טבע מאשרת: סמנכ"ל הכספים איל דשא יעזוב בקרוב

דשא, שמשמש כמנהל הכספים הראשי של טבע משנת 2008, יפרוש ויתמודד על תפקיד יו"ר ישראכרט ■ משאיר את טבע עם חוב של 35 מיליארד דולר

איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי
שירי חביב ולדהורןעירית אבישר 26.04.2017

הטלטלות בהנהלת טבע נמשכות: החברה הודיעה היום (ד') רשמית כי גם מנהל הכספים הראשי הוותיק של החברה, איל דשא, נמצא בדרכו החוצה מטבע  (13.18 ,‎+0.69%‏)   (4950 ,‎0.00%‏) - זאת, לאחר הדחתו של המנכ"ל הקודם, ארז ויגודמן, ופרישתו של מנהל הגנריקה בחברה, סיגי אולפסון.

דשא צפוי לפרוש מתפקידו בטבע ולהתמנות לתפקיד יו"ר חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, לאחר כהונה של כמעט 9 שנים בטבע. דשא נכנס לתפקידו בטבע בתחילת יולי 2008, כשהחליף בתפקיד את דן זיסקינד. לפני כן כיהן דשא בתפקיד סמנכ"ל הכספים של צ'ק פוינט, וכהונתו הנוכחית בטבע היא קדנציה שנייה שלו בחברה. בין 1989 ל-1995 שימש דשא סמנכ"ל בטבע ומשנה של זיסקינד.

גם מינויו הצפוי ליו"ר ישראכרט מהווה עבור דשא חזרה למקום מוכר. זו אינה הפעם הראשונה שדשא יעבוד בקבוצת בנק הפועלים. בין השנים 1987-1977 הוא עבד בבנק, ותפקידו האחרון שם היה סגן נשיא הסניף בניו יורק.

פרופ' יצחק פטרבורג, נשיא ומנכ"ל טבע בפועל, אמר, "איל סייע בהפיכתה של טבע לחברה פרמצבטית גלובלית מובילה. צוות ההנהלה ואני מבקשים להודות לו על תרומתו הרבה וגם על המשך תמיכתו במהלך העברת התפקיד."

איל דשא: "אתמול חגגתי יום הולדת 65, וזו הזדמנות להמשיך לשלב הבא בקריירה שלי. זו הייתה זכות גדולה עבורי לשמש שנים רבות כמנהל הכספים של טבע לצד צוות המנהלים המצוין והעובדים המעולים של החברה. כשאני מסתכל על הקריירה שלי בטבע, אני גאה מאד בהישגים אליהם הגענו. אני אעבוד כדי להבטיח מעבר חלק בזמן שטבע ממשיכה בביצוע מהלכים שיביאו ערך לבעלי המניות ב-2017."

ד"ר סול ג'. בארר, יו"ר הדירקטוריון, הוסיף: "איתור ומינוי המנכ"ל הבא של טבע נמצא בראש סדר העדיפויות שלי. אנו מצפים שהמנכ"ל החדש ימלא תפקיד מרכזי במציאת מחליף מתאים לאיל."

4 מנכ"לים ב-9 שנים

אם מחפשים עדות נוספות לחוסר היציבות בהנהלת טבע בשנים האחרונות, אפשר למצוא אותה באנקדוטה הבאה: בעוד שזיסקינד כיהן בתפקיד מנהל הכספים הראשי יותר מ-30 שנה, הוא עשה זאת תחת ניהולם של 3 מנכ"לים בלבד (אלי הורביץ, ישראל מקוב ושלמה ינאי). לעומת זאת, ב-9 שנותיו של דשא בתפקיד הוא הספיק לעבוד עם 4 מנכ"לים (ינאי, ג'רמי לוין, ויגודמן וכעת ממלא מקום המנכ"ל, יצחק פטרבורג), ואף כיהן בעצמו כממלא מקום המנכ"ל לתקופה קצרה, בין הדחתו של לוין לבין מינויו של ויגודמן.

העזיבה הצפויה של דשא מגדילה את אי הוודאות סביב טבע, בתקופה שבה החברה ממילא מחפשת מנכ"ל חדש. אתמול ירדה מניית טבע ב-2.7% בניו יורק, כשבשוק ההון מתקשים לחזור לתת בה אמון על רקע הטלטלות האחרונות ובשל אי העמידה שלה בתחזיות.

דשא החל את תפקידו בטבע בעת ששווי השוק של החברה הסתכם בכ-35.4 מיליארד דולר. כיום, שווי השוק של טבע הוא 31.4 מיליארד דולר. מחיר המניה הנוכחי קרוב לשפל של עשור - 30.8 דולר, ונמוך ב-55% מהשיא שרשמה המניה ביולי 2015, כשהמשקיעים הגיבו באופטימיות רבה להודעת טבע על רכישת החטיבה הגנרית אקטביס מידי אלרגן.

הרכישה, הגדולה ביותר בתולדות טבע, הושלמה כעבור שנה, וכבר אז עלו ספקות בנוגע למחיר העצום שטבע שילמה - 35.4 מיליארד דולר נטו - הגבוה משווי השוק של טבע בימים אלה. ויגודמן ואולפסון, שהובילו את הרכישה, כבר אינם בטבע, ואליהם כאמור יצטרף בקרוב דשא, שהוביל את הפן הפיננסי בעסקת הענק.

כחלק ממהלך הרכישה של אקטביס, טבע גם לקחה על עצמה חובות גדולים (אם כי בריביות נוחות), וכיום החוב הפיננסי שלה מסתכם ב-35 מיליארד דולר - רובו חוב לטווח ארוך. בעבר סיפר ויגודמן בראיון ל"גלובס" שטבע, במחיר מניה של פחות מ-40 דולר, היתה בסכנה של אובדן העצמאות שלה, "כפסע מסיטואציה של השתלטות עוינת", כהגדרתו. כיום, מחיר המניה של טבע נמוך יותר, אבל באופן פרדוקסלי, ייתכן כי דווקא החוב העצום שמעיק עליה, מרחיק ממנה "טורפים" פוטנציאליים.

נבחנת מכירה של מוצרי האונקולוגיה

בתקופת כהונתו של דשא בטבע, החברה ביצעה לא מעט רכישות, מוצלחות יותר או פחות. אחת המוצלחות פחות, בלשון המעטה, היא רכישתה של חברת רימסה המקסיקנית ב-2015 תמורת 2.3 מיליארד דולר. לימים טבע טענה כי גילתה שהמוכרים רימו אותה והציגו לה מצגי שווא, והצדדים הגיעו להליכים משפטיים. הייצור ברימסה נפסק לתקופה ארוכה, אך על פי דיווח ברויטרס מאתמול, טבע מקווה לחדשו בחודשים הקרובים.

סוכנות ידיעות אחרת, בלומברג, דיווחה לאחרונה כי חברת טבע מבקשת למכור את פעילותה בתחום בריאות האישה, כדי לממן חלק מהחוב הגבוה שלה. היום דיווחה בלומברג כי גם פורטפוליו הטיפול בסרטן של טבע עשוי להימכר, מאותה סיבה.

לפי הדיווח, שעליו טבע לא הגיבה בינתיים, טבע בוחנת אפשרות למכור את מוצרי התחום האונקולוגי, והיא שוחחה בעניין עם יועציה הפיננסיים. מכירות התחום הסתכמו בשנה שעברה בכ-1.1 מיליארד דולר - ירידה של 5% לעומת 2015, לאור התגברות התחרות.

מינוי ראוי לישראכרט

דשא צפוי להתמנות ליו"ר ישראכרט - חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, שנמצאת בשליטת בנק הפועלים. הפועלים נדרש למצוא יו"ר חדש לחברה בעקבות חוק שטרום, שלפיו על הבנק למכור את חברת כרטיסי האשראי שבשליטתו בתוך 3 שנים. במהלך תקופת המעבר, דרש בנק ישראל כי יושבי הראש וחברי הדירקטוריון של חברות כרטיסי האשראי לא יהיו נושאי משרה בבנק, כדי למנוע פוטנציאל של ניגוד עניינים בתקופה רגישה זו.

בתפקיד יו"ר ישראכרט מכהן כיום ראש החטיבה הקמעונית של הפועלים, רונן שטיין. הפועלים נדרש למנות יו"ר חדש כבר בסוף מארס, אבל לאחר שלא עמד בלוחות הזמנים, קיבל ארכה של חודש נוסף, וההודעה על מינוי היו"ר החדש (ככל הנראה, דשא) צריכה להתקבל עד תחילת השבוע הבא.

מינויו של דשא, אם אכן ייצא לפועל, הוא מינוי ראוי לישראכרט: מדובר במנהל ותיק ומנוסה בעולם העסקי בכלל, ובתחומי שוק ההון והכספים בפרט. עם זאת, לדשא אין ניסיון בענף כרטיסי האשראי, שהוא ענף מורכב, העובר בתקופה זו שינויים דרמטיים - הן בשל חוק שטרום, והן בשל שינויים נוספים ברגולציה, בעיקר בתחומי הסליקה והתשלומים.

תפקידו המרכזי של דשא בישראכרט יהיה להוביל את הליך הפרדתה של החברה מבנק הפועלים. לדשא ניסיון רב בתחום המיזוגים והרכישות - מה שיסייע לו להוביל את תהליך הפרדתה של ישראכרט מהבנק.

בנק הפועלים פרסם לפני כ-3 שבועות הודעה שלפיה הוא נערך ל-3 אפשרויות: מכירת ישראכרט לגורם שירכוש את השליטה; הנפקת החברה בבורסה; וחלוקת ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות של בנק הפועלים.

מינויו של דשא עשוי להצביע על כך שקיים סיכוי גבוה יותר שישראכרט תלך למסלול של הנפקה או חלוקת דיבידנד בעין על פני מכירת השליטה לגורם אחד. הסיבה לכך היא שאם השליטה בחברה תימכר, הרי שסיכוי סביר שהקונה יעדיף למנות לתפקיד היו"ר את איש אמונו.

לא ברור אם דשא היה עוזב את טבע לטובת תפקיד שאותו ימלא רק לתקופה של שנה-שנתיים. לעומת זאת, אם החברה תונפק או תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה, הרי שקיים סיכוי טוב שדשא יוכל להמשיך ולכהן בתפקיד גם לאחר ההפרדה מבנק הפועלים.

ישראכרט היא השחקן הגדול בענף כרטיסי האשראי בישראל, החולש על קרוב למחצית הענף. היקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה הוא 135 מיליארד שקל בשנה, והרווח הנקי שלה אשתקד הסתכם ב-276 מיליון שקל. עם זאת, בתחום האשראי הצרכני, שהוא מנוע הצמיחה של הענף בשנים האחרונות, היא עדיין השחקן הקטן ביותר, עם תיק של 2.15 מיליארד שקל בלבד. בשנים האחרונות עשתה החברה, המנוהלת כיום על ידי רון וקסלר, מאמץ לצמצם פערים, ורשמה צמיחה חדה בתחום.

ארז ויגודמן ידבר על אסטרטגיית מאקרו בבינתחומי

3 חודשים לאחר הדחתו של ארז ויגודמן מתפקיד מנכ"ל טבע, צפויה הופעה פומבית ראשונה שלו בכנס ביום חמישי הבא. הכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית של המרכז הבינתחומי הרצליה יתמקד בשאלה "האם לממשלה יש אסטרטגיה כלכלית?" ויגודמן יישא דברים במושב שכותרתו אסטרטגיה מאקרו-כלכלית לישראל, לצד דוברים נוספים - פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרן, ואמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

האם ויגודמן יתייחס בדבריו גם לטבע? כלל לא בטוח. עם זאת, קודמו בתפקיד, ג'רמי לוין, שגם הוא הודח (ב-2013), דווקא ניצל את הופעתו הפומבית הראשונה לאחר ההדחה לעקוץ את טבע. כחודש אחרי הדחתו דיבר לוין בטקס סיום של תוכנית ה-MBA באוניברסיטת תל אביב, והציע לבוגרים הטריים כמה טיפים. בין השאר, אמר להם: "חייבים לייצר תרבות ארגונית טובה. וחשוב ביותר, ודאו שאתם חותמים על חוזה עבודה טוב".

איל דשא

תפקיד: מנהל הכספים הראשי וסגן נשיא בטבע מ-2008, מיועד כיום לתפקיד יו"ר ישראכרט

גיל: 64

תפקידים קודמים: ממלא מקום מנכ"ל טבע (אוקטובר 2013 - פברואר 2014), סמנכ"ל כספים של צ'ק פוינט, סמנכ"ל כספים של סאיטקס, משנה למנהל הכספים של טבע, סגן נשיא בנק הפועלים ניו יורק

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
איל דשאטבעישראכרט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.