נפסלה מועמדות פרופ' אקשטיין לדח"צ בבנק לאומי

העילות המרכזיות לפסילה היו העובדה כי בנו של אקשטיין מועסק בחברה המספקת שירותי ייעוץ פיננסי לגופים עסקיים, והעובדה שהמרכז הבינתחומי, שם אקשטיין מלמד, מנהל חשבון בבנק ■ במקומו בחרה הוועדה בציפי סמט כמועמדת לקדנציה שלישית

פרופ' צביקה אקשטיין / צילום: תמר מצפי פרופ' צביקה אקשטיין / צילום: תמר מצפי
עמירם ברקת 20.08.2017

ועדת הביקורת של דירקטוריון לאומי פסלה את מועמדותו של פרופ' צבי אקשטיין מהמרכז הבינתחומי לכהונת דירקטור חיצוני בבנק. אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל ומבכירי הכלכלנים בארץ, נחשב מועמד טבעי לרשת את היו"ר הנוכחי של הבנק, דוד ברודט, שאמור לסיים קדנציה שלישית בעוד כשנה וחצי. במקומו של אקשטיין בחרה הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים בציפי סמט כמועמדת לקדנציה שלישית בדירקטוריון בנק לאומי.

בהודעת הוועדה למינוי דירקטורים לא פורטו הסיבות שבגינן נפסל אקשטיין, אך ל"גלובס" נודע כי העילה המרכזית לפסילתו של אקשטיין, כפי שנמצאה על ידי ועדת הביקורת, היא ניגוד עניינים על רקע משפחתי. ככל הנראה, הכוונה לעובדה שבנו של אקשטיין מועסק כשכיר בחברה המספקת שירותי ייעוץ פיננסי לגופים עסקיים. מדובר בחברת "אסכולה" המספקת ייעוץ כלכלי ומימוני לגופים עסקיים. באתר ההחברה נכתב כי "על לקוחות הפירמה ושותפיה נמנים המוסדות הבנקאיים הגדולים בישראל, חברות ביטוח, חברות ממשלתיות, חברות תשתית, חברות תעשייתיות, חברות היי-טק ועוד.

כמו כן, ל"גלובס" נודע כי הוועדה העלתה כקושי גם את העובדה שהמרכז הבינתחומי מנהל חשבון בנק בבנק לאומי, כאשר פרופ' אקשטיין הוא דיקן בית הספר טיומקין במרכז הבינתחומי בהרצליה. ".

בבנק לאומי סירבו להתייחס לנימוקי הפסילה, ואת תגובתו של אקשטיין השוהה בחו"ל לא היה ניתן להשיג.

אקשטיין, נבחר על-ידי הוועדה למינוי דירקטורים באפריל בתום הליך סינון ובדיקות ממושך. שמו הועבר לבנק לאומי לצורך קבלת אישור האסיפה הכללית של הבנק שאמורה להתכנס בשבועות הקרובים וצירופו לדירקטוריון. טרם הגשתו לאסיפה הכללית נבחנה מועמדותו של אקשטיין על-ידי ועדת הביקורת של הדירקטוריון הבודקת האם יש למועמד זיקות העלולות להביא לפסילתו. ב-10 באוגוסט הודיעה הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים כי ציפי סמט שמועמדת מטעמה לדירקטורית חיצונית, תתמודד מול פרופ' חיים לוי על איוש המשרה בדירקטוריון הבנק. בהודעה נאמר כי "בחירתה של הגב' סמט נתקיימה לאחר שמועמד נוסף בסיווג זהה פרש מהליך הבחירה בשל מניעות סף". בנוסף למינוי דירקטור חיצוני בחרה הוועדה בשני מועמדים למשרת דירקטור פנימי בבנק: ד"ר סאמר חאג' יחיא המשמש כבר כדירקטור בבנק, שיתמודד מול ד"ר דוד צביליחובסקי מאוניברסיטת תל-אביב.

ל"גלובס" נודע כי עו"ד אביב מוזס המייצג את ד"ר אילן מעוז שהתמודד בעבר על מקום בדירקטוריון בנק לאומי, פנה לאחרונה לוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים וביקש לדעת האם סמט מונתה מתוך רזרבת המועמדים למשרה וכן את סיבות המניעות של פרופ' אקשטיין.

חברי דירקטוריון לאומי
 חברי דירקטוריון לאומי

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק לאומידוד ברודטצבי אקשטיין
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.