הוגשה בקשה לראה"מ לבחינת צעדים למניעת אסון הומניטרי בעזה

ארגון "גישה" הגיש הבוקר בקשות דחופות לפי חוק חופש המידע, כדי לברר מהם הצעדים שנוקטת הממשלה למניעת אסון הומניטרי ברצועת עזה בעקבות הפחתת כמות החשמל המסופקת לרצועה

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
נתי יפת 21.06.2017

ארגון "גישה" הגיש הבוקר בקשות דחופות לפי חוק חופש המידע, כדי לברר מהם הצעדים שנוקטת הממשלה למניעת אסון הומניטרי ברצועת עזה בעקבות הפחתת כמות החשמל המסופקת לרצועה. ביום שני החלה ישראל ליישם את החלטת הקבינט על צמצום אספקת החשמל, שבימים כתיקונם זורם בעשרה קווים המספקים 120 מגה-ואט.

הבוקר הודיעה חברת החשמל כי צמצמה את האספקה ב-32 מגה-ואט, בעוד רשות האנרגיה בעזה דיווחה על קיצוץ של 24 מגה-ואט, כלומר ניתוק שני קווים. במקביל דיווח דובר חברת החשמל בעזה כי האספקה ממצרים צומצמה מ-28 מגה-ואט ל-20 מגה-ואט בשל תקלה טכנית. המשמעות היא שבמקום אספקת חשמל של 10-12 שעות ביממה - בהפסקות, מקבלים כעת תושבי הרצועה חשמל במשך 6-8 שעות ביממה בלבד.

בבקשת חופש המידע שהגיש הבוקר גישה למשרד ראש הממשלה, משרד הביטחון וחברת החשמל, ביקש הארגון לקבל גם פרטים על החלטת הקבינט עצמה ואופן ביצועה בפועל. בארגון מזכירים כי רק בחודש מאי האחרון השתתפו נציגי היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ונציגי משרדי האוצר והאנרגיה, בכנס הדו-שנתי של ועידת המדינות התורמות, בהשתתפות נציגים מארה"ב, האיחוד האירופי, ומדינות וגופים בינלאומיים נוספים.

בדיווח על הכנס באתר יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים נכתב כי "חברי המשלחת הישראלית העלו בפני הקהילה הבינלאומית הצעות כיצד ביכולתה לתרום ולסייע בחלק מהמיזמים החשובים, אשר ישפרו בצורה ניכרת את איכות החיים של האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון ורצועת עזה, ואף יהוו מנוע לצמיחה כלכלית". בין השאר הציגה ישראל את תוכניתה להכפיל את אספקת החשמל לרצועה באמצעות קו מתח גבוה חדש.

על פי הודעת גישה, הארגון "חזר והתריע, גם בפני שר הביטחון, כי בצמצום אספקת החשמל לעזה ישראל מדרדרת, ביודעין, מצב מסוכן ממילא שעלול לפגוע מידית לא רק בתושבי הרצועה, אלא גם לסכן את תושבי ישראל. קואליציה של 16 ארגוני חברה אזרחית פנתה בשבוע שעבר במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, המדגיש כי החלטת הקבינט אינה חוקית על פי הדין הישראלי והבינלאומי, ודורש כי ינחה את חברי הקבינט לבטלה לאלתר. תשובה מלאה מהיועץ המשפטי טרם התקבלה. עם זאת, אופן קבלת ההחלטה, פרטיה והתכנית ליישומה - כולל היערכות ישראל למניעת הנזק ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה - לא פורסמו מעולם בפני תושבי עזה או ישראל".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חברת החשמלרצועת עזה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.