דרמה באובר: המייסד והמנכ"ל טראוויס קלניק פורש מתפקידו

טראוויס קלאניק שאמו נהרגה לפני מספר שבועות: "אני אוהב את אובר יותר מכל דבר בעולם, וברגע קשה זה בחיי האישיים עליי לקבל את בקשת המשקיעים שאתפטר"

טראוויס קלניק / צילום: רויטרס טראוויס קלניק / צילום: רויטרס

טראוויס קלאניק, מנכ"ל אובר, התפטר במהלך שהביא לשיאה שורת פרשות שנויות במחלוקת שטלטלו את חברת הסטארט-אפ הטכנולוגית הגדולה ביותר בעולם, וחשפו בעיות מהותיות בתרבותה התאגידית הנשלטת בידי גברים.

קלאניק - האיש המזוהה ביותר עם עלייתה המטאורית העולמית של ענקית הנסיעות בהזמנה - אמר כי נכנע לרצון המשקיעים, שביקשו את התפטרותו, וכי המהלך נועד למנוע סכסוך נוסף. מתחילת השנה סבלה אובר מפרשות דרמטיות שונות, החל בטענות להטרדה מינית וכלה בחשיפת שימוש בתוכנה שנועדה לעקוף את רשויות הפיקוח.

המנכ"ל היוצא מצטרף לשורת הבכירים שכבר עזבו את החברה, כולל הסמנכ"ל העסקי אמיל מייקל, והנשיא ג'ף ג'ונס. קלאניק הודה במגרעותיו כמנהיג, לאחר שבלומברג העלתה סרטון וידיאו שבו הוא נראה בעיצומו של ויכוח אגרסיבי עם אחד הנהגים, בתקרית שהחריפה את התרעומת בקרב כלל נהגי החברה. לפני כמה שבועות נהרגה אמו של קלאניק בתאונת שיט.

"אני אוהב את אובר יותר מכל דבר בעולם, וברגע קשה זה בחיי האישיים עליי לקבל את בקשת המשקיעים שאתפטר כדי שאובר תוכל לחדש את מלאכת הבניה ללא הסחת הדעת של קטטה נוספת", נאמר בהודעה שפרסם קלאניק. על פי הודעה נפרדת שפרסמה אובר, הוא ימשיך לכהן כחבר מועצת המנהלים של החברה.

במועד מוקדם יותר דיווח הניו יורק טיימס על התפטרותו של קלאניק. קלאניק, שהיה הפנים הציבוריות של אובר, גילם את הצלחתה של חברת הסטארט-אפ. במועד מוקדם יותר החודש הוא דיווח לעובדי החברה על תוכניתו לצאת לחופשה ולהותיר את ניהול החברה בידי ועדת מנהלים.

החודש פרסמה אובר את ההמלצות הכלולות בדוח חקירת תרבותה התאגידית שהזמינה ממשרד עריכת הדין של אריק הולדר, לשעבר התובע הכללי של ארה"ב. יותר מ-20 עובדים פוטרו בעקבות ממצאיה של חקירה נפרדת שערך משרד עריכת דין אחר.

למרות הטלטלות שפקדו לאחרונה את החברה, משגשגת פעילותה העסקית. ברבעון הראשון תפחו ההכנסות ל-3.4 מיליארד דולר, וההפסדים התכווצו אך נותרו משמעותיים בהיקף של 708 מיליון דולר. קלאניק ממשיך להיות מיליארדר הודות לאחזקתו במחברה, והונו האישי נאמד ב-6.7 מיליארד דולר בדירוג המיליארדרים של בלומברג. שוויה של אובר עצמה נאמד ב-69 מיליארד דולר.

החברה ניסתה למנוע את נטישת הנהגים באמצעות הוספת פיצ'ר שמאפשר ללקוחות לתת טיפים לנהגים באמצעות היישום שלה. יריבתה העיקרית של אובר בארה"ב, Lyft, הנהיגה פיצ'ר כזה לפני זמן רב. אובר גם הכריזה כי תתחיל לפצות נהגים בגין נסיעות שבוטלו לאחר יותר משתי דקות מעת ההזמנה, וכי תציע לנהגים תוכניות ביטוח חדשות. גארט קמפ, אחד ממייסדי אובר וחבר במועצת המנהלים, דיווח אתמול (ג') לעובדים באימייל על שינויים אלה בניסיון להעלות את המורל.

באימייל נפרד ששלחה מועצת המנהלים בתגובה להתפטרותו של קלאניק, נאמר: "זוהי החלטה נועזת, וסימן למסירותו ואהבתו לאובר. התרחקותו מהחברה תעניק לו את הזמן הנחוץ להחלים מהטרגדיה האישית שפקדה אותו, ותעניק לחברה את מרחב התמרון הדרוש לפתיחה מלאה של פרק חדש זה בתולדותיה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
התפטרותאובר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.