הנפילה הוציאה את האופציות של עובדי טבע אל מחוץ לכסף

במחצית הראשונה של 2017 החברה לא קיבלה כל הכנסה בגין מימוש אופציות ע"י עובדים ומנהלים, לעומת יותר מחצי מיליארד דולר ב-2014

טבע / צילום: רויטרס טבע / צילום: רויטרס
שירי חביב ולדהורן 09.08.2017

מניית טבע  (13.18 ,‎+0.69%‏) אמנם הראתה אתמול (ג') סימנים של התאוששות, ועד שעות הצהריים (שעון ארה"ב) נסחרה במגמה חיובית בניו יורק. אלא שבהמשך היא הצטרפה למגמה השלילית הכללית בשוק, ובסוף היום מחירה עמד על כ-18.3 דולר, ירידה של 1.6% אתמול ושל 41.5% מיום חמישי שעבר. כזכור, על רקע דוחות כספיים חלשים, הורדת תחזיות שנתיות, קיצוץ בדיבידנד המחולק וחשש מפני הפרה של ההתניות הפיננסיות הקשורות לחוב - כל אלה, ללא מנכ"ל וסמנכ"ל כספים קבועים - מניית החברה נסחרת בירידות חדות בימים האחרונים. שווי השוק של טבע הוא 18.6 מיליארד דולר.

מלבד הפסדי הענק שספגו בעלי המניות בטבע בימים האחרונים (יותר מ-13 מיליארד דולר), הובילו הנפילות במניה לכך שכמעט כל האופציות שמחזיקים העובדים והמנהלים בטבע - נמצאות היום "מחוץ לכסף". לפי הדוח המורחב לשנת 2016, בסוף השנה שעברה החזיקו עובדי טבע בכ-33 מיליון אופציות, מתוכן כ-14.5 מיליון אופציות שכבר הבשילו. האופציות הן במחירי מימוש ממוצעים שבין כ-17.8 דולר לכ-60.4 דולר למניית טבע.

במחיר המימוש הנמוך ביותר, שהוא היחיד שנמצא "בתוך הכסף", יש רק כ-21 אלף אופציות (מתוכן כ-6,000 בלבד שהבשילו). כך למעשה כמעט כל האופציות שבידי עובדי ומנהלי טבע, לא שוות היום שום דבר, כל עוד מחיר המניה לא יתאושש באופן משמעותי. לשם השוואה, בשנה שעברה בתקופה זו, למעלה מ-60% מהאופציות (וכ-80% מאלו שהבשילו) - היו אז "בתוך הכסף".

בהתאם, בעוד שבמחצית 2016 טבע רשמה תקבולים של 20 מיליון דולר ממימוש אופציות שבידי עובדיה, הרי שבמחצית הראשונה של 2017, הסכום עמד על 0 דולרים. ב-2014 ו-2015 הסכומים היו גבוהים משמעותית: 544 מיליון דולר ו-388 מיליון דולר בהתאמה.

גם בברקליס מודאגים מטבע

בנק ברקליס הצטרף השבוע לגופים המורידים את מחירי היעד שלהם למניית טבע. בסקירה כללית על שוק הפארמה, כתב האנליסט דגלאס טסאו כי "אנחנו מאמינים שהחשש בנוגע לתוצאות החברות האחרות בעקבות דוחות טבע - איננו במקום".

טסאו חותך את מחיר היעד למניית טבע מ-38 דולר ל-23 דולר, מחיר שגבוה כיום ב-25.8% מהמחיר הנוכחי בניו יורק, כשהמלצתו למניה נשארת ללא שינוי, "תשואת שוק". מחיר היעד החדש מבוסס על מכפיל EV/EBITDA של 7.8, לעומת מכפיל 10 במחיר היעד הקודם. "היסודות הכלכליים נותרים מאתגרים, ובהחלט ישנו ואקום ניהולי בהיעדר מנכ"ל", כותב טסאו. לדבריו, מינוי מנכ"ל חדש בהחלט יעזור, אך כל מי שיגיע לתפקיד, ייאלץ להתמודד עם שחיקת הקופקסון (להערכתו, תחרות גנרית למינון 40 מ"ג תתחיל באמצע 2018 לכל המאוחר) ועם לחצים הקשורים למאזן החברה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אופציות לעובדיםאופציות מחוץ לכסףטבע
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.