אובר מסיטה את האש: חושפת את הנתונים הפיננסיים שלה

חברת השיתוף בנסיעות, שזכתה לאחרונה לביקורת ציבורית קשה על רקע התרבות הניהולית שלה, מציגה הפסד של 2.8 מיליארד דולר ב-2016, לצד גידול בהכנסות

שירות גלובס 15.04.2017

אובר, חברת התחבורה השיתופית הפופולרית, חשפה שורה של נתונים פיננסיים חדשים היום. הנתונים, שנמסרו ל"בלומברג", מצביעים על כך שהחברה עדיין צומחת בקצב מרשים, ושלמרות הפסדים עצומים ייתכן כי היא משתלטת על קצב שריפת המזומנים שלה.

חלק מנתוני החברה כבר דלפו קודם לכן, אולם  החשיפה כיום מגלה תמונת מצב מלאה יותר. בחירת העיתוי לחשיפת הנתונים אינה מפתיעה. הרבעון הראשון הסתיים, ואובר נקלעה למתקפה ציבורית עזה על רקע התרבות הארגונית שלה, ההנהגה חסרת הסבלנות שלה ועזיבת מנהלים. כמו כן, יריבתה העיקרית בארה"ב, ליפט, גייסה לאחרונה 600 מיליון דולר לפי הערכת שווי מורחבת.

נראה כי אובר מקווה כי על-ידי חשיפת הצמיחה בהכנסות היא תוכל לשנות את השיח הרווח בנוגע לעסקיה. החברה הייתה ידועה זמן מה כסטארט-אפ פורץ דרך השובר שיאים של צמיחה. הנהגתה תקדם בברכה כנראה חזרה לתדמית המקורית הזו.

לפי הנתונים שחשפה בבלומברג, לאובר הזמנות בהיקף של 20 מיליארד דולר. מתוך הסכום הזה החשיבה החברה 6.5 מיליארד דולר כהכנסות (GAAP). מדובר בכמעט שליש מתוך הכסף שזורם בפלטפורמה של אובר.

ברבעון הרביעי של 2016 גדלו הפסדי החברה ב-5% לעומת הרבעון השלישי. החברה הפסידה 991 מיליון דולר, כלומר הפסד של 943 מיליון דולר ברבעון השלישי.

ב-2016 הפסידה החברה 2.8 מיליארד דולר. סכום זה מגיע ל-3.8 מיליארד דולר כאשר כוללים את ההפסדים הקשורים לפעילות הסינית של אובר, כך לפי הערכות בלומברג. (זאת בהשוואה להפסד של "לפחות 2 מיליארד דולר" ב-2015 לפי דיווח קודם של בלומברג). לפי בלומברג שני המספרים הללו אינם "כוללים תגמול עובדים במניות, השקעות נדל"ן מסוימות, רכישת כלי רכב והוצאות אחרות", לפי בלומברג.

כך שההפסד המתואם מגיע כאמור ל-3.8 מיליארד דולר ב-2016. הנתון האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, אבל גם אם מחשיבים את הנתון הקיים, הרי שהכנסות החברה ב-2016 הגיעה ל-58.5% מההזמנות. 

ההפסדים הללו מתקזזים בחלקם על-ידי צמיחה מהירה בהכנסות. בלומברג מציינת כי ההזמנות של החברה צמחו ב-28 אחוז מהרבעון השלישי לרביעי ב-2016, מה שהביא להכנסות של 2.9 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של השנה. ההכנסות ברבעון הרביעי זינקו בשיעור גבוה יותר מההזמנות, של 74 אחוז לעומת הרבעון השלישי. 

הסיבה לכך לפי בלומברג מתמצה במה מחשיבים כהכנסות של החברה. אלו כוללות רק את החלק שאובר לוקחת מתוך דמי הנסיעה, למעט במקרה של שירות השיתוף בנסיעות שלה; במקרה זה החברה כוללת את כל הסכום של דמי הנסיעה ב-UberPool כהכנסות. ככל שעסקי אובר עוברים לשירות עבור נוסעים רבים, כך הצמיחה בהכנסותיה גבוהה יותר.

לבסוף, לחברה יש מזומנים בהיקף של 7 מיליארד דולר וגישה למיליארדים נוספים באשראי, כך שהיא איננה נמצאת בסכנה מיידית של מחסור במימון.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אובר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.