חובבי רטרו ונוסטלגיה? כך תחזרו אל העבר שלכם

הרטרו בשוק משחקי הווידיאו, דוגמת נינטנדו ו-Sega, פתח מקור הכנסה חדש ■ ליפן מגיעים תיירים שעטים על "חנויות של פעם"

טירוף נינטנדו. סופר מריו חוזר בגדול / צילום: רויטרס טירוף נינטנדו. סופר מריו חוזר בגדול / צילום: רויטרס
שירות בלומברג 18.08.2017

העניין המחודש במשחקי וידיאו וינטג' יפניים מדרבן את הקונים לבקר בשווקים המקוונים ובחנויות משחקי הרטרו ביפן. אספנים נלהבים צוברים משחקים ישנים, ואפילו גיימרים עטים כעת על תקליטורים וקונסולות משחקים שבהם הם לא שיחקו מאז ילדותם.

למרות שמשחקי רטרו נחשבים לשבריר זעיר של התעשייה העולמית המגלגלת 109 מיליארד דולר, מדובר בשוק נישה אטרקטיבי. אשתקד אזלה במהירות קונסולת NES/Famicom של נינטנדו, ששוחררה מחדש, והשנה נצפית תופעה דומה עם הגרסה הקלסית של סופר-נינטנדו, ששוחררה גם היא מחדש. בהתחשב במעמדה הדומיננטי של נינטנדו בשוק משחקי הווידיאו הביתיים בשנות השמונים, אין זה מפתיע שמרבית עסקאות הקניה והמכירה מתבצעות ביפן.

"משחקי רטרו מחזירים אותי לילדות שלי", אמר דויד קונברטינו מאיטליה, המבקר ביפן זו הפעם הרביעית כדי לקנות משחקים ישנים. "משחקי רטרו זה אמנות, זה פשוט אבל מושך - אף פעם לא נמאס לך מזה".

קונברטינו היה עסוק בקניות ב-Super Potato, חנות שנמצאת באזור מוצרי הצריכה האלקטרוניים בטוקיו, אקיהברה. משחקים וקונסולות שיוצרו לפני עשרות שנים גודשים שלוש קומות בחנות. ניתן למצוא קונסולות מכל הסוגים תלויות בסדר מופתי על הקירות. באחת מוויטרינות הזכוכית נמצא הכותר הנחשק ביותר מבין משחקי Famicom: גרסת הזהב של Kinnikuman Muscle Tag Match, ששוויה נאמד ב-2 מיליון ין (18,200 דולר).

"אקיהברה היתה תמיד אבן שואבת לתיירים זרים, אבל מספר התיירים בארבע-חמש השנים האחרונות היה גבוה במיוחד", אומר יוהיי קיטבישי, מנהל Super Potato. "מחצית מהכנסתינו כעת מגיעה מתיירים".

גם במכירות המקוונות נרשמת גאות. דרו סטיימל, מנהל DKOldier, הפועלת מפנסילבניה וסוחרת במשחקי רטרו, אומר כי אשתקד מכר באינטרנט משחקי רטרו בשווי של קרוב ל-3 מיליון דולר, לעומת משחקים בשווי של כמה מאות דולרים בלבד שמכר באיביי בתחילת דרכו. "אנו מוכרים משחקי רטרו כבר יותר מ-13 שנים, ואנחנו רואים את השוק צומח מדי שנה", ציין.

אפילו ה-Sega, שהיתה בעבר יריבה גדולה של נינטנדו לפני שסוני ומיקרוסופט בכלל שקלו לייצר קונסולות, מנסה להרוויח מהגאות בשוק הרטרו. השבוע היא שחררה את Sonic Mania, משחק מתחדש שנוצר בשיתוף פעולה עם חובבי המשחק הנלהבים ביותר, כולל מתכנתים ואמנים.

השוק המקוון ממשיך להישען בעיקר על משחקי רטרו מיפן וממדינות שכנות, ויותר ממחצית הכותרים באיביי מגיעים מאסיה. לעתים קרובות מניבים המשחקים הנמכרים באינטרנט תקבולים גבוהים יותר.

"ראינו צמיחה בכל קבוצות הגיל הייעודיות שלנו, בייחוד בקבוצת בני העשרים פלוס", אומר סטיימל. "כשרק התחלנו, הלקוח הגדול ביותר שלנו היו אנשים בני שלושים שרצו לקנות לעצמם חזרה אל העבר שלהם".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
יפןמשחקי מחשבנינטנדו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.