הלוביסטית, סגנית שר הפנים והש.ג

מאחורי הקלעים של פרשת ישראל ביתנו

שי ניב / איור: גיל ג'יבלי"
שי ניב 18.08.2017

תכירו את סטיבן לוי. עד לימים האחרונים, לוביסט בכיר בחברת הלובינג "אימפקט" שמייצגת בין היתר את לאומי, שופרסל, פז, הראל, זכיינית ערוץ 2 רשת ועוד. השבוע, כך נודע לנו, ועדת ההיתרים של הכנסת שללה ללוי את היתר הכניסה הקבוע למשכן ואת הרישיון שלו לעסוק כלוביסט, זאת בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת פאינה קירשנבאום וישראל ביתנו. לוי, לפי כתב האישום, ייצג את עמותת "איילים" והיה אחד הגורמים המרכזיים שהפכו את העמותה לצינור העברת כספים לסגנית השר לשעבר ולמקורביה. איך כתבו עליו באתר של אימפקט? "יכולתו הגבוהה לזהות אינטרסים, ליצור ולקדם שותפות אינטרסים וקואליציות, מרחיבה את סך הפעולות וארגז הכלים הקיים באופן שנותן מענה יצירתי לצרכים המגוונים של כלל לקוחותינו".

אלא שלוי, יצירתי ובעל יכולות ככל שיהיה, הוא שכיר. "ש.ג", אם שואלים גורמים לא מעטים בכנסת. בין כל הכותרות האחרונות, משום מה לא שמעתם על אחת, אורית לרנר, המנכ"לית המשותפת והבעלים של אימפקט - הבוסית של סטיבן. לפי כתב האישום, לרנר לא סתם ניהלה מרחוק את העסק, אלא הייתה אחראית יחד עם לוי על התיק של איילים. למעשה, סעיף 172 בכתב האישום מספר איך שוחחה לרנר עם לוי ועוד שלושה נאשמים על ההצעה של אחד מהם להעסיק את הח"כית לשעבר של ישראל ביתנו, ליה שמטוב, בעמותת איילים, כתנאי להעברת מיליון וחצי שקל וכספים נוספים. בכתב האישום מצוין שלרנר תיארה את ההצעה ההיא כ"הצעה בוטה", אבל בסופו של יום העמותה הסכימה לכל התנאים. בשורה התחתונה, לוי השכיר, ספג כתב אישום על הראש ואם יורשע הוא עשוי להיכנס לכלא, בזמן שהבוסית שלו, שניהלה בעצמה יחד איתו את התיק של עמותת איילים, ממשיכה לנהל את עסקי הלובינג שלה בכנסת כאילו כלום.

לרנר, צריך לומר, היא אחת הלוביסטיות המקושרות ביותר, שהייתה בעבר דוברת סיעת "שינוי" וחברה כיום בוועד המנהל של העמותה לחופש המידע, לצד העיתונאי רביב דרוקר. טוב, אתם בטח אומרים, אם בפרקליטות החליטו שלא להגיש נגדה כתב אישום, אין סיבה שהכנסת תעניש אותה. בפועל, הכנסת דווקא ידעה בעבר לשלול רישיונות ללוביסטים בלי שום כתבי אישום ברקע. כך היה בין היתר עם הלוביסט צח בורוביץ, שהורחק מהמשכן לשנתיים רק בזכות המצלמה הנסתרת של "עובדה" שתיעדה אותו מתרברב בפרקטיקות פסולות.

מי שלא מתכוון לוותר ללרנר הוא שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת. גטניו פנה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדרישה לשלול את רישיונה ולהשעות מפעילות את כל הלוביסטים של אימפקט עד לקיום בירור ושימוע בעניין לכל חבריה. בתגובה הבהירו בכנסת כי ישיבו לו בעניין לאחר שיילמדו את הפרטים. ומה אומרת לרנר? "אורית לרנר וחברת אימפקט אינם נאשמים בכל עבירה, ואין לנו ספק שהדרישה תידחה. הפרקליטות היא שהחליטה על הגשת כתב אישום נגד סטיבן לוי, אנחנו מאמינים ובטוחים בחפותו ומקווים שייצא זכאי".

אשפי החיבור

הפרשה של קירשנבאום וישראל ביתנו מאפשרת הצצה נדירה אל השטח האפור של תעשיית הלובינג, מבלי לקבוע חלילה שמדובר בסיפור מייצג. הלוביסטים, בדיוק כפי שלוי מוצג בגאון באתר של אימפקט, אמורים או לפחות מתיימרים להיות אשפי החיבור. לזהות אינטרס של אחד עם עניין של אחר, ליצור את המפגש ולהוציא ממנו את המקסימום עבור כל המוטבים. וכמו באמנות התפירה, החוכמה היא שלא יראו את התפר.

עמותת איילים, למשל, לא נבחרה במקרה. על פי כתבי האישום, הבחירה באיילים נועדה לטשטש כל זיקה פוליטית, להראות כלפי חוץ מצג של מפלגה שמנתבת את הכספים הקואליציונים שהשיגה למטרות חברתיות ואוניברסליות, ללא שיקולים מגזריים-מפלגתיים. זו בדיוק "היצירתיות" בה מתגאים באימפקט, אותה מילה שחוזרת על עצמה לא פחות מ-9 פעמים בכתב האישום.

יצירתיות הייתה שם, הצלחה פחות.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הכנסתישראל ביתנופאינה קירשנבאוםלוביסטים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.