במגזר העסקי לחוצים: תקן לטיפול בהטרדות מיניות בעבודה

בימים האחרונים מכון התקנים השלים טיוטה ראשונה של התקן החדש, שמטרתו להתוות לארגונים דרכים ליצירת סביבת עבודה בטוחה ולהציע להם עקרונות שלפיהם יפעלו במקרה של הטרדות מיניות

יובל אזולאי 14.08.2017

תקן חדש שמתגבש במכון התקנים ועוסק במניעה ובדרכי טיפול בהטרדות מיניות במקומות עבודה מלחיץ את המגזר העסקי. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מכון התקנים השלים טיוטה ראשונה של התקן החדש, שמטרתו להתוות לארגונים דרכים ליצירת סביבת עבודה בטוחה, ולהציע להם עקרונות שעל פיהם יפעלו במקרה של הטרדות מיניות.

התקן המתגבש מיועד להיות וולונטרי, ומסתמך על הוראות קיימות במסגרת החוק למניעת הטרדות מיניות. לדעת גורמים במכון התקנים, יש בתקן החדש כדי להשלים את הוראות החוק שחלות בנושא ההטרדות המיניות - תוך מענה על פערים וצרכים שעולים מהשטח.

הוועדה הטכנית של מכון התקנים, שמקדמת את כתיבת התקן קיימה בימים האחרונים דיון על הנושא, במסגרתו גורמים במגזר העסקי נחשפו לראשונה למהלך. שם, הגיבו על היוזמה בסערה: "באוקטובר הקרוב שוק התקינה בישראל יפתח לתחרות ולמכון התקנים יקומו מתחרים בצורה של מעבדות תקינה פרטיות. כנראה שמכון התקנים נערך לעידן התחרות בצורה של פלישה לנושאים חדשים, כמו יחסי עבודה. מדוע ישראל צריכה תקן כזה, בזמן שבאף מקום בעולם אין תקינה המסדירה טיפול בהטרדות מיניות?", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר במגזר העסקי.

מטיוטת התקן, שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי היא כוללת הגדרות להטרדה מינית, התנכלות, סחיטה באיומים, מעשים מגונים, הצעות בעלות אופי מיני, יחסי מרות, התייחסות מבזה ומשפילה, פרסום של תצלומים בעלי אופי מיני ועוד. הטיוטה גם מסדירה את האופן שבו ייעשו הדרכות במקומות עבודה בנושאים אלה; הנחיות לזיהוי סיכונים להטרדות מיניות בעבודה; הכשרות של ממונים במקומות עבודה שתפקידם יהיה לפעול למניעת הטרדות או טיפול בהן ועוד.

בזמן שבמכון התקנים שוקדים על כתיבת התקן ורואים בו מהלך מבורך שייטיב עם קהלים גדולים בשוק העבודה, במגזר העסקי רואים בו רגולציה חדשה ודרך להשתת עלויות נוספות על בתי עסק שנאנקים ממילא תחת נטל רגולטורי כבד.

לדברי גורם עסקי בכיר, במקרה של אישור התקן החדש יתכן מצב שחברה שתבקש להטמיע אותו - תידרש לשכור לשם כך את שירותיהם של מומחים חיצוניים: "נכון שאין מדובר בתקן רשמי, הוא וולונטרי ולא מחייב אבל עדיין יכולות להיות לו השפעות מרחיקות לכת על חברות: אם מחר יפורסם מכרז שמזמין חברות במשק למסור הצעות לקראת עסקה אפשרית, מנסחי המכרז יכולים לדרוש שכל מתמודד יהיה חייב בהטמעה של התקן החדש וזאת בדומה להתניות שכבר קיימות בהליכי מכרז - שלפיהן הגורם שמגיש מועמדות חייב להוכיח שברשותו תקני איכות כאלה ואחרים", אמר.

גורם עסקי אחר הגיב אף הוא בתרעומת: "זולת זה שלא ברור מה הערך של התקן הזה בזמן שיש בישראל חוק ברור, לא ברור ממתי מכון התקנים הפך להיות סמכות בסוגיות ערכיות: תפקידו הוא לקבוע תקינה למוצרים ולא לעשות סטנדרטיזציה להתנהלות אנושית. המדרון חלקלק: עכשיו זה תקן על הטרדות מיניות, מחר יהיה תקן לימי חופשה ומחרתיים אולי יהיה תקן על הפרשות כספים לקרנות פנסיה ועוד רגולטורים ייוולדו ויקומו וזה בזמן שהממשלה מצהירה שהיא מפחיתה רגולציות", אמר.

"בתחום התקינה בישראל יש הוראות ברורות שלפיהן תקנים חדשים יעשו בהתבסס על תקינה בינלאומית - להוציא מצב שבו מתקיימים בארץ מאפיינים חריגים ביחס לעולם. האם יש כאן עבריינות מין חריגה?", שאל אחד הגורמים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הטרדה מיניתהמגזר העסקימכון התקנים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.