טראמפ התקפל: גינה ניאו-נאצים בעקבות הסערה הציבורית

בתגובתו הראשונה על ההתנגשויות האלימות בשארלוטסוויל, בשבת, שבמרכזן עמדו קבוצות גזעניות, בחר טראמפ להטיל את האשם על "צדדים רבים" ■ הערב הוא אמר: "גזענות היא רשע, ואלה שמחוללים אלימות בשמה הם פושעים ובריונים, לרבות קו-קלאקס-קלאן והניאו-נאצים"

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
רן דגוני 14.08.2017

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התקפל. לאחר סערה ציבורית עזה בעקבות תגובתו הפושרת, כמעט אדישה, על המהומות הגזעניות האלימות בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בשבת, הוא גינה הערב (ב') במפורש, אמנם באיחור של 48 שעות, ארגונים גזעניים ואנטישמיים שעמדו במרכז המהומות.

בהודעתו הפומבית הראשונה, זמן קצר לאחר שוך המהומות, הטיל טראמפ את האשם על "צדדים רבים" ונמנע מלנקוב בשמן של קבוצות כקו-קלאקס-קלאן (KKK) וארגונים ניאו-נאציים כאחראיות להתנגשויות, שבמהלכן נרצחה תושבת העיר בפיגוע דריסה. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי, שהביע הערצה לאדולף היטלר בהיותו תלמיד בתיכון.

אך גל מחאות ציבוריות, רבות מהן ממחוקקים רפובליקאים, הניע את הבית הלבן לשנות כיוון. בהתייעצויות קדחתניות, שנמשכו ממש עד לרגע שבו הופיע טראמפ לפני כתבים, החליט טראמפ לאכזב, ולו רק זמנית, את תומכיו בימין הקיצוני בארה"ב ולמתוח ביקורת פומבית מפורשת על הקבוצות הגזעניות שעמדו בלב המהומות, לרבות זיהויין בפומבי.

טראמפ נתן אמנם להבין שהטרגדיה בשארלוטסוויל לא ממש עומדת בראש מעייניו והעדיף לפתוח בשבחים לכלכלת ארה"ב. רק לאחר מכן הוא עבר לדבר על האירועים הטרגיים בווירג'יניה. "גזענות היא רשע, ואלה שמחוללים אלימות בשם הגזענות הם פושעים ובריונים, לרבות קו-קלאקס-קלאן, ניאו-נאצים, אלה שדוגלים בעליונות הגזע הלבן וקבוצות משטמה אחרות, שעומדות בניגוד לכל מה שיקר לליבם של האמריקאים", אמר הנשיא. "אלה שמפיצים אלימות בשם קנאות ואי סובלנות פוגעים למעשה בכל מה שיקר לליבם של האמריקאים".

"כל מי שפעל באופן פלילי בהתנגשויות הגזעניות האלימות בסוף השבוע, יתן את הדין על מעשיו", אמר טראמפ. "אנו מגנים במונחים הנוקבים ביותר את התצוגה המבישה של משטמה, קנאות ואלימות. אין לאלה שום מקום באמריקה".

שר המשפטים ג'ף סשנס, וראש FBI, כריסטופר ריי, דיווחו לנשיא על מצב החקירה. החשוד בפיגוע הדריסה מוסיף להיות כלוא לאחר ששופט החליט לא לשחררו בערבות.

העילה להפגנת הימין הקיצוני הייתה החלטה של עיריית שארלוטסוויל להסיר פסל של גנרל רוברט לי, שהיה מפקד צבא הדרום במדינת וירג'יניה במלחמת האזרחים בשנות ה-60 של המאה ה-19 ושנהפך במרוצת השנים לסמל ההתנגדות של גזענים לבנים לשוויון זכויות לשחורים. מארגני העצרת הגזענית הכריזו על כוונתם להפוך את האירוע לעצרת המחאה הלבנה הגדולה ביותר אי פעם.

סיסמת ההפגנה הייתה "לאחד את הימין", ואכן, כפי שציין האתר VOX, ההפגנה הייתה פלטפורמה לקירוב שני זרמים של הימין הקיצוני בארה"ב: אלה ששואפים להנציח את הדרום מהתקופה שלפני מלחמת האזרחים, ובראשם קו-קלאקס-קלאן, והתנועות הניאו-נאציות שדוגלות בעליונות הגזע הלבן ושמנסות ליצור תנועה נאצית גלובלית. ההבדל בין שני הזרמים דקיק למדי - לקו-קלאקס-קלאן שאיפות מקומיות לעומת החזון הבינלאומי של הנאצים החדשים - והוא מתמצה בעיקר בסמלים ובטקסים.

כך, בעצרת, הופיעו אלה בצד אלה חובשי ברדסים לבנים של הקלאן בצד חובשי קסדות וגלוחי ראש עם כתובות קעקע גזעניות. אלה ואלה השמיעו סיסמאות נגד יהודים, שחורים, וחברי קהילת להט"ב, אך הניאו-נאצים הכניסו לקקפוניה סיסמה שהייתה זרה לרוב חסידי הדרום הגזעני: "דם ואדמה". הסיסמה הזו מבטאת את האידיאולוגיה הנאצית שאדם מוגדר על-ידי הקשר שלו לאבותיו (דם) ולמכורתו (אדמה).

בהפגנה הגזענית בשבת בלטו סיסמאות וכרזות אנטשימיות: "היהודים לא יחליפו אותנו", "מוות ליהודים", "חם היום אך זה יהיה כאין וכאפס לעומת הטמפרטורות בכבשנים".

בתגובה על ההתבטאות החדשה של טראמפ, אמר הערב ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט, כי צריך לשבח את הנשיא על החלטתו לנקוב בשמות הארגונים הגזעניים ולגנותם, אך הוא הדגיש כי אין בכך די. המצב לא יתוקן כל עוד יושבים בבית הלבן שני יועצים בכירים, סטיב בנון וסטיבן מילר, שתומכים בימין הקיצוני בעודם מתפקדים במרכז קבלת ההחלטות בממשל, אמר גרינבלאט.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ארה"בגזענותדונלד טראמפניאו נאצים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.