הכנס שיגיעו אליו אלפי משקיעים מהעולם - ואף לא מוסדי ישראלי

כנס MIXII BIOMED הוא אחד הכנסים החשובים והמובילים בעולם בתחום מדעי החיים, שיוצגו בו טכנולוגיות עלית ישראליות בתחומים פורצי דרך - אבל את המוסדיים הישראליים זה כנראה לא מעניין

תאי גזע / צילום: shutterstock תאי גזע / צילום: shutterstock
יקי ינאי 25.04.2017

בחודש מאי השנה ייערך בישראל כנס MIXII BIOMED ה-16 של ארגון הגג של תעשיות ההיי-טק ומדעי החיים, IATI. מדובר באחד הכנסים החשובים והמובילים בעולם בתחום מדעי החיים, שיוצגו בו טכנולוגיות עלית ישראליות בתחומים פורצי דרך בפני אלפי מבקרים מכל העולם.

ישתתפו בו השמות הגדולים ביותר בתעשיית ההיי-טק וקרנות ההון סיכון, אולם גם השנה, כמו בכל השנים האחרונות, יבלטו בהיעדרם מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים. בעוד עמיתיהם מכל העולם יבואו לראות את טכנולוגיות המחר, המוסדיים הישראליים ימשיכו לעסוק במניות הבנקים והנדל"ן.

השנה, הכנס צפוי להיות מיוחד במינו, מאחר שהוא אחד הראשונים בעולם שיעסוק בהזדקנות ובאריכות ימים. כנס שלם מתייחס לאחת התופעות המרתקות והמאתגרות שישפיעו על חיי היומיום של כולנו: עד איזה גיל אפשרי שנחיה, אילו מחלות נפגוש, איך נצרוך בריאות ומהי ההשפעה הכלכלית של התופעה על העולם שאנחנו מכירים. תופעת ההזדקנות טומנת בחובה הזדמנויות גדולות, אך גם אתגרים עצומים, כמו איך ייראה מערך הפנסיה של כולנו אם נאריך ימים עד גיל 120; איך תיראה בעתיד מערכת הבריאות שלנו; והאם אנו יכולים לצפות לתמיכה לעת זיקנה.

המשקיעים המוסדיים, ובראשם המשקיעים הפנסיוניים, היו צריכים להיות ראשונים בבחינת האפשרויות להטמיע טכנולוגיות ישראליות רלוונטיות שיאפשרו לנו לקיים את עצמנו בעתיד הקרוב. אבל במצב הנוכחי, משקיעים אלה מדירים את עצמם לחלוטין מהשוק הטכנולוגי בטענה שאין להם המומחיות המתאימה והם אינם מעוניינים להשקיע בתחומים ברמת סיכון גבוהה. טיעונים אלה גורמים לכך שכולנו, ציבור החוסכים, לא חשופים לחלוטין לקטר הטכנולוגי שמוביל את ישראל, ואנו לא חשופים לעסקאות כמו זו של מובילאיי, שנמכרה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, ווייז, או כל אחת מעשרות העסקאות שנחתמו פה רק בשנה החולפת, בשווי מוערך של עשרות מיליארדי דולרים.

התשובה לשאלה מדוע המוסדיים אינם חשופים לתעשיית הטכנולוגיה הישראלית היא פשוטה: הרבה יותר קל להם להישאר בשדה שהם מכירים: בנקים, אנרגיה, פארמה ונדל"ן. בכל הקשור להיי-טק ולמדעי החיים, לגופים המוסדיים אין הרצון להשקיע בלימוד של התחומים האלה, למרות הפוטנציאל לייצר תשואה עודפת משמעותית.

עוד לא מאוחר לשנות את המצב

נכון שבתעשייה הזאת אין 100% הצלחה ואולי גם רמת הסיכון אינה נמוכה, אולם הפוטנציאל הוא גדול, וחשוב מכך - עם הזרמת משאבים סבירים לתעשייה, נהיה עדים להרבה יותר סיפורי הצלחה, הרבה יותר חברות צומחות ופוטנציאל תעסוקה לאלפי עובדים נוספים בישראל. כולנו היינו עדים בשנת 2008 לקריסת שווי אדירה בתיקי הפנסיה שלנו, כאשר המשקיעים המוסדיים השקיעו את כספי הפנסיה בנדל"ן מזרח אירופי, או באג"חים ברמות סיכון גבוהות וללא ביטחונות. צאו ולמדו מה היה קורה אם אחוזים בודדים מסכומים אלו היו מושקעים בתעשיות העלית בישראל. רמת הסיכון של החברות הייתה יורדת, וכנראה היינו רואים פה צמיחה של כמה חברות משמעותיות בגודלן ובשוויין, המעסיקות מאות רבות של עובדים.

מאחר שבשנים האחרונות לא צלחו הניסיונות לגרום למוסדיים לבחון השקעות טכנולוגיות, על מדינת ישראל לוודא שמתקיימת חקיקה מתאימה בנושא. אם בארה"ב ובאירופה נהוג שחלק משמעותי, בין 5% ל-10% מושקעים בטכנולוגיות מתקדמות, אנו צריכים לוודא כי שיעורי השקעה כאלה מתקיימים גם כאן.

על שר האוצר להכריז שגוף מוסדי מגודל מסוים צריך להשקיע לפחות 5% בטכנולוגיות מתקדמות, לפי הגדרות שיוסכמו. כך, המדינה תייצר תמיכה בתעשיות שכל אחת מהן יכולה לייצר ערך גדול למדינה. מתחת לאף של כולנו עשויה להסתתר תרופת הקופקסון הבאה שתהפוך לבלוקבאסטר, שבב חדשני שעשוי להשתלב באייפון 10, שיטת ניטור חדשה לאנשים מבוגרים שיטופלו בביתם במקום בבית החולים או אפליקציה חדשנית שתירכש על ידי פייסבוק בעוד חמש שנים ב-15 מיליארד דולר.

כנס MIXII BIOMED הוא מפגן כוח של תעשיית מדעי החיים בישראל. גם השנה רותי אלון ובני זאבי התנדבו להוביל אותו, ומאות מנכ"לים נחושים שבראשם רעיונות מהפכניים ידברו על איך תיראה רפואת העתיד ולמה עתיד הרפואה יכול לצאת מכאן, מישראל. אלפי משתתפים מעשרות חברות בינלאומיות ומשקיעים ישמעו בצמא את הדברים, עסקאות יירקמו, בנקאים מכל העולם יבואו לנסות להנפיק את החברות הישראליות מעבר לים, ורק המוסדיים הישראליים ימשיכו לשבת על הגדר. חבל, אבל עוד לא מאוחר לשנות את המצב - לטובת התעשייה, ציבור החוסכים והמשק כולו.

יקי ינאי / צילום: איל יצהר
 יקי ינאי / צילום: איל יצהר

■ הכותב הוא יו"ר משותף בארגון IATI ומנכ"ל משותף ונשיא חברת פלוריסטם. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הון סיכוןמדעי החייםמשקיעים מוסדיים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.