גם ההולנדים מתכננים רפורמה שתפחית את נטל המס על חברות

הולנד, הידועה באמנות המס שלה ובמתן הטבות מס לפעילות עסקית, מתכננת צעד נוסף בתחרות על לב החברות הבינ"ל: החלת פטור מניכוי מס במקור על דיבידנד שיחולק ע"י תאגיד הולנדי פעיל, המוחזק ע"י חברות שהן תושבות במדינה שעמה הולנד חתומה על אמנת מס

הולנד. החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף ב–2018 / צילום אילוסטרציה: רויטרס הולנד. החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף ב–2018 / צילום אילוסטרציה: רויטרס
אלה לוי-וינריב 25.05.2017

בשנים האחרונות רוחשת זירת המס הבינלאומית, כאשר מדינות רבות בעולם מתחרות בה על כספן של החברות הרב-לאומיות. המרוץ הבלתי-נגמר הזה מוביל את המדינות להעניק שיעורי מס מיטיבים לחברות שיעתיקו את מקום מושבן אליהן, ולשגר אל הזירה העסקית הבינלאומית פיתויי מס מגוונים.

לאחרונה היה זה נשיא ארה"ב הטרי, דונלד טראמפ, שהודיע על תוכניותיו לערוך רפורמת מס מקיפה בארה"ב, ובין היתר על הפחתת שיעור מס החברות במעצמת-העל ל-15% - שיעור אטרקטיבי שימשוך משקיעים רבים אל גבולותיה; וכעת הגיע תורה של הולנד להכריז על הצעד הבא בתחרות על הכסף הגדול. השבוע פרסם משרד האוצר ההולנדי הצעות ראשוניות לבצע שינוי במס המקור של ארץ השפלה, משיעור של 15% לשיעור 0% במקרים מסוימים.

עיקר השינוי הוא הענקת פטור מניכוי מס על דיבידנד, בגין דיבידנדים שיחולקו על-ידי תאגיד הולנדי פעיל, המוחזק על-ידי חברות שהינן תושבות במדינה שעמה הולנד חתומה על אמנת מס. במקביל, תאכוף הולנד מבחנים למניעת ניצול לרעה של החוק. בהתאם לשינוי המוצע, רשויות המס בהולנד לא יחייבו ניכוי מס במקור בגין חלוקת דיבידנד על-ידי חברה הולנדית פעילה, אך חברה הולנדית שהינה חברת אחזקות ללא פעילות עסקית, לא תהיה זכאית לפטור האמור.

במסגרת שינוי החקיקה המתוכנן יידרשו רשויות המס ההולנדיות, כי בחברות ההולנדיות יהיה תוכן אמיתי בדמות חברי דירקטוריון, חשבון בנק ופונקציות אדמינסטרטיביות שונות. בנוגע לחברת אחזקות הולנדית, נקבע כי כדי ליהנות מהפטור, היא תהיה חייבת להחזיק במשרד משלה ולשאת בהוצאות שכר של לפחות 100 אלף אירו בקשר עם הפונקציות הפעילות בהולנד. "הימים בהם ניתן היה להחזיק חברת אחזקות ריקה מתוכן עברו מהעולם", אומרת עו"ד הנרייט פוקס, עורכת-דין מורשה בהולנד, וראש הדסק למיסוי בינלאומי במשרד עוה"ד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ.

התייעלות מיסויית

למרות שבשלב זה פורסמו בהולנד רק ההצעות הראשונות לשינוי החוק, והצעת החוק הרשמית צפויה להיות מוגשת בהמשך השנה, משרד האוצר ההולנדי מכוון לכך שאם וכאשר השינויים יתקבלו,הם ייכנסו לתוקף בשנת 2018.

תוכנית המס החדשה של הולנד שעשויה להשפיע על מאזן ומבנה ההשקעות של חברות שונות בעולם. וכמובן - גם חברות ישראליות המושקעות בהולנד עשויות ליהנות מהשינויים המתוכננים בחוק ההולנדי. לדברי עו"ד פוקס, "מדובר בהתפתחות יוצאת-דופן למדי, ואם יתקבלו התיקונים המוצעים, תהיה לכך השפעה חשובה על קבוצות ישראליות בינלאומיות המחזיקות גם בחברה הולנדית".

עו"ד פוקס מסבירה כי "חברות השקעות בינלאומיות רבות, הפועלות מישראל, מתכננות את מבנה ההשקעה שלהן דרך הולנד בשל רשת אמנות המס הרחבה שלה והטבות המס הקיימות בה. גם קבוצות ישראליות המושקעות בהולנד - בהן כי"ל, טבע ואחרות - עשויות ליהנות מהתייעלות מיסויית של החברות ההולנדיות שלהן; וגם בעלי מניות ישראלים המחזיקים רק 5% מהמניות או הזכויות בחברה הולנדית יוכלו לבקש פטור מניכוי מס במקור מחלוקת דיבידנד - וזאת, במקום השיעור המופחת של 5% שחל היום.

עוד לדבריה, הגופים הישראלים שייהנו בצורה המקסימלית מהשינוי הם חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, המשלמות כיום ניכוי מס במקור בשיעור 15% בגין חלוקת דיבידנדים המועברים מהולנד, במצב בו הן מחזיקות לפחות 25% מהזכויות או המניות באותה חברה הולנדית המחלקת דיבידנד. "קרנות פנסיה וחברות ביטוח פטורות ממס בישראל, ולכן מס בשיעור 15% שמנוכה להן מחלוקת הדיבידנד, מהווה הוצאה משמעותית בהולנד. האילוץ בתשלום מס במקור בהולנד גורם להפסד, משום שלא ניתן לקזז את הניכוי בישראל.

"חלוקת רווחים מ'קואופרטיבים' בהולנד תהיה כפופה לניכוי מס במקור, אם הפעילות בפועל של הישות מורכבת מ-70% או יותר מהחזקת מניות או מפעילות מימון קבוצתית. כל פטור ממס על ניכוי מס במקור על דיבידנדים יילווה בדרישות מסוימות של פעילות עסקית הריאלית, משום ש'חברות תיבה' ריקות כבר שייכות לעבר, גם בהולנד".

נהנות נוספות מהמהלך ההולנדי המתוכנן יהיו חברות ישראליות המציגות הפסד לצורכי מס, שגם הן לא יכולות לקזז כיום את ניכוי המס במקור של 15% כנגד חבות המס בארץ.

יתרון על בלגיה ולוקסמבורג

אך הולנד לא המציאה את הגלגל. לא מדובר במדינה הראשונה שצועדת בנתיב הזה. "לוקסמבורג ובלגיה זנחו גם הן את ניכוי המס במקור מחלוקת דיבידנד", היא אומרת, אולם מסבירה עו"ד פוקס, "ההבדל בין בלגיה ולוקסמבורג והולנד נסוב סביב אחוזי האחזקה בחברות המקומיות, כאשר בהולנד בעל המניות הזר יכול להחזיק 5% מהחברה ההולנדית, לעומת לוקסמבורג ובלגיה הדורשות 10% החזקה בחברות המקומיות לצורך עמידה בתנאי הפטור".

באופן היסטורי עמדו שר האוצר ההולנדי ורשויות המס בהולנד תחת זכוכית מגדלת בינלאומית וביקורת, בשל נכונותם להגיע להסכמות ולהסדרים בתחום המס עם משקיעים זרים, שמדינות אחרות לא היו מוכנות להעניק. כיום, עדיין קיימים בהולנד הסדרים מטיבים, אך הם נמצאים במסגרת המלצות ה-OECD לתחרות הוגנת בין המדינות. אולם, החשדנות כלפי המדינה עדיין לא נעלמה כליל.

"רשויות המס בישראל מסתכלות בחשדנות על רשויות המס ההולנדיות, למרות שכיום רשויות המס ההולנדיות לא משתפות פעולה עם תכנוני מס אגרסיביים", אומרת עו"ד פוקס. אך למרות זאת, להערכתה, המהלך ההולנדי החדש יתקבל בברכה על-ידי רשויות המס בישראל. זאת, משום שלדבריה, "הפטור מניכוי מס במקור מחלוקת דיבידנד בהולנד יטיב עם רשויות המס בישראל, בשל העובדה כי תיוחס לישראל הכנסה גדולה יותר".

לדברי עו"ד פוקס, כבר עתה מגיעות אליה פניות מלקוחות המבקשים לבחון אם כדאי לשנות את מבנה ההשקעות שלהם בהולנד. "מספר מלקוחותינו שפעלו באופן היסטורי בהולנד, מעריכים מחדש את מצב המס שלהם ואת מבנה החברות שלהם ביחס להולנד, ומתכננים לבצע תיקונים כדי ליהנות מפטור מניכוי מס במקור, מצד אחד, ולהימנע ממלכודות של שימוש לרעה, מצד שני. צפוי כעת שמשקיעים בינלאומיים יביעו שוב עניין בהולנד. על-מנת ליהנות מהפטור מניכוי מס במקור, על המשקיעים הישראלים להמתין עם תשלומי הדיבידנד עד אשר הצעת החוק ההולנדית תאושר סופית".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הולנדהטבות מסמס חברותניכוי מס במקוראמנת מס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.