לוטו והון-שלטון: פרשת טל זילברשטיין על סדר היום באוסטריה

דיווחים בתקשורת המקומית באוסטריה קושרים בין היועץ האסטרטגי טל זילברשטיין לקאנצלר אוסטריה לשעבר במכרזים של מאות אלפי אירו

טל זילברשטיין / צילום: באדיבות וואלה! NEWS צילום: אבי כהן טל זילברשטיין / צילום: באדיבות וואלה! NEWS צילום: אבי כהן

היועץ הפוליטי טל זילברשטיין זכה לחוזה בסך כ-400 אלף אירו מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית (SPO) על שירותיו בשנה אחרונה וכ-250 אלף אירו בתחילת השנה מחברת הלוטו האוסטרית, כפיצוי על יוזמה עסקית שהופסקה; כך מדווחים כלי התקשורת באוסטריה, על רקע מעצרו של זילברשטיין בשבוע שעבר, ביחד עם איש העסקים בני שטיינמץ ואנשי עסקים נוספים - בחשד למעורבות במעשי מרמה והלבנת הון.

לפי הדיווחים באוסטריה, על מה שמכונה עתה על-ידי התקשורת במדינה "פרשת זילברשטיין", בשני המקרים היה מעורב קאנצלר אוסטריה לשעבר, אלפרד גוזנבאואר: הוא זה שהמליץ למפלגה על שירותיו של היועץ הישראלי (שסייע לו להיבחר לתפקיד בדצמבר 2006), והוא גם זה ששימש כדירקטור בחברה מלטזית הקשורה לזילברשטיין בעסקי מכונות המזל, שפעלה במיזם העסקי ביחד עם הלוטו האוסטרי. בנוסף, לפי הדיווחים, משמש גוזנבאואר כדירקטור בחברה של שטיינמץ בתחום המכרות הפועלת ברומניה.

כחודשיים לפני הבחירות הכלליות באוסטריה, מעצרו של זילברשטיין, ששימש כיועץ פוליטי לקאנצלר הנוכחי כריסטיאן קרן מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית בניסיונו להיבחר מחדש, מטלטל את המערכת הפוליטית ועומד בראש סדר היום במדינה. הבוקר (ב') פירסם השבועון האוסטרי "פרופיל" תחקיר על עסקיהם של המשותפים של זילברשטיין וגוזנבאואר, תחת הכותרת "הסודות של מר זילברשטיין".

לפי התחקיר, חברת הלוטו האוסטרית (Osterreichische Lotterien GmbH) שילמה מוקדם יותר השנה לזילברשטיין 250 אלף אירו כפיצויים על עסקה שלא התממשה למתן זכויות בלעדיות לפרישת מכונות מזל במדינה.

לפי השבועון, זילברשטיין היה קשור לחברה הרשומה במלטה בשם Novia Management Limited, ששיתפה פעולה עם הלוטו האוסטרי מאז 2014 ותיכננה להשקיע כ-200 מיליון אירו במכונות אלה. שנה לאחר שהחלה היוזמה, הלוטו האוסטרי פרש ממנה. זילברשטיין תבע את החברה על כך, והשבועון דיווח כי הצדדים הגיעו להסכמה מחוץ לבית המשפט, לפיה החברה תשלם לחברה המלטזית כרבע מיליון אירו.

המגזין חשף כי מי שמשמש כדירקטור בחברה הרשומה במלטה הוא אלפרד גוזנבאואר, שכיהן במשך כשנתיים (2007-2008) כקאנצלר אוסטריה מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. בנוסף, מי שניהל את המגעים להסכם שנחתם מחוץ לבית המשפט הוא עורך דינו הקבוע של גוזנבאואר, לאופולד שפכט.

בימים האחרונים גם נחשף כי גוזנבאואר משמש כדירקטור בחברתGabriel Resources הקנדית, הקשורה לאיש העסקים בני שטיינמץ, שעוסקת בפרויקט לכריית זהב וכסף ברומניה. באתר החברה, שנמצאת בסכסוך עסקי מול ממשלת רומניה סביב הזכות לכריית זהב וכסף במכרה Rosia Montana, מצוין כי הקאנצלר האוסטרי לשעבר מכהן כאחד מעשרה הדירקטורים של החברה החל מיוני 2010. דוברו של שטיינמץ הבהיר כי "אין שום קשר בין שטיינמץ לגוזנאאור", וכי הוא אינו דירקטור מטעם חברת BSGR.

כלי התקשורת האוסטרים גם ציינו בימים האחרונים את הקשר בין גוזנבאואר לבין יועצו רב-השנים רנה בנקו, שהפך לאיל נדל"ן שרכש את רשת בתי הכלבו הגרמני קארשטאדט - בעזרת סיוע כספי של שטיינמץ. דוברו של שטיינמץ הבהיר כי כיום אין שום קשר עסקי בין השניים. "הקשר בין גוזנבאואר לזילברשטיין מסריח עד השמיים ואופייני למפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית של פעם", כתב פרשן העיתון OE24.

קשריו של הקאנצלר לשעבר לזילברשטיין ולשטיינמץ עומדים במרכז הביקורת המוטחת במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הנמצאת בשלטון אולם צפויה לספוג מפלה בבחירות, ובמיוחד במועמדה לתפקיד הקאנצלר קרן. לפי הדיווחים, גוזנבאואר חיבר בין זילברשטיין לבין קרן, שהוקסם מהיועץ הפוליטי הישראלי, בין השאר על רקע יכולתו לחזות את התוצאות בבחירות לנשיאות שנערכו במדינה בשנה שעברה. החל מיוני 2016, לפי הדיווחים, הועסק זילברשטיין וצוותו - שכלל את היועץ הפוליטי משה קלוגהפט - בחוזה ששוויו 400 אלף אירו בשנה. בשבוע שעבר, לאחר ההודעה על המעצר, הודיעה המפלגה כי היא מסיימת באופן מיידי את החוזה עם זילברשטיין.

המפלגות היריבות באוסטריה הגדירו בימים האחרונים את היועץ הישראלי כאמן "הקמפיין השלילי". לטענתן, זילברשטיין וצוותו יצרו רשת של בלוגים ורכשו פרסום לפי מלות מפתח בגוגל, כחלק ממסע השחרה נגד מועמד המפלגה השמרנית בבחירות (OVP) בבחירות, סבסטיאן קורץ. הן כינו את האסטרטגיה הזו "שיטת זילברשטיין" לקמפיין פוליטי וביקרו את העובדה כי חלק ממימון המפלגות הופנה לפעילות זו. קורץ אמר כי פיטוריו של זילברשטיין מהווים הזדמנות לסוציאל-דמוקרטים לזנוח את הקמפיין הנגטיבי ולהתמקד בנושאים המעסיקים את הציבור במערכת הבחירות.

תגובות

עו"ד רונן רוזנבלום, המייצג את בני שטיינמץ, מסר בתגובה: "למר שטיינמץ אין פעילות בישראל למעט פעילות פילנטרופית. מר שטיינמץ לא עבר שום עבירה לא בישראל ולא בחו"ל, שם הוא מתמודד עם יריבים עסקיים רבי השפעה. קבוצת BSGR פועלת בסטנדרט עסקי הגבוה ביותר. מזה 5 שנים מתמודד שטיינמץ כנגד קנוניה בינלאומית שמוביל ג'ורג סורוס ונשיא גינאה מושחת שמטרתם הפקעת זכויותה של BSGR שלא כדין. הפרשה הנוכחית שבגינה נעצר שטיינמץ ברעש גדול נשענת על ראיות מפוקפקות וכל תכליתה לחפות על כך שבפרשת גינאה, שבגינה נחקר לפני 8 חודשים, לא הוכחה ולא תוכח שום פעילות לא חוקית. גם הפרשה הזאת, כמו קודמותיה, תסתיים ללא אישום".

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של טל זילברשטיין עד לשעת הורדת הגיליון לדפוס.

שער העיתון האוסטרי פרופיל
 שער העיתון האוסטרי פרופיל

הון שלטון
 הון שלטון

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
BSGRאוסטריהבני שטיינמץטל זילברשטייןלוטו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.