר ההשבעה - החשש חזר לשווקים. בתקופה הקרובה השווקים בעיקר יצטרכו להתרגל ולהסתגל לטראמפ, לגלות מיהו באמת ורק אז נוכל אולי לראות כיוון ברור. לא מומלץ לעשות כרגע שינויים גדולים בתיק ההשקעות, אלא להמתין עד שיתברר הכיוון האמיתי אליו פונה טראמפ ובהתאמה גם יתבהר הכיוון בשווקים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק ישראלכלכלת ישראלמאקרו ישראלריבית בנק ישראלאינפלציה ישראל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.