"אפליה על בסיס גיל חמורה פה יותר; צריך לשנות תפיסה"

רוני פיבלוביץ', יוזמת תוכנית ההאצה FUTURE שפותחה בשיתוף עם פייסבוק ישראל ותיפתח החודש ומיועדת ליזמים מעל גיל 45: "גילנות (אפליה על בסיס גיל) אינה תופעה נדירה בעולם התעסוקה, אך פה בישראל - אומת הסטארט-אפ המקדשת את הצעירים והמצליחים - נראה שהבעיה חמורה אף יותר"

שירות גלובס 14.04.2017

לאחרונה פורסם מחקר של שרות התעסוקה, שעסק באוכלוסיית המובטלים בישראל. מן המחקר עלה כי מחפשי עבודה בגילים שבין 30-50 סיכוי נמוך יותר ב-16% למצוא עבודה מאשר צעירים מתחת לגיל 30. עוד עולה מן המחקר כי מעל גיל 50, הסיכוי למצוא עבודה יורד ב-30% נוספים. כאשר תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, וגיל הפנסיה לגברים עומד על 67 ולנשים עולה בהדרגה ל-64, עולה תמונה עגומה שלפיה מחפשי עבודה אחרי גיל 50 עשויים למצוא את עצמם שנים ארוכות ללא עבודה וללא פרנסה.

רוני פיבלוביץ', יוזמת תוכנית ההאצה FUTURE שפותחה בשיתוף עם פייסבוק ישראל ותיפתח החודש ומיועדת ליזמים מעל גיל 45, אומרת: "גילנות (אפליה על בסיס גיל) אינה תופעה נדירה בעולם התעסוקה, אך פה בישראל, אומת הסטארט-אפ המקדשת את הצעירים והמצליחים - נראה שהבעיה חמורה אף יותר. חברות, במיוחד בתחום הטכנולוגיה, אך לא רק, מתחרות ביניהן על העובדים הצעירים הטובים ביותר, שחלקם רק סיימו זה עתה את שרותם הצבאי. מעבר למשכורות נדיבות הן מציעות לעובדים הצעירים גם חדרי כושר, חוגים, שולחנות סנוקר ועיצוב אטרקטיבי למשרד - כל זו במטרה למשוך קהל צעיר ורענן, כזה שיחליף את הדור המבוגר יותר שהגיע כבר למשכורות שהארגונים אינם מעוניינים לשלם".

מסתבר שהתופעה הזו, שחלחלה מהייטק לתעשיות נוספות במשק, הולידה מגמה חדשה - אנשים מעל גיל 45, שצברו ידע רב וניסיון בתחומם, לוקחים את הידע וההבנה המעמיקה ופונים ליזמות. כמובן שלא כל היזמים המבוגרים הם כאלה שיצאו מחוץ למעגל העבודה ומתקשים למצוא עיסוק חדש. חלקם הגיעו לגיל בו הם רוצים להגשים חלום ישן ובהגיעם לשנות הארבעים והחמישים אוזרים את האומץ לעשות זאת.

אך היזמים החדשים, חדורי מוטיבציה ככל שיהיו, יתקלו בקשיים בלתי צפויים. לדברי פיבלוביץ': "יזמים לא נולדים יזמים, אבל לצעירים שבניהם קל יותר להפוך לכאלה. הם ייקחו קורסים ביזמות בבינתחומי, יישבו במתחמי עבודה משופעי נטוורקינג, ילכו למיטאפים ויצרו לעצמם רשת של קשרים והכרויות דרכה יחשפו למגוון של אפשרויות, הזדמנויות וישלימו במהירות את תהליך הלמידה ואת פערי הידע החסרים להם. היזמים הצעירים גם שייכים לדור שנולד עם המקלדת ביד ורזי הטכנולוגיה והרשתות החברתיות הם חלק אינטגרלי מחייהם, מה שלא בהכרח מאפיין את היזמים המבוגרים יותר. לשם כך הם צריכים לקבל כלים".

"היזמים המבוגרים יותר, בעיקר כאלו שעבדו שנים רבות באותה חברה, יוצאים אל העולם היזמות עם פערי מידע וריחוק מזירת היזמות, מהמשקיעים ומשותפים פוטנציאליים, כך שגם אם יש להם רעיון או טכנולוגיה מצוינת הם יתקשו לצמצם את הפערים. כמות הזמן שהשקיעו, הידע ואפילו את כספם האישי כדי להוציא את המוצר שלהם מן המרתף אל הפועל - כל אלו לא יספיקו בדרך להצלחה. רובם לא עבדו בחללי עבודה יוקרתיים בתל אביב, הם לא חולמים למכור חברה, אלא לבנות אחת, הם פנויים יותר, אין להם ילדים קטנים בבית ויש להם עוד עשרות שנים אפקטיביות לפעול ולממש את היכולות שלהם".

אך מסתבר שלמרות הקושי, את הפער הזה ניתן לצמצם. "כשם שאנו רואים יותר ויותר נשים יזמיות וחרדים פורצי דרך - יש גם מקום להנגיש את התעשייה ליזמים מבוגרים יותר. חדשנות לא באה לידי ביטוי רק במספר המיזמים הקמים פה בכל שנה, חדשנות היא תפיסה. ולכן כל הגורמים בתעשייה החל מהמשקיעים, הרשות לחדשנות, האקדמיה והאקוסיסטם כולו צריכים לשנות תפיסה ולא להירתע מיזם מבריק בן 55 שמתדפק על דלתם", אומרת יוזמת תוכנית ההאצה Future.

היזמות הישראלית הפכה כלי לשילוב, גיבוש וצמיחה. הדגש על לימוד יזמות כבר בבתי הספר, הפעילות במגזרים השונים ובאוכלוסיות שונות פותחים דלת כניסה לאקוסיסטם הישראלי לקהל מגוון יותר ומאפשרים ליותר סוגים של אנשים לממש את הפוטנציאל האישי שלהם. אך מעבר לזה - הם מאפשרים כניסה של תפיסות חדשות, רעיונות שונים ופרספקטיבות מרובות.

הרעיון מאחורי תוכנית ההאצה FUTURE הוא לסייע ליזמים בני 45+ שפיתחו עסק או מוצר חדשני, עסקי או טכנולוגי לעבור להתמודד עם האתגרים הכרוכים בשיווק ופיתוח עסקי. "אם נשכיל לגשר בין הקהל עתיר הניסיון לזירת היזמות, נרוויח משהו שהוא בעל ערך רב - יזמים מבוססים, מקורקעים ואחראיים, עם יכולות רבות וידע עשיר. נכון, לא כולם יכולים להיות יזמים, בין אם הם צעירים או מבוגרים, אך התפקיד החברתי שלנו הוא לתת לכולם הזדמנות שווה. ומשם, הטבע, השוק והיכולות האישיות יעשו את שלהם" מסכמת פיבלוביץ'.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אפליהחברות הייטקיזמות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.