אישום: תושב ת"א הסתיר הכנסות ב-4.6 מ' ש' מהשכרת דירות

ראובן אלון השכיר עבור הפטריארכיה הארמנית של ירושלים בניין בן 66 דירות ברמלה - וגרף את הכסף לכיסו בלי לדווח ■ דרש מהדיירים לא לרשום דבר בסעיף המוטב בצ'קים - ופרע אותם בצ'יינג'ים ■ מדריך מס על השכרת דירה

הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף
אלה לוי-וינריב 16.08.2017

תושב תל-אביב הפעיל עסק להשכרת עשרות דירות, והסתיר הכנסות בסך כ-4.6 מיליון שקל מרשויות המס - כך עולה מכתב אישום שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) לבית משפט השלום בעיר נגד ראובן אלון בגין מרמה, ערמה ותחבולה, בכוונה להתחמק ממס.

על-פי כתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד איריס רמתי-הילמן, אלון לא היה הבעלים של הדירות, אלא ניהל אותן עבור הבעלים, ואולם לא העביר את מלוא ההכנסות משכירות לידי הבעלים.

על-פי עובדות כתב האישום, הפטריארכיה הארמנית של ירושלים הייתה הבעלים של בניין בן 66 דירות ברחוב הדוגית ברמלה, אותם רצתה להשכיר. בינואר 2011 התקשרה הפטריארכיה עם אלון בחוזה שאמור היה לחסוך לה את כאב הראש וההתעסקות בהשכרת עשרות דירות.

בחוזה נקבע כי אלון ישכור מהפטריארכיה את הבניין למשך 5 שנים, וישלם בתמורה סך של 165 אלף שקל בחודש, החל מחודש יולי 2011. בתמורה, נקבע, ינהל אלון את הבניין, יתחזק אותו וישלם לרשויות השונות עבור שירותים שיקבל הבניין.

עוד על-פי החוזה, אלון היה רשאי להשכיר בהסכמי שכירות משנה את דירות הבניין לדיירים שימצא לנכון, כאשר עליו להעביר את דמי השכירות שיקבל מהדיירים לחשבון בנק ייעודי שייפתח לצורך כך, ויירשם עליו שיעבוד צף לטובת הפטריארכיה. על-פי ההסכמות, חברת "גרין הילס" שבבעלותו, ושבאמצעותה יחתום על החוזים בקשר לבניין, תירשם בישראל כחברה זרה.

מהאישום עולה כי החל מיום חתימת החוזה ועד לסוף חודש אוגוסט 2011, פעל אלון, באמצעות מתווך מטעמו, למצוא שוכרים לכל 66 הדירות, וחתם (באמצעות חברת "גרין הילס") מולם על חוזי שכירות לשנה ושנתיים מראש. במעמד חתימת החוזים עם השוכרים, מסרו השוכרים לאלון צ'קים או מזומן בסכומים שונים, ובסך-הכול קיבל מהדיירים סך של כ-4.6 מיליון שקל.

ואולם, נטען, אלון לא העביר לפטריארכיה את שכר הדירה החודשי של הבניין ואף לא העביר חלק מפיקדון שהיה חייב לפטריארכיה. בנסיבות, זמן קצר לאחר מכן, הודיעה הפטריארכיה לאלון על ביטול החוזה ביניהם.

העובדות הללו הובילו לאישום נגד אלון, בטענה כי במהלך שנת 2011 עסק בניהול הבניין והשכרת הדירות בבניין, היקף ההכנסות שהפיק עמד על מיליוני שקלים, אך הוא לא דיווח על כך לרשות המסים.

על-פי חוק, נטען, אלון היה חייב בהגשת דוחות לפקיד השומה בגין העסק להשכרת דירות, אך "פעל במרמה, ערמה ותחבולה, במזיד ועל-מנת להתחמק ממס". בין היתר, הוא לא הודיע על פתיחת העסק לפקיד השומה, לא ניהל פנקסי חשבונות, לא הגיש דוחות על הכנסותיו לפקיד השומה, לא נרשם כעסק ולא פתח חברה בארץ כפי שהתחייב בחוזה. בנוסף, נטען באישום, אלון לא פתח חשבון בנק ייעודי להפקדת הכספים שהתקבלו מהשכרת הדירות, כפי שהתחייב בחוזה. זאת, על-מנת שלא ניתן יהיה לעקוב אחר מקור הכסף.

ואיך הוא הסתיר מיליוני שקלים? מהאישום עולה כי על-מנת להסוות את הכנסותיו, דרש אלון מהדיירים לא לרשום דבר בסעיף המוטב בצ'קים שנתנו לו, ובהמשך פרט אותם בעסקים נותני שירותי מטבע (צ'יינג'ים) או העבירם לבעלי חוב להם היה חייב כספים.

"כל זאת עשה הנאשם על-מנת להסוות את זהותו כמי שקיבל את ההכנסות האמורות ולהימנע מדיווח כדין", נכתב באישום. 

עו"ד קובי בן שעיה ב"כ אלון ראובן: "מרשי הופתע לקרוא לראשונה על כתב האישום באינטרנט. לגופו של עניין, ההתקשרות בין מרשי לכנסיה הארמנית הייתה בחוזה שנערך כדת וכדין .מדובר בסכסוך עסקי בלבד נא הא ותו לא. שנקבל את כתב האישום וחומר הראיות נתייחס בצורה מפורטת לדברים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
העלמת מסהשכרת דירהרשות המסיםשכר דירה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.