גוגל פיטרה מהנדס שהתנגד לאפליה מתקנת של נשים ומיעוטים

ג'יימס דאמורה, המהנדס בגוגל שפוטר, אישר את פיטוריו בהודעת דוא"ל, וכתב שהוא פוטר בנימוק של "הנצחת סטריאוטיפים מגדריים" ■ הוסיף כי הוא שוקל כעת את דרכי הפעולה המשפטיות שבפניו

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: בלומברג מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: בלומברג

אלפבית, החברה האם של גוגל, פיטרה עובד שכתב מזכר פנימי שתקף את מדיניות החברה בנושאי מגדר, ויצר בכך סערה בעמק הסיליקון. העובד התנגד לאפליה המתקנת של נשים ומיעוטים.

ג'יימס דאמורה, המהנדס בגוגל שכתב את המזכר, אישר את פיטוריו בהודעת דוא"ל, וכתב שהוא פוטר בנימוק של "הנצחת סטריאוטיפים מגדריים". הוא הוסיף שהוא שוקל כעת את דרכי הפעולה המשפטיות שבפניו.

המריבה הפנימית בגוגל היא האחרונה בסדרת תקריות שנוגעות לאפליה מגדרית וחופש דעה בעולם ההיי-טק. מנכ"ל אובר, טראוויס קלניק, איבד את כהונתו ביוני על רקע שערוריות של הטרדה מינית בחברה, אפליית נשים ותרבות עבודה אגרסיבית. תביעת האפליה שהגישה אלן פאו נגד קרן ההון סיכון קליינר פרקינס קופילד אנד ביירס ב-2015 העלתה גם היא את הנושא לכותרות, ויותר נשים מתלונות כעת על הדרה שלהן בתעשייה הגברית הזו, בייחוד בתפקידי הנדסה.

מוקדם יותר מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי שיגר לעובדים הודעה שבה הוא כתב שחלקים מהמזכר של דאמורה "מפירים את קוד ההתנהלות שלנו וחוצים את הקו באמצעות קידום סטריאוטיפים מגדריים מזיקים במקום העבודה". הוא לא מסר אם גוגל תנקוט פעולה נגד דאמורה.

המזכר של דאמורה, שהקיף עשרה עמודים, האשים את גוגל בהשתקת דעות פוליטיות שמרניות, וטען שהבדלים ביולוגיים ממלאים תפקיד בהיעדר נשים בחברות היי-טק ובדרגי ניהול. המזכר זכה לתפוצה רחבה בחברה, והפך לפומבי בסוף השבוע, מה שגרם לסערה שהגבירה את הלחץ על גוגל לנקוט עמדה ברורה יותר.

בעקבות הסערה, דניאל בראון, סגנית הנשיאה החדשה בגוגל למגוון אנושי, יושרה ומשילות, שיגרה לעובדים הצהרה שגינתה את השקפותיו של דאמורה, ואישרה מחדש את עמדת החברה בזכות גיוון מגדרי. בחדרי דיון פנימיים, עובדם הביעו תמיכה בפיטורי דאמורה, וכמה הם כתבו שהם היו נמנעים מעבודה איתו.

"אנחנו חד-משמעיים באמונה שלנו שגיוון וקבלת אנשים הם קריטיים להצלחתנו כחברה", תבה בראן בהודעתה. "נמשיך לתמוך בכך ולהיות מחויבים לזה בטווח הארוך".

המזכר והוויכוחים הנלווים באים כאשר גוגל מנסה להדוף תביעה של משרד העבודה הפדרלי שטוענת שהחברה מפלה בצורה שיטתית נגד נשים. גוגל דוחה את הטענות, וטוענת שאין אלצה פער שכר מגדרי, אך היא לא חשפה מידע מלא על השכר אצלה בפני הממשל. לפי הדו"ח הדמוגרפי העדכני ביותר של החברה, 69% מכוח העבודה שלה ו-80% מהעובדים הטכניים הם גברים.

בעקבות פרסום המזכר של דאמורה, מנהלים רבים העבירו לקריאה לעמיתיהם מאמר של מהנדס בכיר שעזב לאחרונה את גוגל, ג'ונתן זינגר. בבלוג שלו כתב זינגר שעל פי תוכן המזכר של דאמורה, הוא "לא היה מקצה במצפון שקט" שום עובד לעבוד עם דאמורה. "הוא יצר זה עתה סביבת עבודה עוינת מהספרים", כתב זינגר. עוד הוסיף זינגר: "אתם מתארים לעצמכם לעבוד עם מישהו שזה עתה תהה לגבי היכולות הבסיסיות שלכם לעשות את העבודה שלכם?".

אתרים מהימין הפוליטי כבר מעלים על נס את דאמורה, וטוענים שפיטוריו ממחישים כמה מהטענות שהופיעו במזכר שלו.

סגנית הנשיא בראון טענה בתגובתה שגוגל פתוחה ל"כל השקפה פוליטית".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אפליהגוגלפיטורים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.